Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering."— Præsentationens transcript:

1 Evaluering

2 Definitioner Evaluering – definition:
Evaluering består at to principielt forskellige handlinger: ·  1: konstatering (måling): systematisk indsamling af information om en tilstand. 2: vurdering: at bestemme værdien af tilstanden ud fra fastlagte kriterier / målestokke Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

3 ----------------------------
Definitioner Summativ evaluering: er vurdering af det eleverne har lært ved undervisningens afslutning. Formativ evaluering: er vurdering af alt det der sker under læringsforløbet, inklusive det der ikke var tiltænkt. intern evaluering bruges når aktørerne er fra den enkelte skole. ekstern evaluering bruges når aktørerne kommer ude fra. Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

4 Skoleloven § 13. Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt underrettes om skolens syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test, jf. stk. 3. Stk. 2. Som led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af elevens udbytte heraf, herunder af elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til trin- og slutmål, jf. § 10. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf. § 18, samt for underretning af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, jf. stk. 1. Stk. 3. Undervisningsministeren udarbejder test i udvalgte fag og på bestemte klassetrin, som skal anvendes som led i den løbende evaluering, jf. stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke fag og på hvilke klassetrin der skal afholdes test, afviklingen af disse, om gennemførelse af test på særlige vilkår for elever med særlige behov, samt at visse elever kan fritages for at aflægge test. Undervisnings­ministeren kan fastsætte regler om, at skolerne frivilligt kan anvende testene. Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

5 Skoleloven Stk. 4. Før en test tages i brug og ved udskiftning af opgaver, som indgår i en test, kan undervisningsministeren udpege repræsentative grupper af elever til afprøvning af testenes relevans og pålidelighed mv. Stk. 5. For elever på klassetrin samt for elever, der forlader skolen efter 7. klassetrin, sker bedømmelsen af elevernes standpunkter i de fag, der er omfattet af § 14, stk og § 14a, stk. 1-2, ved hjælp af karakterer (standpunktskarakterer ). Stk. 6. Der gives standpunktskarakterer og i faget idræt en udtalelse mindst 2 gange om året på klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens faglige standpunkt på dette tidspunkt. Den sidste udtalelse i faget idræt skal gives umiddelbart før afslutningen af undervisningen i faget og skal udtrykke elevens faglige standpunkt på dette tidspunkt. Stk. 7. På 9. klassetrin udarbejder eleverne en obligatorisk projektopgave. Opgaven bedømmes med en skriftlig udtalelse og en karakter. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om projektopgaven. Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

6 Elevplan § 1. Alle elever på alle folkeskolens klassetrin skal have en skriftlig elevplan. Stk. 2. En elevplan er betegnelsen for et eller flere fysiske eller elektroniske dokumenter, der udarbejdes på en folkeskole om hver enkelt elev, og som opfylder de i lov om folkeskolen (herefter loven) og denne bekendtgørelse opstillede krav til indholdet. Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

7 Elevplan § 2. Formålet med elevplanen er at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse, jf. lovens § 18, og derigennem forbedre udbyttet af undervisningen for den enkelte elev. Stk. 2. Elevplanen skal styrke den løbende evaluering af elevens udbytte af undervisningen, jf. lovens § 13, stk:. 2. Stk. 3. Elevplanen skal styrke samarbejdet mellem skole og hjem. Den indgår i den regelmæssige underretning af eleven og forældrene om elevernes udbytte af skolegangen, jf. lovens § 13, stk:. 1. Endvidere bidrager den til at kvalificere drøftelsen af, hvordan der fremadrettet kan støttes op om undervisningen af eleven fra både skolens og forældrenes side. Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

8 Elevplan § 3. Elevplanen skal indeholde oplysning om resultater af den løbende evaluering af undervisningen i alle fag. For elever i børnehaveklassen skal elevplanen indeholde oplysninger om resultater af evalueringen set i forhold til børnehave­klassens indhold og mål. Stk. 2. Elevplanen skal indeholde oplysning om den besluttede opfølgning på resultaterne af den løbende evaluering, herunder om opfølgning på resultater af de i lovens § 13, stk. 3, nævnte test i udvalgte fag og på bestemte klassetrin og om eventuelle aftaler om forældrenes og elevens medvirken til, at eleven når de opstillede læringsmål. Stk. 3. Kravet i stk. 1 og 2 omfatter alene oplysninger, der har betydning for lærerens, elevens og forældrenes arbejde med at følge op på og forbedre effekterne af undervisningen. Stk. 4. Elevplanen kan indeholde andre oplysninger end de i stk. 1-3 nævnte Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

9 Den løbende evaluering
Informere om elevens udbytte Herunder kundskaber og færdigheder i forhold til trin- og slutmål vejledning af den enkelte elev Grundlag for videre planlægning og gennemførelse af undervisning Anvendes til underretning af forældrene Test i udvalgte fag Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

10 Evalueringsinstituttet
God praksis for løbende evaluering – formativ evaluering ·    Løbende evaluering udgør en integreret del af undervisningsopgaven (vedrører evalueringens sammenhæng til undervisning) Løbende evaluering omfatter såvel lærerens som elevens vurdering af elevens udbytte. (Vedrører lærer-elev-relation og læringssyn) ·    Løbende evaluering har karakter af forløb - i modsætning til punktnedslag en eller to gange om året. (Vedrører proces) Løbende evaluering gennemføres systematisk ud fra et begrundet valg af evalueringsredskaber og fastholdes i form af skriftlig eller visuel dokumentation. (Vedrører metode og form) Løbende evaluering danner det naturlige grundlag for den regelmæssige og systematiske underretning af elever og forældre om skolens syn på udbyttet af skolegangen. (Vedrører anvendelse) ·    Løbende evaluering understøtter samarbejdet mellem lærer og elev om fastsættelse af mål for eleven og understøtter dermed også lærerens tilrettelæggelse af undervisningen. (Vedrører læringssyn, lærer-elev-relation og anvendelse) Kilde: Løbende evaluering, Danmarks Evalueringsinstitut, 2004, s. 7 Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

11 Evaluering Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

12 Pejlemærker for elevernes udvikling (Folkeskoleloven af 1993)
Hvad skal evalueres Pejlemærker for elevernes udvikling (Folkeskoleloven af 1993) Tilegnelse af Udvikling af Opnåelse af Fortrolighed med Forståelse for Forberedelse til Skolens arbejde skal bygge på Kundskaber Færdigheder Arbejds- metoder Udtryks-former De enkelte fags erkendelses- og arbejds- metoder Alsidig personlighed omfattende - mange måder at lære på - lyst til at lære - at lære sammen med andre Erkendelse Fantasi lyst til at lære Tillid til egne Muligheder Baggrund for at tage stilling og handle Dansk kultur Andre kulturer Menneskets samspil med naturen Medbestem- melse Medansvar Rettigheder pligter Åndsfrihed ligeværd Demokrati Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

13 Hvad skal evalueres Trinmål efter 3 – 6 klasse: Fag læremål
Natur / teknik beskrive hverdagsfænomener, herunder elektricitet og magnetisme beskrive planter og dyr samt deres levesteder beskrive enkle, vigtige regler for sund levevis beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

14 Metoder i evaluering – Hvordan?
samtale interview fokusgruppeinterview skriftlig evaluering - historie, beretning, fortælling spørgeskema lukkede åbne logbog struktureret ustruktureret Portefølje: - arbejdsportefølje - præsentationsportefølje test cafemodel SMTTE Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen

15 Øvelse Hvordan kan – skal forløbet om geometriske figurer evalueres?
Niels Grønbæk Nielsen, CVU Fyn – Læreruddannelsen


Download ppt "Evaluering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google