Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus"— Præsentationens transcript:

1 SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Teoretisk Pædagogikum 17-18 SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus

2 Større skriftlig opgave, HF
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Større skriftlig opgave, HF Minimum 1 fag på B-niveau, kan være flerfaglig Vejleder skriver opgaveformulering på baggrund af vejledningssamtaler med kursisten Omfang normalt sider (præciseres i 2017 læreplan) Bedømmelse 2013: målene pkt 2 + punkt 9 Bedømmelse 2017: kun målene i punkt 2

3 Eksamensprojekt på HF Eksamensprojektet omfatter to fag og afsluttes med en individuel mundtlig prøve på baggrund af en synopsis. Kursisten skal udarbejde eksamensprojektet på det højeste faglige niveau, kursisten har eller har fulgt fagene. Kursisten formulerer selv opgaveformuleringen, som godkendes af vejleder. Eksamen: 30 minutter, kursistens fremlæggelse + spørgsmål fra vejleder og censor

4 Udfordringer for vejleder
Kursister, der tilmelder sig, men aldrig dukker op til vejledning Ingen ideer hos kursisten: ’har du ikke et eller andet som er nemt at skrive om?’ Vage ideer hos kursisten: ’jeg vil gerne skrive noget om det der med dengang man gik over til kristendommen i Danmark og måske noget om de nordiske guder og sådan noget…’ Religiøst engagerede kursister, der ønsker at skrive om egen religion: erfaringsmæssigt svært at holde emnet ud i strakt arm og undgå den meget subjektive indefra-vinkel. Kursister, der ønsker at skrive om et perifert og eksotisk emne, vejleder ingen viden har om. Få timer til arbejdet..

5 Hvad kursister ofte har svært ved
Præcisere emne Forstå taksonomi-krav At få alle fag i flerfaglige opgaver tilstrækkeligt med i opgaven At få tilstrækkelig anvendelse af de faglige metoder i spil i opgaven. Skrive analyserende, sammenhængende og med rød tråd i forhold til emnet Især EP: At opbygge en mundtlig fremstilling af et emne med anvendelse af synopsismodellen – ikke nødvendigvis kendt fra almindelig undervisning

6 Hvordan hjælper vi kursisterne til bedre opgaveskrivning?
Målrettet fokus på skriftlighed i alle fag Opmærksomhed på taksonomi og faglige krav Anvendelse af synopsismetoden, også i fag hvor det ikke er et krav. Synopsis giver gode sidegevinster. Træning i materialesøgning – fælles skoleansvar Struktureret vejledningsfase; delafleveringer, deadlines, opfølgning.

7 Den gode opgaveformulering
Er en sammenhængende eksplicit formulering med: en overordnet problemformulering (spidsformulering) øverst i opgaveformuleringen; dette signalerer sammenhængskraft og skærper fokus underspørgsmål med taksonomiske niveauer, der tilgodeser begge fag hvor flere fag indgår

8 Gode spørgeord: Redegør for … Analyser … Diskuter … Perspektiver til …
Vurder … Sammenlign … Undersøg … Angiv og dokumenter … Karakteriser … Påvis … Opstil hypoteser … Anvend/opstil en model … Forklar … Hv-ord. Fx: Hvad kan der af materialet udledes om sammenhængen mellem…

9 Spørgeords taksonomi Redegør for Karakteriser Beskriv Analyser
Laveste taksonomiske niveau Mellemste taksonomiske niveau Højeste niveau Redegør for Karakteriser Beskriv Analyser Undersøg Angiv og dokumenter Påvis Opstil hypoteser Anvend/opstil en model Forklar Hv-ord Diskuter Perspektiver Vurder Sammenlign

10 Råd Opgaverne skal være empirisk og teoretisk funderet. Der skal kunne anvendes religionsfaglig metode på materialet. Det er altså ikke nok blot at undersøge/analysere/… et fænomen/en kirke/en begivenhed/… Man skal altid gøre dette på et empirisk grundlag – altså med udgangspunkt i en eller flere kilder. Og dette bør fremgå af opgaveformuleringen. Formuler samlet fokus i indledende ‘spidsformulering’- Lav ikke for omfattende problemformulering og vær tydelig omkring kravene. Der bør vejledes i betydningen af spørgeordene – hvad forstås f.eks. ved ’diskussion’?

11 SSO opgaveformulering, eksempel
Rel c + hist B: Hvordan har ægteskabet ændret sig gennem tiden? Beskriv kort ægteskabet som institution i dagens Danmark. Undersøg med inddragelse af vedlagte bilag hvordan opfattelsen af ægteskabet har ændret sig gennem historien. Diskuter fordele og ulemper ved hhv. religiøs og borgerlig vielse. Bilag 1: Løkke og Jacobsen Familieliv i Danmark s Bilag 2: ’Præster vil fjerne vielsen fra folkekirken’, Politiken 22. sept. 2010

12 Eksempel, fortsat Rel B: Kan kristendommen siges at være årsag til vore dages klimakrise? I din besvarelse skal indgå: En redegørelse for tesen om, at kristendommen ligger til grund for den moderne naturudnyttelse. Analyse af 2-3 eksempler på hvordan et natursyn er blevet tolket ud fra bibeltekster eller andre centrale dele af den kristne tradition, herunder bilaget (Sally McFague ’Klimateologi’, Anis 2010, s. 77 – 86.En diskussion af hvorvidt kristendommen indeholder et bestemt natursyn, og om kristendommen er løsning eller årsag til klimakrisen.

13 Øvelse Hjælp SSO kursisten her med at få fokuseret sin opgaves emne, og vejled til videre læsning indenfor emnet. ’Jeg vil gerne skrive noget om det der med dengang man gik over til kristendommen i Danmark og måske noget om de nordiske guder og sådan noget…’ Overvej i hvilke situationer det kan blive nødvendigt at foreslå kursisten et andet emne eller at stille krav til fokusering.


Download ppt "SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google