Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014."— Præsentationens transcript:

1 MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014

2 Uddannelseskultur- en foranderlig størrelse MasterClass 6.-7./11-14 ved Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse Interaktion mellem foredrag og workshops.

3 Highlights Når uddannelse for alvor er på dagsordenen Indsatsen på lægeområdet i region hovedstaden Kompleksiteten i begrebet uddannelseskultur Måling af uddannelseskultur (OUH og region Midt) Uddannelseskulturen i Novo Nordisk

4 Essensen Lægers videreuddannelse er for alvor kommet på dagsordenen regionalt og nationalt. Hvorfor? –Vigtigt at styrke fagligheden –Vigtigt at styrke patientsikkerheden –Vigtigt at styrke kvalitet i behandlingen

5 Strategi for bedre videreuddannelse Hvordan? –Bedre kommunikation mellem ledelse og stab –Bedre vejledning af uddannelsessøgende og uddannelse af deres vejleder kompetencer –Bedre løbende kompetencevurdering i relation til de 7 lægeroller –Simulationstræning

6 Uddannelseskultur Fælles projekt – fælles ejerskab Afhængig af: 1)fysiske rammer, 2)organisation 3)vejlederkompetence 4)socialt klima/fællesskab –1979 Moos

7 Uddannelseskultur Fremmes af Alle deltager Ledelsesfokus Organiseringen skal støtte kulturen Klare mål Synlige sejre Opleve benefit af forandringen Handleplaner på baggrund af dokumentation

8 Uddannelseskultur i Novo Nordisk Fokus på uddannelse tiltrækker talenter Opsøgende i samarbejdet fremmer uddannelseskulturen Etablering af ”bobler/spirer”, der kan generere viden Fællesskab og motivation prioriteres Der tages lederskab for tonen i afdelingen ”The NN way”: ord skal blive til handling

9 Validering Uddannelseskultur kan måles. –Erfaring baseret på undersøgelse i USA, England og Australien. PHEEM på OUH LUDO i Region Midt

10 Udfordringer/workshops Eksisterende uddannelseskultur i afdelingen Opgør med traditioner Hierarki Tid Produktion/økonomi

11 Udfordringer /workshops Tarzan-kultur Manglende feed-back Konfliktskyhed Dårlig omgangstone Manglende respekt for hinanden Forventninger afstemmes ikke

12

13 Input til forbedringer/workshops Uddannelse skal på budgettet sammen med produktion, forskning mm. Uddannelsesansvarlig overlæge skal ind i afdelingsledelsen. Uddannelsessøgende læger vil gerne inddrages men også anerkendes.

14 Hvad kan vi selv gøre? Stille krav til uddannelse. Bidrage til at modernisere eller ændre uddannelse kulturen i afdelingen. Bede om feed back, som italesættes. Udnytte, at der er fokus på lægers videreuddannelse. Udnytte opbakning fra Uddannelseskoordinerende overlæger og Center for Lægers Videreuddannelse: Bindeled mellem direktionen, kliniske afdelinger og lokale videreuddannelsesråd.

15 Hvad kan vi selv gøre? Medvirke til at vise, at der er evidens for at uddannelse med fører –Øget produktion –Øget patientsikkerhed –Øget arbejdsglæde som læge

16

17


Download ppt "MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google