Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tendenser i forældresamarbejdet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tendenser i forældresamarbejdet"— Præsentationens transcript:

1 Tendenser i forældresamarbejdet
Klynge VVK D

2 Klynge VVK D Seks 0-6 års institutioner fordelt på 13 matrikler

3 Dagtilbudsloven Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd, samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst

4 Pejlemærket Forældrepartnerskab
Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns eller unges udvikling og trivsel. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som del af et partnerskab.

5 Partnerskabets principper ved forældrebestyrelsen i klynge VVK D
Partnerskabets principper ved forældrebestyrelsen i klynge VVK D Forældrene skal ses som institutionernes primære samarbejdspartner. Der skal være et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns udvikling og trivsel. Dialogen er i centrum, når vi taler om forældrepartnerskab. Forældrene er en ressource i samarbejdet og den vigtigste del af partnerskabet. Derfor skal der være fokus på kommunikation og åbenhed, da det er fundamentalt, at forældre og personale samarbejder om at skabe sammenhænge og de bedst mulige udviklingsbetingelser i barnets og børnenes liv.

6 Overordnet princip: Ligeværdig dialog
Introduktion af partnerskabets rammer Forventningsafstemning Nysgerrighed, Åbenhed og gensidighed 1.1: Stuens personale præsenterer nye forældre for partnerskabets rammer – herunder fælles ansvarsområder. 1.2: Hvordan kommer forældre, pædagoger, forældreråd og ledelse i kontakt og dialog med hinanden? 2.1: Hvad kan vi forvente af hinanden, hvilke krav kan vi stille til hinanden og hvordan ? 2.2: Kontinuerligt og gensidigt arbejde på at opbygge tillid og åbenhed. 3) 3.1: Alle parter i partnerskabet forpligter sig til nysgerrigt at forholde sig til hinandens trivsel og dagligdag. Eksempler: forældre kan spørge ind til stuens trivsel og dag, pædagogerne kan være nysgerrige på forandringer og dagligdagen i det enkelte barns familieliv

7 - Definition af markante forældre - få men fylder meget - stiller mange spørgsmål og ønsker detaljeret indflydelse på det daglige pædagogiske arbejde med eget barn i centrum - fremtræder velinformeret og opdateret på tendenser og ny viden ift. børns udvikling - kommunikerer med hinanden via sociale medier - ”bag facaden” er følelsen af usikkerhed en generel tendens har svært ved at blive beroliget af det pædagogiske personale og har behov for anerkendelse i forældrerollen (kilde: Rikke Yde Thordrup)

8 Oplevelser og erfaringer i Klynge VVK D - gentagende tidskrævende personlige henvendelser via mails, personligt på kontoret samt mange samarbejdsmøder med samme familie - nogle forløb ender med at børnene meldes ud af institutionen - ændring i kommunikationsform – mangel på ordentlighed og god tone i kommunikationen, hvilket udfordrer personale og ledelse ift. at møde dem anerkendende - markante forældre både i hverdagen, i forældreråd og bestyrelse – í stigende grad med et fokus på den økonomiske ramme, vikardækning er et hot emne - stigende antal henvendelser via forvaltning udenom om institution - oplevelsen af at det vi gør ikke er godt nok – ændring i praksis er nødvendig

9 Tiltag i klyngen - Vi er blevet tydeligere på hvad vi tilbyder og hvad der er vores pædagogiske afsæt – f.eks. rundvisninger har fokus på fællesskabet - Nye forældre informeres om institutionens værdigrundlag. - Fokus på gennemsigtighed ift. institutionens hjemmeside, forældrefoldere, Kbh.barn Fokus på samarbejdet i forhold til det fælles ansvar ift. barnets udvikling, læring og trivsel - Tydelig og kontinuerlig kommunikation omkring den pædagogiske organisering fx stuer slås sammen i ferier og ved sygdom, alle voksne er ansvarlige og kendte for institutionens børn f.eks. morgenåbning - Mentorordning: ”gamle” forældre kobles med nye forældre - Fælles fodslag i Stærkt samarbejde, fx. inviteres de 4 årige med til infomøde omkring skolestart - Forældrebestyrelsen har ”oversat” forældrepartnerskabet til klynge-principper… nu skal der så processes i forældrerådene

10 Vi er nysgerrige på : - videndeling ift
Vi er nysgerrige på : - videndeling ift. positive oplevelser med markante forældre  - Bud på og tiltag ift. kompetenceudvikling af det pædagogiske personale og os selv til at møde disse samarbejdspartnere på bedste vis til barnet bedste ? - At blive klogere på hvordan vi / om vi skal arbejde med de sociale medier ?


Download ppt "Tendenser i forældresamarbejdet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google