Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016

2 Gitte Gorm Larsen  Praktikleder ved UCL  Underviser i kristendomskundskab/religion og AD/KLM  Har arbejdet 5 år som folkeskolelærer  Medlem af Den Nationale Faggruppe for praktik  Bestyrelsesmedlem i Praktiklederforeningen

3 LU13

4 Programmet lyder således:  Oplæg, diskussion og erfaringsudveksling omkring udfærdigelse af uddannelsesplan og arbejdet med kompetencemål.

5 Hvad er lovgrundlaget?  Bekendtgørelsen nr. 1068 af 08/09/2015  § 13. Professionshøjskolen godkender de praktikskoler, der indgår i praktiksamarbejdet, på grundlag af kvalitetskrav, som professionshøjskolen har udarbejdet.  Stk. 2. Praktikskolen udarbejder en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med kompetencebeskrivelsen for den pågældende praktikperiode. Professionshøjskolen skal godkende uddannelsesplanen.

6 Indhold og formål  Hver skole skal udforme en uddannelsesplan for det pågældende praktikniveau (Ikke for hver studerende)  Uddannelsesplanen er et konkret udtryk for skolens forpligtelse som uddannelsessted  Uddannelsesplanen er en konkretisering af, hvordan skolen i det daglige arbejder med praktikkens kompetencemål  Uddannelsesplanen skal præsenteres for den studerende inden praktikkens start – udleveres til dialog

7 Hvordan arbejder vi med uddannelsesplanen på UCL?  Uddannelsesplanen tager afsæt i: Kompetenceområderne, studieaktivitetsmodellen og kvalitetskravene fra partnerskabsaftalerne.  Kvalitetskravene er:  Praktikken på den enkelte praktikskole er tilrettelagt, så den støtter den studerendes tilegnelse af praktikkens kompetencemål såvel teoretisk som praktisk  Praktikken tilrettelægges med sigte på praktikperiodens tilknyttede prøve  Praktikken tilrettelægges, så de studerende kan koble kompetencer fra uddannelsens øvrige fag og professionsbachelorprojektet til studiet i praktikken

8 Fokus på næste års uddannelsesplaner  Samle gode eksempler ind og dele disse – ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang. (Eksempel vedhæftet)  Forbedringer kan være:  Kontaktoplysninger på forsiden  Et letforståeligt sprog  Klare krav  Studieaktivitetsmodellen tydeliggøres

9 Studieaktivitetsmodellen

10 Samtaler med Lærerstuderendes Landskreds - UCL Kritik  Manglende viden om, at uddannelsesplanen fandtes  Spørgsmål vedr. de kvantitative krav (UCL)  Kontaktoplysninger efterspørges Ros  De studerende betragter uddannelsesplanen som et udtryk for skolens forventninger til dem  Godt, at disse forventninger er specifikke  Godt, at den er specifik for den enkelte skole  Godt, at studieaktivitetsmodellen er konkret

11 Evaluering uge 18 – spørgsmål til studerende  Kender du indholdet i den uddannelsesplan skolen har formuleret for praktikken?  Var det klart formuleret i uddannelsesplanen, hvilke forventninger skolen har haft til dig?  Var det klart formuleret i uddannelsesplanen, hvordan der skulle arbejdes frem mod kompetencemålene?  Var det klart formuleret i uddannelsesplanen, hvilke studieaktiviteter du skulle deltage i i praktikken?

12 Og så til en Kahoot…Kahoot…  http://www.emu.dk/modul/brug-kahoot-til-evaluering-af-din-undervisning http://www.emu.dk/modul/brug-kahoot-til-evaluering-af-din-undervisning  Når læreren har sat quizzen i gang får eleverne point efter rigtigt svar samt hastigheden de svarer med. Kahoot laver en top-liste og kårer en vinder til sidst. Eleverne kan hele tiden følge med i top 3 - men samtidig se deres egen score på det device, de spiller med på.  Her laver vi dog en spørgeskemaundersøgelse:  Kode og link: www.kahoot.itwww.kahoot.it

13 Først: kahoot.it

14 Skriv dit ‘konkurrencenavn’

15 Diskussion og erfaringsudveksling  Med udgangspunkt i grupper på 4 gennemses og diskuteres egne medbragte uddannelsesplaner  (Man kan også gerne forholde sig til UCL’s eksemplar – vedhæftet i mail samt udleveret)  Gruppen konkluderer efter ca. 15 minutter og noterer to forslag på en styrke ved den konkrete uddannelsesplan og på samme måde to mangler ved denne.  Resultatet sammenfattes i plenum.


Download ppt "Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google