Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ÅRHUS AFDELING.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ÅRHUS AFDELING."— Præsentationens transcript:

1 ÅRHUS AFDELING

2 Program En kort præsentation fra afdelingen omkring:
Rekruttering af medlemmer med vægt på samaritter. Tiltag til fastholdelse af medlemmer. Diskussion om ovenstående emner og tiltag. Udarbejdelse af én anbefaling i hver af følgende kategorier: Rekruttering. Samarbejde. Evaluering. Erfaringsopsamling og –videregivelse.

3 Rekruttering

4 Rekruttering Muligheder: Jobnet.dk Synlighed: I nærområdet.
Ved arrangementer: Vagter – hjertestarterdagen – åbnet hus Mund til øre: Hvem / Hvad er vi? Hvad laver vi? Hvad kan vi tilbyde dig (vore medlemmer)? Hvad forventer vi af dig?

5

6 DET GODE OPSLAG Fem gode råd til et godt opslag.
Fokuser på ansøgerens behov Hvad får man ud af blive frivillig hos os? At gøre en forskel. At lære om sig selv og andre. At kunne skrive frivilligt arbejde på CV'et. At blive en del af et fællesskab. 2. Besvar de grundlæggende spørgsmål. Opslaget skal give læseren svar på basale spørgsmål som: Hvor meget tid skal jeg bruge på det frivillige arbejde? Hvad er det for en organisation? Hvilke situationer kommer jeg til at stå i? Hvad forventer organisationen af mig - menneskeligt og fagligt? Hvem er de andre frivillige og ansatte? Hvorfor skal jeg melde mig som frivillig her? DET GODE OPSLAG I denne guide får du fem gode råd til, hvordan du skriver et godt opslag. Det er ikke nogen større videnskab: Du ved godt, hvad der gør det frivillige arbejde i jeres organisation fantastisk at engagere sig i - vi giver dig her et overblik over, hvilke informationer, du skal huske at få med, og hvordan det er smartest at bygge opslaget op. 1. Fokuser på ansøgerens behov Hvad får man ud af blive frivillig hos os? Man kommer let til at fokusere på, hvad det er for opgaver, man mangler hænder til - men husk at holde fokus på, hvad der får den frivillige til at melde sig, fx: At gøre en forskel At lære om sig selv og andre At kunne skrive noget på CV'et At blive en del af et fællesskab Men husk også, at I skal skille jer ud og vise, hvorfor det netop er hos jer, man skal engagere sig. Det er fint at skrive, at man kan gøre en forskel - men husk at skrive, hvordan og for hvem, man gør en forskel i jeres organisation. Og hvad er det egentlig for nogle specifikke kompetencer, man kan skrive på sit CV efter at have været frivillig hos jer? Gør det kort og klart - men undlad klichéer. 2. Besvar de grundlæggende spørgsmål Jeres opslag skal give læseren svar på nogle basale spørgsmål, fx: Hvor meget tid skal jeg bruge på det frivillige arbejde? Hvad er det for en organisation? Hvilke situationer kommer jeg til at stå i? Hvad forventer organisationen af mig - som menneske og fagligt? Hvem er de andre frivillige og ansatte? Og selvfølgelig spørgsmålet: Hvorfor skal jeg melde mig som frivillig her? Dette skulle dog helst blive besvaret igennem alle de ovenstående punkter. 3. Det vigtigste først - og underoverskrifter Det er de færreste mennesker, der læser en tekst fra ende til anden online. Gør det derfor nemt for læseren at danne sig et overblik over opslaget og dets indhold. Brug gerne punktopstillinger, forskellige formateringer - fx fed tekst eller kursiv. Derudover er underoverskrifter guld værd. Hvis de er sigende og enkle, er det nemt for læseren at danne sig et overblik over opslaget. 4. Skab billeder hos læseren Don't tell it! Show it! lyder et ofte benyttet journalistisk mantra. Det, de mener er, at jeres tekst skal give læseren billeder på nethinden. Formuleringer som 'Hjælp socialt udsatte mennesker' fungerer - men sjældent alene. Forsøg at gøre opslaget nærværende og levende ved at tilføje mere præcise beskrivelser, som appellerer til følelserne og kan skabe et konkret billede af behovet. Fx om den gamle dame, der sidder og drikker sin kaffe alene hver dag, hele året. 5. Vis, hvad I brænder for! Når man spørger mennesker, hvorfor de er frivillige, er et af de hyppigste svar, at de gerne vil gøre en forskel. De er frivillige, fordi de brænder for arbejdet og sagen. Derfor: Fortæl, hvad jeres sag er, og hvem det er, I gør en forskel for. Derudover er det en god idé at linke til jeres hjemmeside eller facebook, hvor I måske har nogle mere uddybende informationer om hvem I er.

7 DET GODE OPSLAG Fem gode råd til et godt opslag.
Det vigtigste først - og underoverskrifter. Skab billeder hos læseren. Don't tell it! Show it! Vis, hvad I brænder for! Link til hjemmeside og / eller facebook.

8 Regler for jobnet.dk RETNINGSLINJER
RETNINGSLINJER FOR ORGANISATIONSBRUGERE ONLINE REKRUTTERING RETNINGSLINJER Det er gratis at lægge opslag på frivilligjob.dk (kommunale institutioner og andre offentlige organisationer undtaget), og vi godkender opslag, der overholder nedenstående retningslinjer. BEMÆRK: Hvis dit opslag vedrører Projekt Frivillig, gælder de retningslinjer, du ser her. Separat note

9 Fastholdelse

10 Fastholdelse Kvalitet i det frivillige arbejde
Opfølgning af uddannelser. Opfølgning af vagter og hændelser. Reelle opgaver til den enkelte/gruppen. Give ansvar på det niveau den enkelte har. Opfølgning: uddannelse således at uddannelsesforløbet ruller over 3 år. Dette vil øge kvaliteten hos den enkelte, men det vil være en fordel med en eller flere instruktører hos afdelingen.


Download ppt "ÅRHUS AFDELING."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google