Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forandring, forankring og fælles fokus
Advertisements

NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Nationale test v. Marie Teglhus Møller
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Somatisk SOF Sydvestjylland den 22. januar 2014 Implementering af strategi for forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme for mennesker med en sindslidelse.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
Fagprøve - en kort oversigt.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Kommunikationskursus
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Social Kapital på Spil Et læringsspil til bedre samarbejde og kvalitet i det daglige arbejde. Spillet er kendetegnet ved at udvikling sker i dagligdagen.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Center for Vejledning i Grønland
Velkommen.
Skolernes kvalitetsrapport
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Den gode læge Yngre Lægers politik
Hvorfor resultatløn?.
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Prioriteringstavle En prioriteringstavle er vigtig i projektets etableringsfase I anvender den til at afgøre, hvilke af de fremkomne ideer der straks kan.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Metoder til kvalitetsudvikling
Udvalgte resultater Januar 2016
PL møde med praksisfeltet
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Tendenser i forældresamarbejdet
og frivillige/ufrivillige
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Hvad lærte vi af projektet?
Krav til informationsformidling
Ledelsesevaluering.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
professionsideal for lærere
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Center for Vejledning i Grønland
Præsentationens transcript:

Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP

Fremadrettet!

Tilfredshedsmåling Patientvurdering vs. tilfredshedsmåling Vil man måle patienternes tilfredshed, er det nødvendigt at spørge til de aspekter af praksis, der betinger patienternes tilfredshed Hvad forventer patienterne???

Patienternes forventninger i AP Nærvær Respekt for individet Tillid og tryghed Faglighed Kontinuitet og koordination En læge i nærheden

Fremadrettet anvendelse Tilfredshedsmåling som grundlag for udvikling af den enkelte læges praksis Målingen er et led i et velbeskrevet projekt Noget der gøres ”af” praksis – ikke ”ved” praksis Måleinstrumentet skal være udfærdiget til formålet Detaljeringsgraden skal være tilstrækkeligt høj Afrapporteringen skal være overskuelig Facilitering af resultaternes anvendelse i praksis

Detaljeringsgraden Gennemføres en kvantitativ undersøgelse, fortæller patienternes svar, OM noget skal ændres – spørgsmålene fortæller HVAD, der skal gøres anderledes Uddybende kommentarer fra patienterne – kvalitative besvarelser – uddyber HVAD der kan gøres anderledes

Afrapporteringen Hvad skal brugeren bruge? Hvad er brugerens virkelighed? Overskuelighed Meningsfuldhed

Resultaterne Illustrere et udviklingspotentiale Resultaterne læses samlet – balancerer hinanden Hvordan anvendes ”høj tilfredshed”? Hvad er det patienterne oplever i min praksis? Hvad er det, jeg/vi gør, der opleves positivt? Er 100% tilfredshed efterstæbelsesværdigt? De usynlige resultater af tilfredshedsmålingen

Implementering af resultaterne Lægernes oplevelse af mangel på tid er reel – ikke en undskyldning for manglende motivation Støtte til at holde gnisten i live Anvendelse kræver facilitering Lokal forankring Balance mellem eksperter og ”vore egne”

Implementering af resultaterne Forskelligartede aktiviteter til forskellige resultater Læge-patient-forholdet Den patient-oplevede faglighed Ydelsens organisering Fleksibel struktur Individuel tilrettelæggelse Vægt på de aspekter patienterne prioriterer

360 0 kvalitetsmåling Haves: Måling af patientoplevet kvalitet Ønskes: Flere perspektiver på kvalitet Retfærdig kvalitetsmåling? Når man savner målinger i andre perspektiver og udelukkende har resultaterne af en patienttilfredshedsundersøgelse???

Hvordan foregår det i DanPEP? National forankring – regionalt samarbejde Udgangspunkt i patienternes prioriteringer Frivillig deltagelse Informations- og afleveringsmøder Individuel afrapportering med benchmarking Regionalt tilrettelagte aktiviteter til implementering af resultaterne Erfaringerne samles

Tillykke til speciallægerne og god arbejdslyst!