Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udkast til justering af KS

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udkast til justering af KS"— Præsentationens transcript:

1 Udkast til justering af KS
Folketinget: Prøve i KS lægges sammen med prøve i EP Historieopgave i 1. hf Udkast: Selvstændige kompetencer fra EP er søgt inddraget i prøve for KS

2 Prøve i KS 1 Mindst 4 fællesfaglige emner
2 uger før sidste undervisningsdag: Trække emne med varieret bilagsmateriale på normalsider. Grupper er muligt. 2 uger: Eksaminanderne udarbejder en synopsis en fællesfaglig problemformulering. 4-5 sider. Lærerne vejleder. Sendes til censor sammen med prøvematerialet.

3 Prøve i KS 2 Synopsen skal indeholde en problemformulering, der skal besvares ud fra Prøvematerialet Relevant og væsentligt supplerende materiale, som eksaminanden selv skal finde Stof fra alle tre fag i det trukne forløb.

4 Prøve i KS 3 Synopsen Eksaminationen
skal indeholde fordybelse i forhold til gennemgået stof må ikke indeholde genanvendelse af synopser eller besvarelser, som tidligere er afleveret og rettet Eksaminationen Eksaminanden fremlægger synopsen efterfulgt af god tid til uddybende spørgsmål fra eksaminator(er) og censor og en faglig dialog med udgangspunkt i synopsen. Eksaminationstid: 45 minutter.

5 Bedømmelseskriterier 1 - nye formuleringer
undersøge emnet ud fra den fællesfaglige problemformulering selvstændigt finde og anvende relevant og væsentligt supplerende materiale anvende og kombinere begreber, teorier og metoder fra faggruppens fag i forhold til problemformulering og materiale

6 Bedømmelseskriterier 2 - uændret
karakterisere og analysere materiale perspektivere til relevante emner fra undervisningsbeskrivelsen anvende og kombinere relevant viden fra fagenes kernestof indgå i faglig dialog formulere sig selvstændigt og kritisk om faglige problemstillinger fremstille et sagsforhold på en klar og overskuelig måde disponere og strukturere eksaminationstiden

7 EVA: Læreplan bør slankes Faglige mål og emner
Empirisk undersøgelse behøver ikke være flerfaglig Materialetyper = tekst, statistik og billedmateriale Fællesfaglige emner ”Værdier og livsformer” fjernes. Værdier står fortsat under faglige mål Religiøse og politiske brud i dansk eller europæisk perspektiv

8 Kernestof i historie ”dansk historie og identitet
hovedlinjerne i Europas historie fra antikken til i dag” ændres til ”hovedlinjerne i dansk og europæisk historie fra antikken til i dag”

9 Kernestof i samfundsfag
Der fjernes: ” og økonomiske styringsinstrumenter” ”herunder betydningen af retssystemet” Der tilføjes: ”Kernestoffet i samfundsfag kan anvendes på samfundsforhold i Danmark og i andre lande.”

10 Kernestof i religion Religionernes centrale fænomener: De konkrete eksempler er fjernet, da de synes overflødige Ingen faktuelle ændringer i øvrigt Vedr. bibelske tekster og tekster fra Koranen: Bemærk at der hverken står hvilke tekster eller nogen angivelse af hvor mange! Der er således fortsat tale – modsat flere indvendinger – om en meget ukonkret og beskeden angivelse af kernestof

11 Historieopgave i 1. hf Der udarbejdes i 1. hf en historieopgave.
Historieopgaven har som formål at opøve kursisterne i at arbejde med og fordybe sig i historiske problemstillinger og herunder inddrage de faglige mål. Se bilag 2.

12 Didaktiske principper
Mindst 4 fællesfaglige forløb Afsæt i konkrete og virkelighedsnære fællesfaglige problemstillinger (anvendelsesorientering) Særfaglige aktiviteter af kortere varighed ”samt den lille og store historie” fjernes Mulighed for varieret uddannelsetid i de enkelte fag af hensyn til deres deltagelse i de fællesfaglige forløb, jf. de faglige mål

13 It Træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer

14 Justering af læreplaner og vejledninger
19. oktober 2009: Fagkonsulenterne sender udkast til justerede læreplaner til de uddannelsesansvarlige i UVM 19. oktober – 29. november 2009: Koordinering i UVM 30. november 2009: Fagkonsulenterne modtager kommentarer 18. december 2009: Fagkonsulenterne sender endelige læreplaner 29. januar 2010: Læreplaner sendes i høring 22. februar 2010: Høringsfrist 15. marts 2010: Nye læreplaner udstedes 15. maj 2010: Fagkonsulenterne sender justerede vejledninger til de uddannelsesansvarlige i UVM 1. juni 2010: De nye vejledninger ligger på uvm.dk


Download ppt "Udkast til justering af KS"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google