Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejdsmiljørundering /tjeklister

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejdsmiljørundering /tjeklister"— Præsentationens transcript:

1 Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Det andet af de tre ”kortlægningsben” i medarbejderundersøgelsen Modul 1

2 Arbejdsmiljørundering - generelt
En metode til kortlægning Arbejdsmiljøgruppen går sammen en ”runde” på arbejdspladsen for at se på en række arbejdsmiljøforhold. Arbejdsmiljørunderingen kan enten omfatte hele arbejdspladsen eller fokusere mere specifikt på enkelte arbejdsmiljøproblemer, arbejdsfunktioner eller arbejdssteder.

3 Arbejdsmiljørundering – ifm. medarbejderundersøgelsen
I medarbejderundersøgelsen skal arbejdsmiljørunderingen ske parallelt med spørgeskemaundersøgelsen og skal omfatte hele arbejdspladsen. Viden fra spørgeskemaundersøgelsen kan evt. give behov for endnu en rundering, der går mere specifikt på enkelte arbejdsmiljøproblemer, arbejdsfunktioner eller arbejdssteder. Runderingen er vigtig, fordi spørgeskema-undersøgelsen ikke dækker alle aspekter af bl.a. fysisk arbejdsmiljø.

4 I skal danne jer en meningsfuld tjekliste
Der er udarbejdet en række tjeklister til medarbejderundersøgelsen Disse tjeklister er et tilbud I kan plukke i er ikke nødvendigvis fuldt dækkende indeholder måske spørgsmål, der ikke er relevante for jer Så pluk, slet, tilføj – for at få de tjeklister der passer til jeres arbejdsplads Arbejdstilsynets arbejdsmiljøvejvisere beskriver, hvilke typer af arbejdsmiljøproblemer, som typisk ses i de enkelte brancher. Arbejdstilsynet har også brancherettede tjeklister, der indeholder konkrete spørgsmål. Tjeklisterne findes på hjemmesiden Krav fra arbejdsmiljøloven: Kravene er baseret på hvilke arbejdsmiljøproblemer, der typisk forekommer i forbindelse med arbejdet, og det er derfor forskelligt fra branche til branche. Det vil sige, at for nogle arbejdspladser er det et krav at forholde sig til risikoen for at forflytninger af borgere kan give ergonomiske problemer (fx i hjemmeplejen), mens andre brancher ikke skal (som fx kontor og administration). Det betyder ikke, at man skal finde ergonomiske problemer i forhold til forflytning i hjemmepleje, men at man skal undersøge, om forflytning af borgere giver arbejdsmiljøproblemer. Tilsvarende betyder det ikke, at ergonomi ikke kan være et problem i administrationen – her der det måske mere relevant at fokusere på indretning af kontorarbejdspladser.

5 Der er inspiration at hente til tjeklisterne
Tjeklister lavet til medarbejderundersøgelsen: Kontor Udearealer Køkken andre på vej Derudover er der på hjemmesiden samlet eksisterende tjeklister fra enheder i kommunen.

6 Hvad gør I med det, I ser på arbejdsmiljørunderingen?
Arbejdsmiljøproblemer i forbindelse arbejdsmiljørunderingen skal: Beskrives. Det kan I gøre på tjeklisterne, som I bør gemme og opbevare Indgå i den efterfølgende prioritering og opfølgning i handleplanerne Det kan i nogle tilfælde give mening, at enkelte problemstillinger fra runderingen indgår i dialogprocessen. Der er ikke pligt til at skrive i handleplanen om problemer, som I umiddelbart selv kan løse. Alle problemer, som ikke umiddelbart kan løses, skal skrives ind i handleplanen, så de kan indgå i prioriteringen og i det opfølgende arbejde. Det skal give mening at løfte problemer fundet i forbindelse med arbejdsmiljørunderingen ind i dialogprocessen. Der er ingen grund til at gå i dialog om at en pære i en lampe skal skiftes, eller at døren giver en meget høj lyd når den lukker. Det skal der bare gøres noget ved. Andet kan være relevant at bringe ind i dialogen – fx generel oprydning så rengøring er mulig, støj og afbrydelser fra telefoner (andres). I kan dog vælge at beskrive ting, der umiddelbart kan løses, hvis I vil have dokumentation for, hvilke mindre problemer, der er blevet håndteret, som konsekvens af arbejdet med medarbejderundersøgelsen (APV).

7 Arbejdsmiljørundering i god ånd
Arbejdsmiljøgruppens opgave ved arbejdsmiljørunderingen er at kortlægge (det fysiske og det ”praktiske” arbejdsmiljø). Det er vigtigt at skabe en god stemning under arbejdsmiljørunderingen (undgå en stemning af kontrol, kritik eller fejlfinding). Vær undersøgende/nysgerrige, anerkendende og respektfuld. Det psykiske arbejdsmiljø egner sig typisk ikke til kortlægning ved arbejdsmiljørundering. Det gør vi ved spørgeskemaundersøgelsen. Men det jeg kalder det ”praktiske” arbejdsmiljø bør kortlægges. Spørge ind, helt ind, se beredskabsplanen, se oversigten over vedligehold af maskiner, se arbejdspladsbrugsanvisningerne, se oversigten over forflytningsvejledere mv.

8 Arbejdsmiljørundering – dialog ved bordene
Hvordan strukturerer vi runderingerne så vi kommer hele vejen rundt? Hvilket tidspunkt skal vi vælge for at få et godt billede af, hvordan arbejdet foregår - og hvor der er mulighed for dialog med medarbejderne. Skal medarbejderne orienteres inden arbejdsmiljørunderingen - hvordan? Hvilke(n) tjekliste(r) skal vi bruge eller være inspireret af? Er der arbejdsmiljøforhold, vi allerede nu ved, vi skal have øje for under arbejdsmiljørunderingen? Skidt at lave runderingen på det tidspunkt på dagen hvor alle har mest travlt, eller midt i frokostpausen. Vigtigt at strukturere runderingerne så det er muligt at gennemføre lokalt.


Download ppt "Arbejdsmiljørundering /tjeklister"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google