Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThor Hansen Redigeret for ca. et år siden
1
Efteruddannelse og kompetenceudvikling
2
Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske dage
3
Efteruddannelse før reformen Fagfaglig udvikling Skoleudvikling Personalepleje?
4
Kompetenceudvikling efter reformen Ændret sprogbrug – udvidet indhold en bredere forståelse af kompetencebegrebet En tættere kobling mellem intern og ekstern kompetenceudvikling
5
Kompetenceudvikling efter reformen Eksterne kurser – faglige og fællesfaglige Konferencer Netværk: udvikling af kurser og projekter Strategiske netværk (KULT, Nørd, ATU) Pædagogiske dage (reformfokuserede) Skolebaserede kurser Evalueringer
6
Styrken ved intern kompetenceudvikling Styrker kollegers samarbejde i øvrigt Er i klar relation til konkrete opgaver på skolen Mulighed for fælles refleksion Kan tilpasses skolen Problematisering: Ressourceforbrug: Er de indholdsmæssige ressourcer til stede: Overblik, analytisk arbejde, tilrettelæggelse, inputs
7
Styrken ved ekstern kompetenceudvikling Kendskab til nye emner og ny forskning Afstand til daglig rutine Mulighed for at skabe netværk Mulighed for kreative inputs Deltagelse i uddannelsesdebatten Problematisering: Lever udbuddet af eksterne kurser op til de behov, der er blandt skolerne?
8
Nørre G´s organisation: Projektorganisation teamorganisering
9
Vision: Faglighed og kreativitet Værdigrundlag: Medbestemmelse
10
Felter for kompetenceudvikling Organisationsansvarlighed Selvledelse Teamlærer og lærerrollen Teamkoordinator Den nye faglighed
11
Hvad vil vi gøre Vi skal have fokus på teamsamarbejde og projektarbejde Evaluering af SRP, AT (fællesfaglighed) Det fremtidige perspektiv: aldersfordeling og forskellige kompetencer Gymnasiets udvikling??? Fra fælles faglighed til enkeltfaglighed???
12
Hvad vil vi gøre? fortsat April: Tematisering af egen organisationsform Maj: Teamkoordinatoruddannelse Maj: Spørgeskema til lærerne – fælles forståelse af behov for kompetenceudvikling August: Ledelsesprojekt om ”organisationsansvarlighed” September: MUS – opsamling på spørgeskema
13
Fokus på teamene? Planlægge egen efteruddannelse Timer? Emner kunne fx være: - Skriftlighed (hvordan får teamet udviklet elevernes skriftlige kompetencer) - Mundtlighed -Undervisningsevaluering og supervision -Hvordan og hvornår lærer elever bedst – undersøgelser fra Skolen
14
Intern kompetenceudvikling -IT og læring -Læsning og læring -Evalueringer i et globalt perspektiv
15
Problemfelter Ledelsens rolle – og lærernes rolle Fremtidens gymnasium – fastholdelse af læring Indflydelse på gymnasiets udvikling - ændringer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.