Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Hvordan motiverer vi de unge?
Rasmus Schiellerup - Hvordan motiverer vi de unge? ”Det er utroligt, hvad et menneske kan, blot det føler, at der er en mening med modgangen eller lidelsen.” Søren Kierkegaard, filosof, GL – Hotel Storebælt 16. september 2017
2
Dagens program Præsentation og rammesætning Hvad siger forskerne?
Hvad gør I? Kort pause På opdagelse i egen praksis - Kompetenceanalysen Tak for i dag!
3
Forståelse af motivation
Definition: I en undervisningssammenhæng handler motivation om ”den energi eller anstrengelse, som eleverne lægger for dagen(…) og hvordan denne energi kan stimuleres.” Christer Stensmo, Pædagogisk filosof, KvaN, nr 24, 2004 Ældre forståelse af elevers motivation Motivation er en fast størrelse. Elevers motivation styres af ydre – positive eller negative – påvirkninger. Nogle elever er generelt motiverede og andre er ikke. Når elever ikke engagerer sig, er det et tegn på manglende motivation. Nyere forståelse af elevers motivation Motivation er ikke en fast størrelse. Den er dynamisk. Elevers motivation er et resultat af deres samlede erfaringer, fordi de over tid former deres selvopfattelse og overbevisninger. Langt de fleste elever er som udgangspunkt motiverede for at lære.
4
HVORDAN MOTIVERER VI DE UNGE?
Dagen problem: HVORDAN MOTIVERER VI DE UNGE?
5
Forskning om gymnasieeleverne
40 % af eleverne i gymnasiet oplever undervisningen som ensformig Under 30 % af eleverne i gymnasiet oplever, at de er med til at bestemme, hvad der arbejdes med i undervisningen. Kun ca. 25% deltager aktivt, 50 % deltager on-off og 25 % deltager slet ikke Kilde: Noemi Katznelson, Center for ungdomsforskning
6
Overgangen til gymnasiet er voldsom for de unge:
UNGDOMSFORSKNING Overgangen til gymnasiet er voldsom for de unge: Flere lektier Flere karakterer Flere transporttimer Flere fester Flere kærester Flere udgifter Kilde: Søren Østergaard, Center for ungdomsstudier
7
UNGDOMSFORSKNING Unge er primært sammen med jævnaldrende
Kun 20 procent af de unge mener, at de har en god voksen de kan snakke med ud over deres egne forældre Unge efterspørger nysgerrige og fagligt dygtige voksne, der gider at tale med dem, og som tør at sætte rammer for dem. Unge vil gerne tale med voksne, men det er jer, der skal tage initiativet. De unge kan godt sige fra, hvis I kommer for tæt på. Kilde: Søren Østergaard, Center for ungdomsstudier
8
Kun 7 procent af de unge efterspørger mere ansvar
UNGDOMSFORSKNING Kun 7 procent af de unge efterspørger mere ansvar Kilde: Søren Østergaard, Center for ungdomsstudier
9
Hvad betyder ansvar for egen læring?
Spørgsmål Hvad betyder ansvar for egen læring?
10
Citater: ”Lærerne skal arbejde på relationerne med eleverne for at overbevise eleverne fagligt og socialt. Lærerne skal ind og vinde autoriteten, som ikke længere er naturlig. Nogle lærere er virkelig gode til det. Andre kæmper en brav kamp. Det er en konstant proces at skulle vinde de her relationer”. Kilde: Noemi Katznelson, Center for ungdomsforskning
11
Citater: Digitale medier har lært nutidens unge at være aktive deltagere i stedet for passive modtagere. Vi er altså nødt til at udvikle undervisning, der vægter deltagerperspektivet«. Kilde: Noemi Katznelson, Center for ungdomsforskning
12
Citater: »Mange unge spørger sig selv: Kan skolen præsentere noget, der giver mening for mig? Vi har elever i dag, der reagerer ved at sige til læreren: ”Kommer vi op i det til eksamen – hvis ikke, så gider jeg faktisk ikke lære det”. ”De gider ikke lære noget, men de gider godt klare sig godt”. Kilde: Noemi Katznelson, Center for ungdomsforskning
13
Citater: ”…motivationsforskere har siden slutningen af 1980’erne udført en omfattende empirisk forskning, som viser, at elever, der er indremotiverede, klarer sig bedst fagligt, trives bedst i skolen og har mindst risiko for frafald.” Kilde: Ågård, Dorte, Motivation, s. 24, Frydenlund, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg universitet
14
Hvad gør I for at motivere de studerende?
Spørgsmål Hvad gør I for at motivere de studerende?
15
Oplevelse af relevans, nytte og mening – (HVORFOR?)
3 fokuspunkter Fokus på relationerne Oplevelse af relevans, nytte og mening – (HVORFOR?) Mestringsoplevelser
16
PAUSE
17
Et metaperspektiv på egen undervisning
18
De tre overordnede kompetencer
Undervisningskompetence Klasseledelseskompetence Social kompetence
20
VURDÉR DIG SELV! ØVELSE: Vurder dig selv med Kompetenceanalysen!
5 = Det har jeg fuldstændig styr på 4 = Det har jeg ret godt styr på 3 = Jeg har ok styr på det, men der er plads til forbedring 2 = Jeg føler mig lidt usikker, og mine metoder rækker ikke tilstrækkeligt langt 1 = Jeg synes, det er svært, og jeg føler mig ikke klædt på til det
21
I HVILKE KATEGORIER ER DU STÆRKEST SOM UNDERVISER?
Korte møder I HVILKE KATEGORIER ER DU STÆRKEST SOM UNDERVISER? GIV KONKRETE EKSEMPLER FRA PRAKSIS
22
I HVILKE KATEGORIER ER DU MEST UDFORDRET SOM UNDERVISER?
Korte møder I HVILKE KATEGORIER ER DU MEST UDFORDRET SOM UNDERVISER? GIV KONKRETE EKSEMPLER FRA PRAKSIS
23
Hvilke kategorier har betydning for de studerendes motivation?
Korte møder! Hvilke kategorier har betydning for de studerendes motivation?
24
TAK FOR I DAG!
25
Litteratur Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014
Noemi Katznelson, Camilla Hutters og Niels Ulrik Sørensen, Unges motivation og læring, Hans Reitzel, 2013 Søren Østergaard, Ung i en præstationskultur – Jagten på kontrol, tryghed og frikvarter, Ungdomsanalyse.nu, 2016
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.