Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse."— Præsentationens transcript:

1 Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø

2 Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse  Anerkendelse  Social støtte  Meningsfuldhed  Kompetence  Mulighed for læring/udvikling

3

4 Specificering af opgaver Find den rette Forventnings- afstemning og støtte Anerkendelse Udvikling og pleje

5 Specificering af opgaver Klare opgavebeskrivelser gør det lettere og mere overskueligt at håndtere en opgave og fordele ansvar efter kompetencer. Det gør opgaven mere forudsigelig samt kontrollerbar – og opgavens meningsfuldhed bliver tydelig.

6 Specificering af opgaver Til foreningen; Hvor konkrete er vores opgaver beskrevet i dag? Hvor lette er de for en ny at overtage? Er det tydeligt hvilken forskel opgaven gør i foreningen? Hvordan vil vi have vores opgaver beskrevet fremover? Hvor er det vigtigst, vi starter med at få lavet klarer opgavebeskrivelser? Til den frivillige; Ved jeg hvad opgaven går ud på? Ved jeg hvad opgaven indebærer? Ved jeg hvor meget tid den kræver? Er det tydeligt, hvad opgaven bidrager til?

7 Find den rette Det er vigtigt at opgave og person passer sammen! Opgaven skal være motiverende og ikke en byrde..

8 Find den rette Som forening bør I være opmærksomme på, at I kigger efter den rette til opgaven, og ikke blot tager den først mulige. Som frivillig bør I overveje og tydeliggøre, hvilke opgaver I synes er ”guf” – og hvilke I ikke synes er ”guf”. Husk at det er tilladt at takke nej.

9 Forventningsafstemning og støtte Udnyt de sociale relationer i foreningen. Der skal være villighed i omgivelserne til at lytte, forstå og tale om tingene. Afstem balance mellem forventninger og ressourcer – og lad vær med at tro, I skal klare alting alene! Find måder så I kan støtte hinanden og fordele arbejdet mellem jer.

10 Forventningsafstemning og støtte Som forening bør I være opmærksomme på, at I alle har forskellige motivationsprofiler, hvilket bl.a. betyder, at I har forskellige forventninger og ressourcer, samt behov for social støtte. Som frivillig bør I overveje og tydeliggøre, hvordan jeres motivationsprofil ser ud, og dermed hvilke forventninger I har til foreningen.

11 Anerkendelse At vide vi gør det godt, og at andre har brug for os, er en stærk drivkraft. I dagligdagen kan det dog godt være en af de ting man glemmer at få gjort. Sæt anerkendelse i fokus!

12 Anerkendelse Til foreningen; Hvilke personer eller handlinger, har vi særligt let ved at anerkende? Er der noget der specielt kendetegner de handlinger eller personer? Hvordan anerkender vi dem konkret? Hvilke personer eller handlinger glemmer vi at anerkende? Er der noget der specielt kendetegner de handlinger eller personer? Hvordan kan vi anerkende dem? Tal med hinanden om jeres håb og drømme for fremtiden.

13 Anerkendelse Til den frivillige; Hvordan vil jeg helst selv anerkendes? Hvornår anerkendte jeg sidst en anden? Hvornår sagde jeg sidst tak for en hjælpende hånd? Hvem er den næste jeg vil anerkende og hvordan?

14 Udvikling og pleje Gode udviklingsmuligheder, indflydelse og social støtte er med til at skabe motivation. Det er derfor vigtigt at pleje de frivillige. Når man føler sig retfærdigt og godt behandlet er sandsynligheden for motivation større.

15 Udvikling og pleje Der er interne muligheder: Sidemandsoplæring f.eks. oplæring i foreningens hjemmeside- eller administrationssystem Læring i praksis – som hjælpetræner, ved at være med til at planlægge sociale arrangementer, stævner mm. Læsning af foreningens dokumenter fx invitationer, kontingentsedler, køresedler, oversigter over medlemmer osv. Der er eksterne muligheder: Træneruddannelser Kasserer eller conventuskurser Bestyrelseskurser Lederuddannelse Spotkurser Eksternt/internt samarbejde: Fx konsulent hjælp fra DGI

16 Udvikling og pleje Som forening kan I; Finde en rytme hen over året, hvor der planlægges trænersamling og tilbydes kurser. Overveje hvilke kurser I kan lave i egen forening, og hvilke der ikke kan. Gøre de frivilliges udviklingsmuligheder synlige.

17 Udvikling og pleje Som frivillig kan du; Overveje hvordan du lige nu får ny inspiration og motivation. Overveje om dine frivillige kompetencer kan forbedres. Overveje om der er noget, du ønsker at blive bedre til. Undersøge hvilke udviklingsmuligheder der kunne interessere dig.

18 Det motiverende frivilligmiljø Specificering af opgaver Find den rette Forventning afstemning og støtte Anerkendelse Udvikling og pleje


Download ppt "Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google