Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Skejby DET GODE GRØNNE BYRUM.
Advertisements

Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Energi- & Vandværkstedet
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Konstruktiv konflikthåndtering
Opgaven jeg fik stillet
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Hvad der er vigtigt for børns læring
Supervision og faglig feedback
ADHD- også alt det andet !
Darum skole 4. november 2013.
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Analyse af praksis.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Vejledning – udfordringer og sårbarheder Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Omgangstone og kollegialitet
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Læringsledelse Kliniske vejledere Nyborg Strand d. 29. januar 2015
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
STATUSMØDERNE! Et møde hvor de unge er i fokus: 1. år: Afklaringsmødet efter 10. – 12. uge; Her udarbejdes den overordnede uddannelsesplan for indeværende.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Den menneskelige faktor i uddannelsestænkningen Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvordan motiverer vi de unge?
Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv Mads Hermansen, institutleder, professor, dr. pæd. SDU,CBS & NHV Mh@madshermansen.dk www.madshermansen.dk

Program 14.00 Goddag og præsentation af program 14.10 Oplæg: Udfordringen med at skabe læringsrum og retning i de unges liv 15.25 Pause 15.40 Gruppeopgave 16.25 Pause 16.40 Plenum, fremtid og konsekvenser 17.25 Efterårets forløb 17.30 Farvel for nu 17.30- Åbent hus på Hejrevej – Nye lokaler

Spiseseddel Hvad er formålet? De almene vilkår: Hvad er det i grunden for en opgave lærere skal løse? Spejle selvskabelsen! Skabe læringsrum og læring! Hvad er læring egentlig Elementer til en god læringsleder? Hvad er professionalitet i forhold til læringsledelse? Spørgsmålet

Hvad er formålet? At skabe grundlag for udvikling af aktive, selvstændige, samarbejdskompetente og frustrationsrobuste borgere med et tilstrækkeligt fagligt niveau til at kunne fortsætte i videre uddannelse eller begynde på arbejdsmarkedet

Spejle selvskabelse og skabe læringsrum At komme til sig selv Ved at fortolke den andens fortolkning Ved at fortolke Kulturen Naturen Gennem det værktøjsskabte Læringsrum Det ydre rum Rammesat af ’ret til at være der’ og ’optimal udfordring’ Det indre rum Optimering af ’associative markvandringer’

Hvad er læring? En minimalistisk definition på læring Det er læring når noget, hos den der kunne komme til at lære, kobles sammen med noget andet eller differentieres, og det giver mening. (Hermansen 2005 p. 203. In: Læring – en status)

1. dimension Læringens landevej

2. dimension. Vertikaliteten

3. dimension

Elementer til en god læringsleder? Jo mere positiv indstilling til det at gå i skole og jo bedre selvopfattelse jo højere fagligt udbytte Lærerstøtte påvirker skoleindstilling og selvopfattelsen positivt Forældrestøtten påvirker skoleindstilling og selvopfattelse (mindre end lærerpåvirkningen) En god klassekultur med vægt på relationelle samspil åbner for nye positive samspil, som igen positivt påvirker udvikling i selvopfattelse og skoleindstilling Uro påvirker skoleindstillingen i negativ retning Klare og forvaltede spilleregler påvirker skoleindstillingen og selvopfattelse i positiv retning Udfordringer (feedback) påvirker skoleindstillingen positivt Begrundelser og erfaringstilknytning påvirker skoleindstillingen positivt

Lærerstilens betydning Fire stile Ildsjælen Problemknuseren Den harmoniske Traditionens vogter De adskiller sig markant i forhold til Problemstyring Involvering

Lærerstilens betydning Elevfremskridt i forhold til lærerstil: Ildsjæl (fremskridt) Problemknuser (fremskridt) Harmonisk (relativ svag fremgang) Traditionens vogter (meget svag fremgang)

Professionalitet God klasseledelse? Forestås af: En voksen En aktør En læringsleder En relationsprofessionel Proces og kommunikationskompetent Musikalsk Fag- og fagdidaktisk kompetent

Udfordringerne i undervisning At koble sig på de unges narrativer i udgangspunkt Nysgerrig interviewning At skabe ramme om de passende udfordringer Skabe læringsrum Udspændt mellem empati og udfordring Udspændt mellem at være dybt involveret og holde nallerne væk Spilleregler og forhandling Grundscriptet (feedforward – situation – feedback) En projektorienteret undervisning med dybe nedslag af færdighedstræning Bruge deres egne medier

Spørgsmålene til gruppen? Hvad var den mest markante idé eller tanke du fik under oplægget i forhold til arbejdet omkring de unge på en STU-uddannelse? Tag først en runde, hvor alle ytrer sig om det. Afgør derefter i hvilken rækkefølge I vil drøfte det Sørg for at I har mindst ét markant synspunkt I kan præsentere for plenum

Efterårets forløb på HKI Arbejde med uddannelsesplaner med det formål at optimere og effektivisere Vi mødes tre gange tre timer Imellem gang 1 og 2 og 2 og 3 får I i jeres grupper hjemmearbejde for til præsentation og drøftelse gang 2 og 3 Der kommer plan for tidspunkter og spilleregler for arbejdet inden sommerferien

Litteratur: Hermansen, M. m.fl.(2007): Læringsledelse. Samfundslitteratur Hermansen, M. (2009): Klasse- og læringsledelse. I: E. Jensen & O. Løw (red.) Klasseledelse. Akademisk. Hermansen, M. m.fl. (2006): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer. Alinea Hermansen, M. (2010): Spilleregler i skolen. Akademisk