Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum"— Præsentationens transcript:

1 Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
Mads Hermansen Professor, dr.pæd. Universitetet i Agder

2 Spiseseddel Hvad er formålet med det vi holder på med?
Idræt og bevægelse som undervisningens ilt Læringsledelse og idræt/bevægelse Den røde tråd og faser i undervisningen Så det…

3 Hvad er formålet med det vi gør i skolen?
At skabe grundlag for udvikling af aktive, selvstændige, samarbejdskompetente og frustrationsrobuste borgere med et tilstrækkeligt fagligt niveau til at kunne fortsætte i videre uddannelse eller begynde på arbejdsmarkedet.

4 Hvad siger forskningen om nytte
af idræt/bevægelse? 50 studier i alt viser 251 sammenhænge mellem fysisk aktivitet og faglige fremskridt (ca. 50% positivt signifikante, ca. 48% positive ikke signifikante) Studiet deler feltet i: Skolebaseret fysisk træning (11 studier af 14 viste positiv sammenhæng) Pauser (recess) (8 studier viste positiv sammenhæng) Klassebaseret fysiske ativiteter (8 studier af 9 viste positiv sammenhæng) Skoleorganiserede fysiske aktiviterter som finder sted uden for skolen (19 studier af 19 viste positiv sammenhæng) (The Association Between School-Based Physical Activity, Including Physical Education, and Academic Performance)

5 Københavnerbarometret
Hvor meget lærer du i skolen? Stærk sammenhæng med hvor god idrætsundervisningen er At være mobber hænger stærkt sammen med: Om hvor meget man bevæger sig i skolen (jo mere jo mindre mobning) Vurderingen af helbredet påvirkes direkte af seks faktorer, hvoraf to er dominerende. Det er tilfredshed med: livet i almindelighed deltagelse i idræt uden for skoletiden

6 Sammenfatning Det betyder en forskel om man er fysisk aktiv. I Københavnerbarometret ordinære opgørelser år for år, vises der robust sammenhæng med om man går til noget uden for skolen og deltager I kropsaktiviteter i skolen, med selvtillid og god skolefortælling og dermed om der sker gode faglige fremskridt. “Hvis forældrene lod være med at køre deres børn til alt de skal gå til, men i stedet lod dem gå til det, så behøvede de ikke at gå til det”.

7 Hvordan kan vi forstå samspillet mellem læring og idræt/bevægelse?
Læring i tre livsfaser med tre forskellige formål. Førsproglig læring – kroppens møde med verden gennem bevægelse og fysisk kontakt (0-1 år) Rollelegens domæne – den sproglige konstruktion af regler for hvordan der leges (1-7 år) Spillets (og underordnet det legens betydning) domæne (7- død)

8 Professionel læringsledelse er:
lydhør, tydelig og transparent styring Lydhørhed Kompetencer til: Forhandling/indføling/empati/rettethed/nysgerrighed/anerkendende kommunikation Styring Kompetence til at styre: Spilleregler(organisations- og arbejdstilrettelæggelse) Progression(faglig, organisationsmæssig og social) Undervisningsdifferentiering

9 Grundscriptet for alting
(god ledelse, undervisning (herunder idrætslærernes) og opdragelse Forforståelsestykning (Feedforward) Fordybelse Efterbearbejdning (Feedback)s

10 Forforståelsesfortykning
Hvad er formålet? Hvilken sammenhæng hører den til i? Hvad undrer os, og hvad vil/skal vi lære? Hvad ved vi i forvejen? Hvad er Læringsmålene derfor? Hvilke elevforvaltede evalueringer (arbejdsmåde og forvaltning af egen tilrettelæggelse) og hvordan? Hvilke faglige metoder med tillæg skal/kan vi bruge? Hvordan organiserer vi fordybelsen?

11 Fordybelsen Alle kendte måder: træning, øvelse, informationssøgning, fremlæggelse for hinanden, eksperimentering, læsning, analyse, drøftelse, undersøgelse, træning, etc.

12 Hvordan ser vi om vi har opnået det vi vil?
Feedback Hvordan ser vi om vi har opnået det vi vil? På fagligt fremskridt: test, interview, bedømmelse, målt op mod læringsmål, På arbejdsmåden: Undersøgelse af erfaringer med metoder, interview, undersøgende drøftelse På kvaliteten i egen forvaltning af fremskridt og arbejdsmåde: Hvad hjælper dig? Hvordan holder du det ud? Hvornår er du bedst? På person: Drop det!

13 At være professionel idrætslæringsleder er altså at være:
Fagdidaktisk kompetent til at lægge til rette for en historiefortællende læring Lydhør i sin styring At være voksen Klar over sårbarheden i at facilitere andres læreproces Den der står autoritativt for spilleregelarbejdet ved: Rammesætning af det organisatoriske Rammesætning af det sociale Rammesætning af det faglige

14 Grundlæggende litteratur
Bjerresgaard, H. & M. Hermansen (2016): Undervisning mellem håndværk og kunst. Samfundslitteratur. Borup, I. & M. Hermansen (2013): Health Promotion in a Learning Perspective: Construction of a Pragmatic Matrix to Investigate Viewpoints on Learning, Motivation and Reflection in Scientific Health Promotion Articles. JISTE Vol.17, No.2,2013 Hermansen, M. (2004): Omlæring. Klim Hermansen, M. m.fl.(2007): Læringsledelse. Samfundslitteratur. Hermansen, M. Løw, O. & Petersen, V. (2008): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer. Akademisk. Hermansen, M. (2010): Spilleregler i klassen. Akademisk

15


Download ppt "Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google