Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlfred Jepsen Redigeret for ca. et år siden
1
AT 2010
2
Opgaven Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914 udforme en problemformulering og skrive en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige prøve. DU SKAL VÆLGE ET VIDENSKABELIGT ELLER TEKNOLOGISK GENNEMBRUD I TIDSRUMMET 1851-1914. DU SKAL UNDERSØGE DETS FREMKOMSTOG BELYSE, I HVILKEN FORSTAND, DER VAR TALE OM ET GENNEMBRUD. DU SKAL DISKUTERE, HVILKE FORUDSÆTNINGER ELLER KONSEKVENSER DETTE GENNEMBRUD HAVDE ELLER FORTSAT HAR INDEN FOR KULTUR, SAMFUND ELLER ERKENDELSE
3
Tidsrummet 1851-1914 Et tidsrum kan omfatte flere perioder, flere gennembrud - helt frem til 1914 Tidsrummet 1851-1914 er karakteriseret ved, at det i Danmark markerer overgangen – et paradigmeskift - fra romantikken til ”det moderne”, fra enevælde til folkestyre (se flere eksempler i ressourcerummene) Gå i det hele taget på research i rummene
4
Du skal vælge en sag, der optager dig Enten A. Et videnskabeligt gennembrud som fx Marx´ økonomiske, Darwins biologiske, Einsteins kvantemekaniske, Freuds psykologiske teorier (se ressourcerummet rum 1 for mange flere) Eller B. Et teknologisk gennembrud som fx Edisons glødelampe, telegrafen, filmfremviseren, kloakering, aspirin, Eiffeltårnet (se ressourcerummet rum 1 for flere)
5
Når du har fundet dit gennembrud Du har fundet et videnskabeligt eller teknologisk gennembrud fra perioden 1851-1914 – du har altså din sag Overvej, hvilket fag der skal i spil for at kunne arbejde relevant med gennembruddet Udvælg dernæst dit andet fag, som kan hjælpe med at belyse, ”hvilke forudsætninger eller konsekvenser gennembruddet havde eller fortsat har inden for kultur, samfund eller erkendelse” Nu står du med to fag. Vær opmærksom på, at det ene er på mindst B-niveau fagene dækker to faglige hovedområder
6
Du skal nu undersøge gennembruddets fremkomst Du går på research i ressourcerummene Du søger litteratur i begge fag Du går på nettet, i mediateket, hvor du finder Sanne (tirsdage) eller på biblioteket, hvor du kan booke en bibliotekar, der kan hjælpe dig videre Du vælger de faglige metoder, du vil anvende Du tager noter til alt, hvad du læser,og skriver en foreløbig litteraturliste
7
Problemformulering Find hjælp til afgrænsning i rum 2 Lav foreløbig problemformulering efter din sædvanlige model Vær opmærksom på, at problemformuleringen evt. skal justeres undervejs i processen Næste skridt er at skrive synopsen
8
Synopsis består af, a) overordnet problemformulering, der dækker begge fag b) problemstillinger (underspørgsmål) NB! Husk de taksonomiske niveauer skal være repræsenteret! c) diskussion af materialer og metoder d) konklusion(er) e) litteraturliste f) perspektivering Se i øvrigt Gode råd… som er udleveret, og også ligger på ATkonferencen
9
Opgavens krav Undersøgelsen – det redegørende niveau Belysningen – det argumenterende niveau Diskussionen – det diskuterende niveau Konklusion og evt. oplæg til, hvad du vil arbejde videre med frem til mdl. eksamen
10
Du skal undersøge Du har tidligere undersøgt dit gennembrud og noteret til den redegørelse, som du skal lave i synopsen (se tidligere dias) Du skal også undersøge hvilke metoder og hvilken viden fra de to fag, du vil anvende I dansk er der f.eks. mulighed for både sproglige, mediemæssige og litterære metoder
11
Du skal belyse I hvilken forstand der var tale om et gennembrud Her argumenterer du altså for din tese: at der er tale om et gennembrud. Argumenterne kan være hentet i samtiden eller hentes i konsekvenser fra senere tid (fx teori om gener, der først får betydning i genetikken i det 20.århundrede?)
12
Du skal diskutere Enten hvilke forudsætninger gennembruddet havde inden for a) kultur eller b) samfund eller c) erkendelse Eller hvilke konsekvenser det havde (i samtiden) inden for a) kultur eller b) samfund eller c) erkendelse Eller hvilke konsekvenser det har haft (i eftertiden) inden for a) kultur eller b) samfund eller c) erkendelse
13
Konklusion og perspektivering Du skal afslutte med en konklusion, der er klart relateret til problemformuleringen Du skal perspektivere til din studierapport og/eller til videre arbejde med din sag. Husk denne del! Husk studierapporten! Hent hjælp og inspiration på http://at.systime.dk/ http://at.systime.dk/ God fornøjelse med AT-synopsen!
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.