Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019"— Præsentationens transcript:

1 arbejdspladsvurdering (apv) 2019 25. februar – 13. marts 2019

2 Hvad er APV? APV er en forkortelse for Arbejdspladsvurdering.
APV er et værktøj til at arbejde forebyggende og systematisk med både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø ved at inddrage medarbejdernes oplevelser og observationer gennem en spørgeskemaundersøgelse. APV-arbejdet handler om at finde ud af følgende: Er der udfordringer med arbejdsmiljøet og hvor? Er der forhold, der kan medvirke til fravær? Hvordan løses disse, og hvem har ansvaret for løsningen? Hvornår skal der følges op?  Det er et lovkrav, at der gennemføres en APV hvert tredje år.

3 Fakta om APV på AU APV’en indeholder spørgsmål til både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø samt sygefravær. Den psykiske del af APV’en er 100% anonym. Det er sikret ved anonymitetsgrænser, dvs. at resultatet kun vises i rapporten, hvis et bestemt antal ansatte har besvaret spørgsmålet. Der er ingen på AU, der har adgang til de individuelle svar i den psykiske APV. Den fysiske del af APV’en er ikke anonym, da denne del kræver opfølgning på konkrete problemer med det fysiske arbejdsmiljø (træk, støj, etc.) Spørgeskemaet indeholder en række spørgsmål, der er fælles for alle på AU, samt en række fakultets- og administrationsspecifikke spørgsmål, som lokale arbejdsmiljø- og samarbejdsudvalg har udarbejdet.

4 opfølgning Rapporter offentliggøres på hjemmesiden i uge 15 (april 2019). Herefter går lokal opfølgning og dialogmøder i gang. Lederen har sammen med arbejdsmiljø- og samarbejdsudvalg ansvaret for at følge op på APV-undersøgelsen. Formålet med dialogmøderne er at give medarbejdere og leder mulighed for at drøfte resultaterne og sammen prioritere de initiativer, der giver mening at arbejde videre med. Initiativer dokumenteres i APV-handlingsplaner, der skal være skriftlige og tilgængelige for alle ledere, medarbejdere og Arbejdstilsynet.

5 Dit svar er vigtigt! APV handler om din trivsel, og hvordan du har det på arbejdspladsen. Når du besvarer spørgeskemaet, er du med til at synliggøre de områder, der skal arbejdes med lokalt. Jo flere der svarer, desto bedre er udgangspunktet for dialog og opfølgning lokalt. Ved at udfylde APV'en er du med til at skabe de bedste rammer for en god arbejdsplads.

6 Mere information Læs mere om: APV på AU Arbejdsmiljøorganisationen
Samarbejdsudvalg International Academic Staff

7


Download ppt "arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google