Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Historie i fagligt samspil
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Det Internationale Område
Religion og Oldtidskundskab
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
AT - Viden i spil.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion og videnskabsformer
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren / BR.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
På stx og hf efter reformen
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Historie i fagligt samspil

Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke til at skabe helhed og sammenhæng i gymnasieforløbet. Faget forpligtes på aktivt at spille sammen med de øvrige fag og fagområder.” (stx) ( Gymnasieforliget 2003, her fra Historiedidaktik, 2005

Læreplanen stx ”Da historie har et særligt ansvar for at medvirke til at skabe helhed og sammenhæng i gymnasieforløbet, skal eleverne trænes i at arbejde med emneforløb, der afvikles i samspil med andre fag både i grundforløbet, i studieretningsforløbet og i almen studieforberedelse.”

Fagligt samspil i stx Overblik og sammenhængsforløb med dansk 8-10 timer senest i begyndelsen af studieretningen. (Gobeliner) Historie/dansk opgaven AT SRP

Historie i samarbejde med dansk Historie og dansk i samspil om et forløb med vægt på overblik og sammenhæng Bjørn Nørgaard: 17 gobeliner til Dronning Margrethe II Da/hi eller dansk eller historieopgave eks. Nation, nationalstat og identitet

Overblik og sammenhæng via gobelinerne? Præsentation Forbrug af lektioner 5-6 lektioner Valg af gobelin (grupper) Materiale: gobelin Cd-rom Danmarks historie

Gruppens forberedelse og produktkrav 1. Sæt gobelinen ind i sin rette samtid 2. Redegør kort for gobelinens historie 3. Udvælg del af gobelinen til nærmere analyse 4. Gør rede for rammen/borduren – a) en person b) en symbolfigur og forklar, hvilken begivenhed i verdenshistorien den henviser til 5. Vurder hvilket historiesyn, der ligger til grund for Bjørn Nørgaards udvælgelse.

fortsat Produktkrav: 2 sider til ”gobelin danmarkshistorien” Mundtlig fremlæggelse min – udarbejdelse af ”talepapir” Eksempelvis et besøg på Køge skitsemuseum som afslutning Her kan eleverne tegne fremtidens gobelin

Historie og AT – de faglige mål Opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder Anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem Forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse Vurdere hvorledes et givent emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge Vurdere forskellige fag og faglige metoders muligheder og begrænsninger

fortsat Anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter HUSK! AT er sag før fag!

fortsat SRP Samspillets fordele og ulemper? Historie i fremtiden – hvilken rolle får historie, når der nu sættes fokus på studieretningsgymnasiet??

Historie i samspil i KS: identitet ifølge læreplanerne KS-gruppen på HF (B): Faggruppen består af fagene historie, religion og samfundsfag. Faggruppen giver grundlæggende indsigt i samspillet mellem den historiske, samfundsmæssige og kulturelle udvikling lokalt, nationalt og internationalt, både hvad angår tilværelsestolkning, de grundlæggende livsvilkår samt individers udfoldelses- og handlemuligheder. 1.2 Formål Undervisningen skal udvikle kursisternes selv- og omverdensforståelse og derigennem bidrage til at skabe et fagligt fundament for selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et moderne, flerkulturelt og demokratisk samfund.

Præsentation af kultur-samfundsfag - Erfaringer fra Københavns åbne Gymnasium Skema-planlægning: 1.hf: Kultur-samfundsfag er koncentreret i 8 uger, hvor der er 2 blokke historie, 1 blok samfundsfag og 1 blok religion om ugen. I 1.hf er der kun fællesfaglige forløb. 2.hf: Kultur-samfundsfag forløber over hele året, hvor der er 2 blokke historie, 1 blok samfundsfag og 1 blok religion om ugen. I 2.hf. er der både fællesfaglige og særfaglige forløb. 1 blok = 90 min.

Timefordeling: 1.hf: 60 blokke a’ 90 min.; historie (30), religion (15), samfundsfag (15) 2.hf: 120 blokke a’ 90 min.; historie (60), religion (30), samfundsfag (30)

2. Overordnet forløbsstruktur Forløb 1 (1.hf): Fra Vikingetid til Reformation. Varighed: 8 uger Forløb 2 (1.hf): Det osmanniske imperium og den moderne tyrkiske stat. Varighed: 8 uger Forløb 3 (2.hf): Tysk identitet og selvforståelse. Varighed: 7-8 uger + 1 uges studietur Forløb 4 (2.hf): USA – det gode samfund? Varighed: 12 uger

Historie Fra Vikingetid til Reformation Overgangen fra nordisk religion til kristendom Konge, kirke og adelsmagt Grevens Fejde Reformationen Merkantilisme Fra valgkonge til arvekonge Enevælde

fortsat Det osmanniske imperium og den moderne tyrkiske stat Et samfund imellem modernitet og religion Arven fra Osmannerriget Myter og realitet i historien

fortsat Tysk identitet og selvforståelse Hovedlinier i Europas og Tysklands historie fra kejsertid til i dag Ideologiernes kamp Weimarrepublikken Nazismen Det delte Tyskland Murens fald

fortsat USA – det gode samfund? USA’ s historie fra Borgerrettigheder Menneskesyn Samfundssyn - Den amerikanske drøm Velfærdsstaten

Særfagligt forløb i 2hf Historie: Fra antikken til i dag Danmarks historie fra enevælde til i dag Ideologiernes kamp Varighed: 12 uger (oktober – januar)

4. Progression mht. synopsis 1. forløb: Fra Vikingetid til Reformation Synopsispræsentation (formelle krav), synopsistræning dvs. opstille problemstillinger der skal besvares pba. de tre taksonomiske niveauer og de tre fag. Varighed: 1 blok 2. forløb: Det osmanniske imperium og den moderne tyrkiske stat Eleverne arbejder selvstændigt med synopsis; de får udleveret en problemformulering, som de udarbejder en synopsis på baggrund af, fremlægger på klassen. Varighed: 3-4 blokke 3. forløb: Tysk identitet og selvforståelse Eleverne opstiller selv en problemformulering, der skal besvares pba. en hypotese/undren og de tre taksonomiske niveauer og de tre fag. Endvidere skal eleverne overveje, hvordan studieturen til Berlin kan inddrage i synopsen. Efter studieturen har eleverne 3½ dage til at udarbejde en synopsis som fremlægges under eksamenslignende forhold med to lærere og efterfølgende diskussion. 4. forløb: USA – det gode samfund? Problemstillinger diskuteres.

Hvad er en god synopsis? Indhold: Et godt undre spørgsmål/en problemformulering Præsentation af de problemstillinger, der arbejdes med At fagets metode afspejler sig i synopsen En god synopsis på 3 – 5 sider kan udarbejdes på mangfoldige måder!

De flerfaglige forløb – kernefagligheden og metode skal i spil! Historie bør spille en hovedrolle i almen studieforberedelse – det er vigtigt at bygge på kernefagligheden og fagets mål i de fælles forløb! Fagets metode og videnskabsteoretiske overvejelser skal ikke gemmes til AT! Almen studieforberedelse - læreplan: udieforberedelse.pdf. udieforberedelse.pdf AT på EMU: Hf: Inspiration til ks-gruppen på EMU: