Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?"— Præsentationens transcript:

1 Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Gynækologisk Speciale

2 Baggrund for tiltag Nyt personale
Brug for opsamling på tidligere udviklingstiltag, der øgede tilfredshed blandt patienter og personalet LUP Personalet spørger kun i ca. 51% af tilfældene ind til patienternes egne erfaringer med sygdom/tilstand ( hvad med adherence/compliance?) Kobling med Fundamentals of Care, med sygehusets og med regionens mission og vision ( Være opmærksom på DASYS beskrivelse af sygeplejen, da den bruges til høringssvar fra sygeplejen!) Gynækologisk Speciale

3 Hvad gør vi? Vi arbejder videre på tidligere udvikling, ved at:
UUU og afsnitsledende sygeplejerske sammen laver en gennemgang af tidligere tiltag og konsekvenser af disse + laver plan for indhold og tidshorisont for kommende udviklingstiltag ( - gerne 2 år) Udviklingstiltag omsættes til undervisningsindhold og –form. Drejebog udformes Undervisere, lokaler og forplejning arrangeres af UUU, afsnitsledende og souschefer 2x2 timers undervisning til samtlige ansatte indarbejdes i arbejdstidsplanen Undervisning og udvikling gøres synlig med opslag i afdelingen Gynækologisk Speciale

4 Planen for udviklingen skal være synlig!
Gynækologisk Speciale

5 Konteksten for sygepleje Integrering af sygepleje
Forskningsprojekt Konteksten for sygepleje Uafhængighed Integrering af sygepleje Afhængighed Relationelle opgaver Være: Empatisk Indlevende Respektfuld Samvittighedsfuld Personlig Skal sikre: Kontinuitet Plan for sygepleje Psykosociale opgaver Bevare ro Bevare håb Magte situationen Føle sig: Respekteret Involveret Informeret Værdig Rolig Etablering af relationen Opmærksomhed Viden Tillid Forudseenhed Vurdering Politisk kontekst: Lovgivning Økonomi Kvalitet Sikkerhed Regulering Akkreditering Organisatorisk kontekst: Ressourcer Kultur Lederskab Evaluering Feedback Sygeplejerskernes samarbejde Patientens oplevelser Fysiske opgaver Føle sig: Ren, Varm, Smertefri, Ernæret, Hydreret, Mobil, Udhvilet, Påklædt, Sikker Dansk udgave Sørensen et al 2017

6 FOC bliver brugt som refleksionsredskab til at styrke det fælles fodslag i afsnittets pleje - OG så bliver det brugt som afsæt for et konkret forskningsprojekt der er udsprunget af LUP resultater (i samarbejde med KBU postdoc og FOKSY) Forskningsprojekt har fokus på den psykosociale opaave ” at magte situationen”. En del af den undervisning der arrangeres tilrettelægges med baggrund i litteratursøgningen og et specielt fokus på at ”Se mennesket bag patienten”. Spørgsmål vedrørende forskningsprojektet indarbejdes i : indlæggelsessamtale Udskrivningssamtale Tryghedsopkald Ambulante opkald Måles på Patienttilfredshed under indlæggelse og fremtidige LUP LUP Personalet spørger kun i ca. 51% af tilfældene ind til patienternes egne erfaringer med sygdom/tilstand – der opsættes forskningsprojekt som integreres i udviklingsprojektet Gynækologisk Speciale

7 Når undervisningen er givet, hvad gør vi så?
Temaet ”Intet om mig uden mig” bliver synligt på forbedringstavle, der er tilgængelig for patienter og personale Tiltag og patienttilfredshedsundersøgelser bliver tilgængelige på forbedringstavlen Foc samt forskellige emner lamineres og gøres synlige i personaleopholdsrum. FOC og andre emner bliver brugt som refleksionsredskab til at styrke det fælles fodslag i afsnittets pleje Tag de laminerede ark ned og brug dem i pauser, til kaffen etc som helhedsbaggrund, når I reflekterer over enkelte elementer! Minimum x 1 ugentlig – hver tirsdag kl – 9 tager vi et begreb op og reflekterer over det. Det kunne være viden : hvad forstår vi ved viden? hvordan får vi viden om patienten? Hvor får vi den viden, der skal til for at pleje patienten? Hvordan dokumenterer vi viden? Hvordan overleverer vi viden? Måske undervisning af sygeplejerske, der evt har lavet en dybdegående refleksion Osv, osv.osv. GIV ALDRIG OP _ BLIV VED!!!! Når undervisningen er givet, hvad gør vi så? Gynækologisk Speciale

8 Hvordan gjorde vi tidligere?
Lavede statements og mål – så alle kunne arbejde i samme retning! Rigtigt vigtigt! På personalemøde fik personalet flg. Spørgsmål: Hvorfor har du valgt sygeplejen? Er der noget der forhindrer dig i at udføre den sygepleje , du gerne vil? Svar blev samlet og systematiseret - undervisning, vejledning og faglige refleksioner ca. 1 time hver uge hen over 1 år Udviklingen blev målt på spørgeskemaer til personale og dokumentationsaudit ved start og slut Gruppeinterviews ved slut. Patienter har udfyldt spørgeskemaer i forbindelse med indlæggelse siden 2008 Gynækologisk Speciale

9 Hvordan vil du komme i gang?
Noget føles som banaliteter, men det er svært at konkretisere Start et sted……………………………! Modstand mod forandring – lyt til modstanden! – og fortsæt! Ting tager tid! Hvordan vil du komme i gang? Gynækologisk Speciale


Download ppt "Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google