Oplæg fra Evalueringsudvalget AR 28012016
Formål med evaluering Udadtil: Synliggørelse af kompetencer og kvaliteter på VUF over for omverdenen Indadtil for skolen: Styrke læringen på skolen Indadtil for skolen/faggruppen: Redskab til samtale om fælles grundlag Indadtil: Synliggørelse af eventuelle fokuspunkter for udvikling af undervisningen for den enkelte lærer Indadtil: Udvikling af evalueringsformer
Evaluering af undervisning 1. Lærers evaluering af undervisningen med holdene Undervisningen skal løbende evalueres og evalueringen drøftes mellem lærer og kursister og anvendes til at justere undervisningens progression og niveau i forhold til kursisternes faglige formåen. Evalueringen af undervisningen er hovedsagligt intern og formativ. Der skal anvendes forskellige formative evalueringsformer i løbet af kurset, ud over de lovpligtige summative evalueringer. Formålet (hvad og hvorfor), samt hvordan evalueringen udføres, skal altid gøres klart for alle involverede. Der udarbejdes løbende idéer og metoder til evalueringsformer som lægges i skolens fælles værktøjskasse.
2. Diskussion af evaluering af undervisning med ledelsen som en del af MUS Læreren skal før hver MUS evaluere undervisningen. Refleksioner over evalueringerne medbringes til MUS, som grundlag for en diskussion af i hvilken retning man vil styre undervisningen. 3. Formativ evaluering skal være et fokuspunkt i skoleårene 2015-17. Der skal kunne søges om timer til at arbejde med formativ evaluering, f.eks. supervision eller micro teaching. Faggrupperne drøfter evalueringspraksis og deler erfaringer – hvad er afprøvet og hvad virker? Hvilke nye formative evalueringsformer skal evt. afprøves? Referat af møde(r) sendes til ledelsen. Hver faggruppe bidrager til en fælles værktøjskasse med muligheder til formativ evaluering, samt en kort beskrivelse af evalueringsformen og eventuelle erfaringer. 4. Fælles ”værktøjskasse” med forskellige evalueringsformer/-metoder og kort beskrivelse af dem. Værktøjskassen forefindes i websteder. Alle lærere er blevet inviterede.
Specifikke begrundelser: ad 1) For at udvikle undervisningen så alle får mest ud af den. ad 2) Ledelsen holder sig ajour med gennemførte evalueringer (jf. bekendtgørelse). Læreren får mulighed for at drøfte udvalgte aspekter af sin undervisning med henblik på udvikling. ad 3) Der sættes fokus på formativ evaluering og forskellige evalueringsformer afprøves. ad 4) Fælles vidensdeling på VUF Forslaget til undervisningsevalueringen kører i to år, dvs. skoleåret 2015-16 og 2016-17, for at alle lærere har haft mulighed for at afprøve denne evalueringsform med MUS-samtaler, hvorefter den evalueres.