Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indførelse af model for formativ/summativ evaluering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indførelse af model for formativ/summativ evaluering"— Præsentationens transcript:

1 Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Skolen skal - jvnf. ”Kvalitetsbekendtgørelsen” – opstille og gennemføre en evalueringsplan - og offentliggøre denne på sin hjemmeside. GL-afdelingen: Den summative evaluering er fastlagt og planlagt, og gennemføres med karaktergivning , efterfølgende lærerforsamlinger samt afholdelse af eksamener Den formative evaluering er institutionaliseret på nogle områder (Projekt på sporet, studiesamtaler, karaktersamtaler, kompetenceplaner for klasserne, tutorsamtaler med studiebog…). Derudover sker der en løbende evaluering ”ude i fagene”. Som en udløber af skolens deltagelse i SIP-konferencerne ønsker ledelsen at sætte fokus på formativ evaluering (og indtænke den summative evaluering)… .. med henblik på etablering af en egentlig model for en koblet summativ og formativ evaluering Modellen skal udarbejdes og sættes i værk indenfor de kommende skoleår. Arbejdet med dette skal ske i en arbejdsgruppe, som nedsættes på Pædagogisk dag – og efterfølgende afprøves i et pilotprojekt og konkretiseres i faggrupperne marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

2 Arbejdsgruppen, pilotprojektet – og arbejdet i faggrupperne
Arbejdsgruppen skal Bestå af 6 deltagere: 4 lærere fra kollegiet, sammensat så såvel STK som hf er repræsenteret, og ligeledes de 3 fakulteter – samt 2 ledelsesrepræsentanter Nedfælde den eksisterende praksis (summativ og formativ) i en form, som kan publiceres på skolens hjemmeside Arbejde videre – på grundlag heraf – med at udforme en evalueringsstrategi med tilhørende værktøjskasse og forslag, som skal præsenteres for kollegiet på et AR, efteråret 2015 (og tilføjes som supplement på hjemmesiden) Pilotprojektet: Evalueringsstrategien afprøves i et pilotprojekt med 2 klasser, som melder tilbage med et evalueringsresultat på et AR, foråret 2016 Faggrupperne: Evalueringsstrategien konkretiseres i faggrupperne (foråret 2016) – og udvikles i praksis hen over skoleåret 2016/17 marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

3 Hvorfor evaluering? Lærerne skal varetage undervisningen på grundlag af en løbende evaluering af de studerendes læringsudbytte. Kvalitetsudvikling af skole og organisation er afhængig af evalueringen Ledelsen skal være informeret i bred forstand om undervisningens kvalitet MUS-samtaler kvalificeres, når ledelsen er velinformeret via evalueringssystemet Evalueringen er god til at afdække, hvad vi (især) er gode til - og kan profilere os på ”ude i byen”. Evalueringen er et godt fundament for skolens bestræbelser på at nedbringe frafaldet marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

4 Hvad skal evalueres? Den summative evaluering er systematiseret og fastlagt med procedurer etc. Den formative evaluering udføres på forskellige vis og er ikke fastlagt med procedurer etc., bortset fra enkelte fastlagte områder: ’Projekt På sporet?’ med opfølgende studiesamtaler, Tutorsamtalerne på hf med studiebog, karaktersamtaler, kompetenceplaner… Forslag til indholds- og målbeskrivelse for evalueringsmodellen Den formative evaluering skal fastlægges og systematiseres med procedurer, så der kan etableres en kontinuert, systematisk og eksplicit ”kortlægning” af undervisningens kvalitet og de studerendes læringsudbytte. Den summative og formative evaluering skal fastlægges med et samlet evalueringskoncept, omhandlende indhold, struktur, rammer og aktører. marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

5 Hvordan skal der evalueres?
Inspirationskatalog – ideer og forslag til overvejelse Screening ved skolestart af faglig viden (niveau) og kompetencer - en slags målepunkt og pejlemærke for den studerendes læringsforløb på skolen. Obligatorisk evalueringsforløb på såvel STK som hf-hold: ’Projekt på sporet’ 2 årlige, fastlagte evalueringsperioder (efterår, forår): Eksempel på evaluering med fælles, enslydende spørgsmål i alle den studerendes fag: Spørgsmålene kan have fokus på ”løftet” af den studerendes niveau. UVM er på vej med krav om dette i officielt regi. Brug af kvalitative spørgsmål, bl.a. med fokus på de studerendes læringsvanskeligheder, så spørgsmålene kan danne grundlag for en opfølgende hold/klassedialog om læring. På enkeltfagshold: Evalueringsresultatet bruges af læreren til opfølgning på holdet, og opfølgningen danner grundlag for lærerens rapportering til ledelsen På ”klasser”: Evalueringsresultatet bruges af lærerne til opfølgning på et af teamet indkaldt klassemøde. Teamet sammenfatter evalueringsresultatet i fokusområder og melder tilbage til ledelsen. De enkelte lærere følger op på klassemødet i deres eget fag. Eksempler på evaluering med et bredere formativt sigte: Delphimetoden, plenumevaluering, Den varme stol, minutpapir, Skriften på væggen, SWOT-skema…. marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

6 Hvordan skal der følges op på evalueringsresultaterne?
Inspirationskatalog – ideer og forslag til overvejelse Uddannelseschefen orienterer sig om tilbagemeldinger vedr. evalueringsresultat og lærernes opfølgning For klasser med team mødes teamene med uddannelseschefen til et opfølgende evalueringsmøde Tilbagemeldingerne om evalueringsresultat og læreropfølgning inddrages i MUS - og på anden vis….? marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

7 Arbejdsspørgsmål til grupperne
Diskutér oplægget i de tre sidste dias: Hvad skal evalueres? Hvordan skal der evalueres? Hvordan skal der følges op på evalueringsresultatet? Kommentér – med udgangspunkt i jeres diskussion - i fællesdokumentet, og opstil jeres ideer og forslag til: Evalueringsmodellen på VUF Implementeringsforløbet (arbejdsgruppen, pilotprojektet og faggruppernes konkretisering) marts 2015 Pædagogisk dag / NCK


Download ppt "Indførelse af model for formativ/summativ evaluering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google