Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)"— Præsentationens transcript:

1 Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)

2 Hvad skal I høre om 1. Byggesten i arbejdet med skriftlighed: a. Ligheder og forskelle mellem fag 2. Forsøg med transformationsskrivning a. Fra rapport til synopsis b. Fra enkeltfaglig opgave til fællesfagligt produkt 3. Forsøg med at bruge skrivematrix

3 Tænke i ligheder og forstå forskelle Fokusere på hvad der er ens -når fagene undersøger noget -når en undersøgelse skal formidles i en fagfaglig opgave, i en større opgave og en synopsis -når man vurderer en tekst som god

4 Forstå hvorfor der også er forskelle -Fordi de skriftlige krav hænger sammen med fagets metoder -Det skriftlige synliggør fagenes særtræk -Forskellene ligger ikke så meget i fx mellem en problemformulering og en opgaveformulering men mellem fx historiefagets opfattelse af kildehenvisninger og samfundsfags teori-del

5 Undersøgelsen som fællestræk Alle de fællesfaglige skriftlige opgaver (incl. AT) er i virkeligheden undersøgelser: A. Som der føres et argument for B. Som der metakommunikeres om (blandt andet i et metodeafsnit) C. Som formidles i en form der overholder kravene til den akademiske genre

6 DfG: AT og de store skriftlige opgaver SRP AT 1.g 3.g AT1:Mundt- lig fremlæg- gelse AT2:Rap- port og synopsis AT3 og SRO AT4 Da/His opgave AT5: Årsprøve med synopsis AT6 2.g

7 Eksempel: Samarbejde om årsplanlægning 2.g De store opgaver SRO + AT (”rapport” plus/omskrevet til synopsis med fremlæggelse) Dansk-historieopgaven + AT (opgave plus udvidet metodeafsnit) Rejse AT-projekt (synopsis med delafleveringer) Skrivedage til omskrivninger og enkeltfaglige opgaver som kan støtte op i processen

8 AT-struktur på DfG 6 ugers forløb Kursusfase: læreren fylder viden på Dernæst projektfase: elevernes egen undersøgelse af emnet + skriveproces Eventuel omskrivning fra rapport til synopsis Eventuelle fagfaglige delafleveringer der indgår i omskrevet form i den endelige produkt

9 AT-struktur Kursus- fase Projektfase Skriveproces: Instruks Aflevering Respons Instruks Skriv Respons Skriv Gen- aflevering som fx synopsis

10 Summe-opgave Hvordan tænker du dine fag i forhold til de fællesfaglige undersøgelser som eleverne skal lave gennem gymnasiet? Fortæller du eksplicit eleverne om ligheder og forskelle på fag? Hvad synes du virker?

11 Transformationsskrivning At omskrive fra en genre til en anden fx fra rapporten til en artikel At omskrive fra en modalitet til en anden fx fra ren skrift til en poster med billede og skrift At gå fra skriftlighed til mundtlighed At skrive med forskellige hensigter/modtagere

12 Fra rapport til synopsis - Bygger på at undersøgelsen er den samme i fx den større opgave og AT -Lærer at skrive synopsis på en viden -Lærer gennem omskrivning at fokusere en større undersøgelse og sammenfatte resultaterne -Tilegner sig stoffet både gennem skriftlighed og mundtlighed

13 Eksempel på transformationsskrivning fra fag til AT - De skriver essay i dansk (at reflektere, sammenfatte, se problemstillinger, bruge eget sprog i forhold til emnet) -Bruger derefter essayets refleksion som afsæt for en problemformulering til den større opgave i dansk og historie

14 Fordele ved transformationsskrivning - Får stoffet til at fæstne sig -Giver stordriftsfordele -Forskelle og ligheder bliver tydelige fx at et metodeafsnit er en del af den videnskabelige genre og ikke af et essay -Synliggør skriveproces med undersøgelsen som den ene del og præsentationen som den anden -At man kan arbejde med analysen som argument på forskellige måder i fx både rapport og synopsis

15 Summe-opgave Tal med din sidemand om hvordan du kunne arbejde med transformationsskrivning i dit fag. Vil det være bedst inden for faget selv: hvilke skrive-genrer kan en undersøgelse formidles i? Kan du koble dig til andre fag eller store opgaver?

16 Visualisering af opgaven Transformationsskrivningen er en måde at få greb om både stoffet og skrivningen En anden måde kan være at ”se opgaven for sig” Bruge en skrive-matrix, der gør opgaven til et billede man skal fylde ud

17 Skrivematrix: Visualisering af opgavens struktur: -forside -resumé -indholdsfortegnelse -indledning -metodisk afsnit -analysedel -konklusion -litteraturliste

18 Til diskussion Overvej hvordan I kunne arbejde med visualisering af en opgave. Hvad er fordele og ulemper? Kunne en planche opfylde samme behov?


Download ppt "Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google