Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Torsdag d. 3/1 5. Lektion: fælles introduktion om synopsisgenren og den 3-delte AT-eksamen. Mandag d. 7/1 3. –6. Lektion: udarbejde synopsis ud fra eget SRP. Hver elev medbringer en skitse til synopsis. Torsdag d. 10/1 3. –6. Lektion: En udvalgt synopsis (Bush-Blair) diskuteres og tilrettes. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
2
Stx-bekendtgørelsen om synopsis
Senest 3. marts afleveres en synopsis af et omfang på 3-5 sider. Synopsen sendes til censor. Synopsen skal indeholde: – titel på emnet og angivelse af fagkombination – problemformulering – præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med – diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med problemstillingerne – konklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger – en sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse – litteraturliste – en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. Der afholdes en individuel mundtlig prøve, som består af en fremlæggelse med udgangspunkt i synopsen samt en uddybende dialog. I dialogen kan der yderligere stilles spørgsmål med udgangspunkt i elevens studierapport. . Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
3
AT-forløbet og almindelig undersøgende opgave
Et helt AT-forløb fra synopsis til mundtlig eksamen skal have de samme elementer som en almindelig undersøgende opgave. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
4
Den undersøgende opgaves standardstruktur
observation af et "problem i verden" problemformulering, opstille et relevant fagligt spørgsmål Bruge viden – ikke alene referere viden metode, fremgangsmåde til løsning teori (forklaringsmodel) som kan forklare og begrunde metode indsamling af data behandling, analyse af data resultat(er), løsning(sforsøg) vurdering, diskussion af resultater (løsning) konklusion i forhold til problemformuleringen Perspektivering - studierapporten Strukturens elementer skal fordeles på synopsisforløbets 3 dele. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
5
Synopsis – en definition
En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
6
Synopsisforløbet (eksamen) består af 3 dele
Skriftlig del Mundtlig del Synopsis: oplæg i tekstform) forberedt mundtlig fremstilling diskussion (eksamination) Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
7
Hvad kan man fx placere i hver af synopsisforløbets kasser?
Skriftlig del Mundtlig del Synopsis Forberedt mundtlig fremstilling (evt. disposition, manuskript) Diskussion Væsentlige elementer – problemformulering – teorier, metoder, begreber, vinkling – undersøgelsesresultater – konklusioner, pointer – kobling til synopsen og til diskussionen – undersøgelsen, analysen – metoden – ikke ”det hele” – særligt udvalgte emner eller temaer, fx perspektiver, metodiske problemer, vigtige konsekvenser Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
8
Et godt synopsisforløb (fx til eksamen)
har sammenhæng mellem det skriftlige og det mundtlige – som ikke er to adskilte størrelser bruger den skriftlige del (synopsen) som springbræt har begrænset antal temaer, pointer har en god indledning der siger hvad man vil gøre, gør det i teksten og afslutter med resultaterne i det mundtlige præciserer problemer, teori/metode, empiri etablerer en platform for det mundtlige og den efterfølgende diskussion. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
9
Synopsis - papirdelen er ikke en almindelig opgave i langtekst, men en del af et forløb, et oplæg må ikke være "lukket af" – skal fortsættes i den mundtlige fremstilling skal kunne læses på kort tid bør af hensyn til kommunikationssituationen være ekstra - struktureret og formateret - metakommunikeret (hvad vil du og hvorfor? Hvordan vil du gøre det og hvorfor?) - layoutet og typograferet. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
10
Råd til den mundtlige fremstilling
– Kobl til den skriftlige synopsis. – Tag udgangspunkt i en observation (empiri, eksempler), fx af noget der ikke er helt afklaret (metodisk, eksperimentelt). – Problemformuler så snævert som muligt. – Lav en indledning der siger hvad du vil gøre. – Placer det mest selvstændige i den mundtlige fremstilling. Beslut hvad der skal præsenteres på papir og hvad mundtligt. – Prøv at sætte dagsorden for den efterfølgende diskussion (eksamination). – Kom med disposition på papir. – Brug – hvis du må og det har et formål – hjælpemidler, fx overheadprojektor, PowerPoint, tavle, handouts. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
11
Litteratur NGGs hjemmeside – ”Værktøjskassen”
Lectio: Under dokumenter (” Flere har spurgt ”) læreplan og vejledning Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.