Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringsmål og niveaubeskrivelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringsmål og niveaubeskrivelser"— Præsentationens transcript:

1 Læringsmål og niveaubeskrivelser
LEAPS 23 november 2016 Læringsmål og niveaubeskrivelser Dagsorden: Formål, rolle i evaluering, feedback og refleksion Gruppearbejde

2 Refleksion (14 dec) Reflekter over de elevstyrede samtaler på din digitale portefølje: Opret en ny side med titlen: Elevstyrede samtaler Upload de dokumenter, du har oprettet for at støtte eleverne Brug de sædvanlige refleksionsspørgsmål til at reflektere over erfaringerne Upload en video af en elevstyret samtale Hvad skete der? Hvad er min forståelse af det? Hvilke andre forklaringer kunne der være? Hvordan har jeg bidraget? Hvad har jeg lært? Hvordan kan jeg bruge denne læring i fremtiden?

3 Refleksion Respons Evaluering ???

4 Evaluering = summativ og formativ
ved afslutningen af ​​arbejdscyklus isoleret begivenhed begrænset effekt på processen og fremtiden Systematisk respons = formativ mens arbejdsprocessen foregår rettidig, gentagen umiddelbar effekt på proces og resultat Refleksion = engagement, handleevne fortolker feedback og evaluering

5 Evaluering Refleksion Feedback Elev-porteføljer Elevstyrede samtaler
Elev-centreret evaluering Elev-porteføljer Læringsmål Lærings-beretninger Nationale tests Elevstyrede samtaler Gentagne udkast og respons Udstilling Niveau-beskrivelser Evaluering Refleksion Feedback

6 vs. Hvordan ændrer spillet sig?

7 Hvad skal eleverne lære? Hvad vil jeg undervise i?
Skifter til Hvad skal eleverne lære? Hvad vil jeg undervise i? Lærer

8 Læringsmål Skaber mål for elevernes arbejde
Skaber formål og fokus for lektioner (enheder og projekter) Centrerer undervisningen om læring, ikke om aktivitet Skrives i elevens sprog, så de kan bruges dagligt i klasseværelset Udfolder mest kraft, når eleverne medvirker i at bruge dem Har størst potentiale, når de fører frem til et højere mål Kan komme fra pensum, kan komme fra projektets faglige indhold Bør formuleres med tanke for, hvordan man vil evaluere, om målene er nået

9 Læringsmål: Håndterbare mål
Jeg kan definere de vilkår, der påvirker fotosyntese: Eleverne kan forklare fotosyntese Jeg kan beskrive fotosyntesens proces:

10 Læringsmål: Fra aktivitetsmål til læringsmål
Jeg kan vise størrelsesforhold for celler og celledele Eleverne kan fremstille en model af en celle Jeg kan benævne celledele korrekt Jeg kan bruge fysiske materialer til at kommunikere en videnskabelig idé

11 Læringsmål: Fra aktivitetsmål til adfærdsmål
Jeg kan være rettidig og forberedt til en ekskursion Eleverne kan deltage i en ekskursion Jeg kan repræsentere min skole på en positiv måde mens jeg er ude i nærsamfundet Jeg kan arbejde med en partner for at fuldføre min opgave, mens jeg er på ekskursion

12 Interventioner, inklusion Styring, aktiviteter, evaluering
Udstilling Længere tids hjælp, en til en Jeg kan give feedback og modtage forslag fra mine venner. Jeg kan tilføje detaljer for at gøre min historie bedre. Slutprodukt: afsluttet historie Aktiviteter: Galleri-gåtur og respons Skrivetid Jeg kan udgive en historie, der er passende for et publikum Lillegruppe-hjælp i klassen Milepæl: Skriftligt andet udkast af historien med ændringer Aktiviteter: Peer-respons Lærerrespons En til en vejledning uden for klassen Milepæl: skriftligt første udkast til historien Aktiviteter: Tegne oversigt over historien Partner-deling Jeg kan skrive en historie med en begyndelse, en opbygning, et problem, en oløsning og en ende Hjælp i klassen, personlig læringsplan Milepæl: plan for historien Jeg kan planlægge en historie med en begyndelse, en opbygning, et problem, en opløsning og en slutning Aktiviteter: Klasse-historie-tid individuel læsning klassediskussion Jeg kan identificere begyndelsen af ​​en historie Jeg kan identificere opbygningen af ​​en historie Jeg kan identificere problemet i ​​en historie Jeg kan identificere opløsning af ​​en historie Jeg kan identificere slutningen af ​​en historie

13 At finde vej selv Du skal tage til København!
Jeg ved, hvor jeg skal hen, men hvor er jeg nu, hvilke veje kan jeg gå, hvornår skal jeg være der og hvordan ved jeg, at jeg er kommet dertil?

14 At finde vej selv Det hjælper at have et landkort

15 Niveaubeskrivelser Er kort, der viser elever vejen til at opnå læringsmål Er værktøj til at udvikle ​​forståelse og kvalitetsarbejde Er værktøj til at kalibrere forventninger overfor elever og kolleger Har størst kraft, når de skabes sammen med elever ved at se på modeller for arbejdet Etablerer en skala for fremskridt, der kan bruges under eller efter projektet Skaber et fælles sprog om læring

16 Kriterier er læring mål
Niveaubeskrivelse Nærmer mål Kriterier er læring mål eller kategorier Kompetent (har nået mål) Overgår mål Elev sprog Hvert aspekt af ydeevne er beskrevet

17 Niveaubeskrivelse vs. vurderingsskema

18 Gruppearbejde I din årgangsgruppe:
Hvad var / er dine læringsmål for elevstyrede samtaler? (Fx: Jeg kan bruge min portefølje for at vise eksempler på min læring) Skriv en niveaubeskrivelse for disse læringsmål Mindst tre præstationstrin Tydelig beskrivelse af forventningen til, hvad der præsteres på hvert trin Eleverne skal kunne forstå af beskrivelsen, hvordan de kan udvikle sig for at nå disse læringsmål (Fx om portefølje: Brug under samtalen, organisation, refleksioner) Vær forberedt på at dele dette arbejde ved slutningen af ​​sessionen i dag

19 Afrapportering Tre minutter til hver gruppe til kort at berette om dagens resultater


Download ppt "Læringsmål og niveaubeskrivelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google