Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sæt dit aftryk – udvikling af ideer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sæt dit aftryk – udvikling af ideer"— Præsentationens transcript:

1 Sæt dit aftryk – udvikling af ideer

2 Introduktion Nu handler det om at komme med idéer til, hvordan jeres problemstilling kan løses. Det handler om, hvordan I kan være med til at sætte et aftryk på det område, som I har valgt. Lige nu er alt muligt – det handler om at komme med så mange idéer, som muligt Handler om både direkte (hvor I selv gøre noget aktivt) og indirekte handlinger (hvor I for andre til at gøre noget – fx skoleleder eller medlemmer kommunalbestyrelsen) Først hurtigskrivning hver for sig – derefter gruppearbejde

3 Hurtig skrivning Hurtigskrivning (10 minutter)
Skriv idéer ned, som handler om at løse problemstillingen og sætte et aftryk (5 minutter). Blyanten skal hele tiden være i papiret/fingrene skal hele tiden være på tastaturet Efter 5 minutter: Ryd op i jeres hurtigskrivning. Find de tre bedste idéer.

4 Gruppearbejde Første skridt (10 minutter) Andet skridt (20 minutter)
Sæt jer sammen i grupper af 2. Præsenter jeres tre bedste idéer for hinanden. Bliv enige med hinanden om de tre bedste idéer, som i sammen kan komme op med. Andet skridt (20 minutter) Sæt jer sammen med en anden gruppe, så I er fire i alt. Hver gruppe præsenterer deres tre bedste idéer for hinanden. Bliv enige om de to bedste idéer, som i sammen kan komme op med.

5 Gruppearbejde fortsat
Tredje skridt (40 minutter) Grupper af fire personer sætter sig sammen med en anden gruppe af fire, så I er otte i alt. Præsenter jeres to bedste idéer for hinanden. Nu skal I blive enige om én idé, som I gerne vil arbejde videre med. For at finde den bedste idé, kan I spørge jer selv: Tror vi ideen kan gennemføres? Hvad er formålet med vores ide? Er der fordele ved vores ide? Er der ulemper ved vores ide? Noter den bedste idé på et stykke A3-papir. Forbered en ultrakort præsentation af idéen på 1 minut. Den skal bruges, når holdet skal beslutte, hvilken idé I vil arbejde med.

6 Find den bedste idé på holdet - Introduktion
Den bedste idé på holdet skal findes. Husk: Det er de gode argumenter, der skal bestemme, hvilken idé, I vælger. Husk: Man har lov til at skifte mening undervejs, hvis man hører andres argumenter. Ligesom i demokratiske samtaler.

7 Find den bedste idé på holdet - Introduktion
Grupperne fordeler sig rundt i lokalet. Hæng jeres A3 papir op. Hver gruppe præsenterer sin idé. Når hver gruppe har præsenteret sin idé, skal I bevæge jer rundt i lokalet og stille jer ved den idé, som I bedst kan lide. Argumenter for, hvorfor I står ved den idé, som I står ved. Bevæg jer rundt igen – og stil jer ved den idé, som I bedst kan lide. Den, som flest står ved, er den idé, som I vælger.

8 Opsamling i plenum Har alle forstået idéen? Næste skridt: Planlægning.

9 Fra idé til handling Introduktion
Formålet er, at vi nu skal gå fra idé til handling. Det kræver planlægning. Nu kommer I til at overveje: Hvad er vores målsætning? Hvilke opgaver er der forbundet med, at vi når vores mål? Hvilke materialer/ressourcer, har vi brug for? Produktet: En plan for, hvad I vil gøre. Valg af ordstyrer og referent.

10 Brainstorm Brainstorm Hvordan kan vi se, at vi har nået vores mål?
Hvilke mål har vi med projektet – hvad vil vi gerne nå? Hvordan kan vi se, at vi har nået vores mål? Hvad skal vi gøre for at nå vores mål? Hvilke udfordringer kunne vi støde på?

11 Brainstorm - fortsat Hvilke arbejds- og ansvarsområder er der forbundet med, at vi skal nå vores mål? (fx kommunikation, økonomi, indkøb og sponsorater, projektledelse) Vælg jer på et arbejds- og ansvarsområde.

12 Gruppearbejde Gruppearbejde (70 minutter)
Sæt jer sammen i grupperne og bliv enige om, hvad I kan og vil gøre for, at jeres projekt når målet Produkt: En udfyldt projektpil Præsenter jeres projektpil

13 Præsentation i plenum og feedback
Grupperne præsenterer Resten af holdet giver feedback

14 Præsentation i plenum og feedback - fortsat
Resten af holdet kan fx overveje og spørge: Er der noget, som gruppen har glemt at tænke over? Er der nogen udfordringer undervejs, som de ikke har fået med? Og hvad kunne løsningerne på de udfordringer være? Kommer handlingerne i den rigtige rækkefølge, eller skal der laves om på rækkefølgen, hvis holdet skal nå sit mål? Hænger planen sammen, eller mangler der trin/handlinger? Hænger planen sammen med den ”store plan for projektet”, eller skal enten gruppens eller holdets plan justeres? Kan der være nogle uventede og ikke-planlagte konsekvenser forbundet med de handlinger, som gruppen foreslår? Er planen realistisk – kan den faktisk føres ud i livet?

15 Opsamling Det her er vigtige processer at gå i gennem, når man skal lave projekter Hvordan har det været at gå igennem alle trinene i løbet af de sidste tre sessioner? Hvad har overrasket jer undervejs? Hvad har I lært, og hvordan kan I bruge det i andre sammenhænge? Bed kursisterne udfylde rapporten Næste skridt: Gennemførsel af projektet. Det er jeres ansvar – med min støtte. Projektarbejde er udfordrende, men det er nu, det bliver rigtig sjovt!


Download ppt "Sæt dit aftryk – udvikling af ideer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google