Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik"— Præsentationens transcript:

1 45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Undervisningsmaterialer

2 Introduktion Velkomst Præsentation af deltagere og underviser
Praktiske forhold Forventninger til kurset noteres på tavle/FO

3 Formål Forståelse for sammenhænge i de teknologiske forandringer i den postale produktion. Kendskab til kunde-leverandørforhold og forståelse af deres betydning for produktionens udførelse. Værktøjer til at identificere problemområder i produktionen og medvirke ved opstilling og gennemførelse af løbende forbedringer. Kendskab til dine egne muligheder for at påvirke den maskinelle produktionsproces.

4 Forudsætninger Deltagerne kan have forskellige forudsætninger:
Kendskab til postcenterproduktion Kendskab til øvrige postale funktioner Andre relevante forudsætninger

5 Indhold Kurset vil bestå af en blanding imellem teori og praktiske øvelser. På kurset vil deltagerne blive præsenteret for en række værktøjer til problemløsning, som afprøves i praksis. Hvor det er muligt vil vi anvende deltagernes egne eksempler og problemstillinger som udgangspunkt for undervisningen.

6 Program dag 1 08.00 – Introduktion og formål – Teknologiske forandringer – Kaffepause – Teknologiske forandringer – Frokost – Kunder og leverandørforhold – Kaffepause – Kunder og leverandørforhold – Afrunding på dag 1

7 Program dag 2 08.00 – Opsamling på dag 1 – klar til dag – Gemba, prioritering og PDCA – Kaffepause – Prioritering af problemer – Frokost – Problemløsning i praksis – Kaffepause – Problemløsning i praksis – Afrunding på dag 2

8 Program dag 3 08.00 – 09.00 Opsamling på dag 2 – klar til dag 3
09.00 – Struktur på løbende forbedringer 10.00 – Kaffepause 10.15 – Afprøvning af model – løbende forbedringer 12.00 – Frokost 12.30 – Min egen indflydelse på produktionen 14.00 – Kaffepause 14.15 – Det videre arbejde i egen produktion 15.00 – Evaluering

9 Indførelse af ny teknologi
Øvelse Deltagerne oplister på post-it alle de teknologiske forandringer de har kendskab til i den postale produktion. Der er ingen begrænsninger i forhold til tidspunkt for teknologiens indførelse og anvendelse (ny teknologi er ikke et nyt begreb!)

10 Teknologisk forandringer
Gennemgang af de væsentligste teknologiske forandringer i den postale produktion igennem de seneste 8-10 år. Gennemgangen bør som minimum indeholde: Anvendt teknologi Maskintyper Betydning for kunder og medarbejdere Potentiale og begrundelser

11 Modstand mod forandringer
Øvelse Hvilke begrundelser kan der være for at yde modstand mod forandringer: Hos kunder? Hos medarbejdere? Hos ledelsen?

12 Ny teknologi og mennesker
Hyppige årsager til modstand mod forandringer, det gælder både for kunder, ledere og medarbejdere: Frygten for at miste noget af værdi Misforståelse og manglende tillid Uenighed i vigtigheden og nytteværdien af forandringer Generel lav personlig tolerance overfor forandringer

13 Kunder og leverandører
Øvelse Hvem er dine kunder? Hvem er dine leverandører Hvilke krav kan man stille til hhv. kunder og leverandører i forhold til den produktion, der skal udføres.

14 Kunder – fokus og værdi Hvem er kunden? En anden enhed i virksomheden
En ekstern modtager/kunde – hvem Næste led i processen Hvilke produkter/ydelser giver vi kunden? Hvad laver vi Hvilke produkter/ydelser har vi i virksomheden Hvad skaber værdi for kunden? Hurtig levering/kundeservice Fejlfri behandling Pris

15 Leverandører – valg og krav
Hvad er vores behov? Type af varer Mængder og priser Leveranceforhold Hvilke leverandører anvender vi i dag? Leveringsopfyldelse Graden af valgfrihed Markedsforhold Hvilke krav kan vi stille til leverandører? Hurtig levering/kundeservice Fejlfri behandling Pris

16 Afslutning på dag 1 Hvilke ting tager I med jer fra dag 1?
Hvad kan I bruge direkte i jeres hverdag Er der emner, som vi skal vende igen i morgen? Deltagerne skal til dag 2 medbringe 2 eksempler på problemstillinger fra deres egen produktion.

17 Dag 2 Opstart Hvad var den vigtigste læring fra dag 1?
Er der emner, som skal vendes igen? Hvilke forventninger har deltagerne til dag 2?

18 Medbragte problemstillinger
Deltagernes medbragte problemer fra deres egen produktion noteres på post-it, og ophænges på tavle/FO. Alle post-it grupperes og gives overskrifter

19 Gemba – lær at se Gemba er japansk og betyder der, hvor det sker! Det handler om at gå ud og se – og stille spørgsmål til det man ser, så man får en fælles indsigt i alle produktionsprocesser. Målet med Gemba-processen er at skabe forudsigelighed og dermed få styr på produktionens enkelte led. Forudsigelighed og styr på processerne baner vejen for forbedringer i produktionen. Ledere og medarbejdere deltager på lige fod i Gemba-processen.

20 Gemba i praksis De tre gyldne regler for Gemba observationer:
Gå ud og se Stil spørgsmål Vis respekt (for både processen og for medarbejderne) De tre gyldne regler for medarbejderne: Vær nysgerrig Stil selv spørgsmål Vis tillid

21 Prioritering af problemstillinger
Høj Just do it Planlæg Effekt Nedprioriter Stop Lav Indsats Lav Høj

22 PDCA

23 Fra tale til handling Diskussion i plenum af muligheder og forhindringer for at komme fra tale til handling med aktuelle problemstillinger. Fra brok til udvikling!

24 Aktuelle problemstillinger
Øvelse Vi arbejder med deltagernes egne problemstillinger ved at bearbejde dem igennem værktøjerne til prioritering og problemløsning. Deltagerne arbejder i grupper, som løbende udvælger relevante problemstillinger fra problemoversigten.

25 Afslutning på dag 2 Hvilke ting tager I med jer fra dag 2?
Hvad kan I bruge direkte i jeres hverdag Er der emner, som vi skal vende igen i morgen?

26 Dag 3 Opstart Hvad var den vigtigste læring fra dag 2?
Er der emner, som skal vendes igen? Hvilke forventninger har deltagerne til dag 3?

27 Løbende forbedringer Gennemgang af model for grundlag for at skabe struktur på arbejdet med løbende forbedringer i produktionsprocesserne. (i dette materiale anvendes Kaizen-modellen, men andre relevante modeller kan introduceres i stedet)

28 Kaizen Kaizen som metode til at arbejde med og gennemføre løbende forbedringer i produktionen Kaizen som model for at fastholde og videreudvikle løbende forbedringer i produktionen Kaizen i hverdagen Kaizen blitz

29 Kaizentavle Effekt/ Indsats Forslag Gemba Måltavle P,D,C,A ?
19. september 2018 29 Kaizentavle 3. Prioritér nye do it: Effekt/ Indsats 2. Nye do it fra: Forslag Gemba Måltavle Kaizen Effekt 4. Vælg problemstilling Indsats 1. Status på do it P,D,C,A ? 5. Placér i PDCA Dokumenter og lav handleplan Nye Løste 29

30 Løbende forbedringer i praksis
Øvelse Vi arbejder videre med deltagernes problemstillinger fra egen produktion og løser udvalgte problemer i strukturen for løbende forbedringer

31 Egen indflydelse Vi diskuterer deltagernes egne muligheder for at øve indflydelse på og påvirke produktionsprocesserne gennem løbende forbedringer. Hvilke ydre rammer har deltagerne for arbejdet med løbende forbedringer på deres arbejdsplads? Hvordan kan værktøjerne på dette kursus tænkes ind i deltagernes hverdag?

32 Afslutning på dag 3 Hvilke ting tager I med jer fra dag 3?
Hvad kan I bruge direkte i jeres hverdag? Hvilke udfordringer kan I forudse, når I skal anvende jeres viden på jeres egen arbejdsplads? Hvad kan I selv gøre for at komme videre? Hvem kan I få hjælp af på jeres arbejdsplads?

33 Evaluering af kursusforløb
Udfyldelse af evalueringsskema ( Mundtlig evaluering af hele kursusforløbet , herunder indhold, metoder, øvelser, underviser osv.


Download ppt "45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google