Download præsentationen
Offentliggjort afRikke Christiansen Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
2
Præsentation Cand.Oecon & Ba.Sceint.Pol fra AU
Forsker i organisationsteori med særligt fokus på privatisering af den offentlige sektor. Underviser: Kvalitativ metode, kvantitativ metode, organisationsteori og opgavevejledning.
3
Program workshop 1 16.15-17.15 17.15 Mad 17.45-19.45
Akademisk proces og videnskabelige problemer Udvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer 17.15 Mad Speeddatingøvelse vedr. jeres ideer Problemformuleringer Pentagonmodellen Individuelt arbejde på jeres egne undersøgelsesideer
4
Den akademiske undersøgelsesproces
Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Hvis du allerede nu kan se det færdige produkt – har du sat overlæggeren for lavt Der vil løbende opstå nye erkendelser Ny viden giver nye ideer Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre
5
Den akademiske undersøgelsesproces
En veksling mellem de to…
6
Hvad er et videnskabeligt problem?
Praktiske problemer Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabelige problemer Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. (Efter Booth, Colomb & Williams: ”The Craft of Research”)
7
Idegenereringsøvelse…
Udfyld idé-ark Præsenter ideer for hinanden to og to Vælg en ide at arbejde videre med…
8
Skriveøvelse ud fra valgte ide…
Nonstop! Ingen skal se jeres tekst Lad vær at rette – rod og fejl er fint Proces Individuel skrivning (7 min) Individuel gennemlæsning (3 min) Refleksioner og udbyttet to og to Opsamling – hvad fik i ud af det?
9
Pause… Mad
10
Speeddatingøvelse… Videreudvikling af jeres ideer
11
Problemformuleringens formål
Hvad er en problemformulering og hvad er dens formål? Hvad er det du spørger om? En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen - afgrænsning Styrepind for dispositionen - afgør, hvad der skal med og i hvilken rækkefølge Gør det nemmere at skrive en konklusion – hvad svarer du på/finder frem til? Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan.
12
Typer af problemformuleringer
Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.
13
Gode råd til pf… Formuler spørgsmålet åbent.
Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videns hul – sigt mod et spørgsmål der besvare noget vi ikke ved noget om… Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten.
14
Pentagon Modellen Problemformulering Hvad spørger du om? Fremgangs- Formål måde Hvorfor spørger du? Hvordan spørger du? Teori/metode Empiri Hvad spørger du med? Hvad spørger du til?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.