Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGudrun Lindholm Redigeret for ca. et år siden
1
Læringsstile i Friskolen Surfer…
2
Læringsstile i Friskolen Program:14.00-14.45Oplæg om Læringsstile i friskolen 14.45-15.05Workshop 1 15.05-15.25Workshop 2 15.30-15.45Fleksible læringsrum – rundvisning (?) 15.45-16.00 Redskaber til klasserums ledelse 16.00-16.15Spørgsmål, opsamling, diskussion
3
Læringsstile i Friskolen Hvis Læringsstile er svaret….. …..hvad er så spørgsmålet?
4
Læringsstile i Friskolen Hvordan bliver vi bedre til at undervisningsdifferentiere og møde eleverne, hvor de er?
5
Læringsstile i Friskolen Hvordan skaber vi en tydeligere rød tråd i pædagogikken på skolen?
6
Læringsstile i Friskolen Hvordan bliver vi bedre til at drage fordele af vores samlæste klasser? Og mindske ulemperne i det skift, der kommer hvert skoleår?
7
Læringsstile i Friskolen Hvordan kan vi give skolen en skarpere pædagogisk profil?
8
Læringsstile i Friskolen Vision om klar sammenhæng mellem: - læringsgrundlag, de fysiske rammer, UV’s tilrettelæggelse, evaluering. Vision om rød tråd i pædagogikken på skolen Vision om fælles sprog og normer for den måde vi planlægger, udfører og evaluerer undervisningen på. Vision om klarere pædagogisk profil på Rudme Friskole.
9
Holistisk eller analytisk
10
De 4 perceptuelle strenge
12
De 21+ andre elementer
13
Læringsstile i Friskolen Er undervisning med læringsstile god undervisning?
14
Læringsstile i Friskolen Hilbert Meyer 1.Klar strukturering af undervisningen 2.En betydelig mængde ægte læretid 3.Læringsfremmende arbejdsklima 4.Indholdsmæssig klarhed 5.Meningsdannende kommunikation 6.Metodemangfoldighed 7.Individuelle hensyn 8.Intelligent træning 9.Transparente præstationsforventninger 10.Stimulerende læremiljø ”Hvilke kvaliteter skal undervisningen have, for at eleverne virkelig lærer noget? Forskingen i dag giver et klart svar: Det vigtigste er, at læreren har kendskab til elevernes læring og underviser direkte og målrettet i, hvad eleverne skal lære” Per Fibæk Laursen, 2009
15
Hvad bidrager læringsstile med? Redskaber til planlægning, udførelse og evaluering af undervisningen Fælles sprog om undervisning og læring Anerkendende pædagogik i praksis
16
Hvad bidrager læringsstile med? Legens betydning. Bevægelsens betydning. Konkurrence-elementet (quiz, løb, hurtigst på tid…) Medansvar for egen læring (fokus på: hvordan lærer jeg bedst) Accept af elevernes forskellighed (”…møde i øjenhøjde”) Struktur: klasserumsledelse og systematik (LS er mere end undervisning tilsat bevægelse og taktile materialer)
17
Implementering i faser
18
Faser i projekt læringsstile 2007/082008/092009/10
19
Faser i projekt læringsstile 2007/08
20
Faser i projekt læringsstile 2008/09
21
Faser i projekt læringsstile 2009/10
22
Faser i projekt læringsstile 2007/082008/092009/10
23
Erfaringer Læringsstile er et godt redskab
24
Erfaringer Læringsstile er et godt redskab til: 1) Undervisningsdifferentiering, fordi det er konkret og overskueligt (4 st.) 2) At tage hensyn til holister og analytikere (motiverende) 3) At motivere eleverne i undervisning 4) Forståelse for forskellighed blandt eleverne 5) Klasserumsledelse
25
Erfaringer Læringsstile er et godt redskab, men… 1) Man skal ikke altid have 4 parallelle forløb – bevidsthed om forskellige læringsstile. 2) Ikke altid lyst-baseret for alle. Ikke alle kan administrere det. Alder. 3) Læringsstile kræver stram struktur – især hos de små. Værksteder… 4) Eleverne skal lære systemer (eks. popcorn). Virker måske først 3. gang.
26
Erfaringer Fælles fokus på pædagogik giver større effekt
27
Erfaringer Fælles fokus på pædagogik giver større effekt - idé-udveksling - fælles retning i udvikling
28
Erfaringer Læringsstile er et redskab – og kan aldrig stå alene
29
Erfaringer Læringsstile er et redskab – og kan aldrig stå alene Vi holder morgensang med 77 elever fra 0.-7. klasse. Sang, fortælling. Fællesskab skal dyrkes – og det står ikke i modstrid til teorien om LS. Vi anvender et væld af undervisningsmetoder (emnearbejde, projektarbejde, storyline, cooperative learning, fortælling osv.).
30
Skoler er andet og mere end effektiv undervisning ” Friskoler har noget mere at byde på i kraft af den grundtvig-koldske forståelse af det nærværende møde hvor læreren er forpligtende til stede over for eleven. Hvor sang, musik og poesi er kilde til liv, og hvor livet opstår i samspillet med og mod hinanden ” Ulrik Overgaard
31
Læringsstile i Friskolen Program:14.00-14.45Oplæg om Læringsstile i friskolen 14.45-15.05Workshop 1 15.05-15.25Workshop 2 15.30-15.45Fleksible læringsrum – rundvisning. 15.45-16.00 Redskaber til klasserums ledelse 16.00-16.15Spørgsmål, opsamling, diskussion
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.