Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad der er vigtigt for børns læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad der er vigtigt for børns læring"— Præsentationens transcript:

1 Hvad der er vigtigt for børns læring
Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV

2 Spiseseddel Opgaven og rammen om At være professionel læringsleder
Grundscriptet Så opgave er? Læringsledelse Tidens hjælpsomme vinkler Hvad hjælper de til og hvad spærrer de for? Inklusion – eksklusion Relationsprofessionsudvikling Sammenfatning om opgave og besindighed

3 Opgaven og rammen om At hjælpe eleverne til at komme til sig selv
Ved at fortolke den andens fortolkning Ved at fortolke Kulturen Naturen Virksomhed At skabe læringsrum Det ydre rum Rammesat af ’ret til at være der’ og ’optimal udfordring’ (frustrationsrobusthedskompetence) Det indre rum Optimering af ’associative markvandringer’

4 At være professionel læringsleder
Fagdidaktisk kompetent Lydhør styring Forståelse for sårbarheden i at facilitere andres læreproces Rettet af (kultur, kontekst, diskurs (feedforward)) Rettet mod (det specifikt interessante (det man søger feedback i forhold til)) Elevens sårbare udspændthed mellem selvfremstilling og sammensmeltning At stå for spilleregelarbejdet

5 Grundscriptet eksemplificeret med opdragelse og undervisning
En førsituation (forforståelse, feedforward) Situationen En eftersituation (evalueringen, feedback)

6 Professionalitet: Kort sammenfatning på opgaven
God læringsledelse? Forestås af: En voksen En aktør En læringsleder En relationsprofessionel Proces og kommunikationskompetent Empatisk En fag- og fagdidaktisk kompetent (læreropgaven) En udviklings- og socialiserings kompetent (pædagogopgaven)

7 Tidens hjælpsomme vinkler
Et kort historisk tilbageblik Involveringspædagogik (P. Nissen), konsekvenspædagogik (J. Bay), sprogskoling (Gutt og Salffner), frigørende pædagogik (P. Frére), LTG metoden (U. Leimar), Fernalds metode, funktionel læsning (Frank Smith), Regio Emilia pædagogik (L. Malaguzzi), projektarbejde (K. Illerris), m.fl. Aktuelle hit Reading recovery, LP-modellen, Cooperative learning, PALS, Mange måder at lære på(læringsstile), de mange intelligenser, m.fl.

8 Hvad skaber de og hvad spærre de for?
De hjælper ved at skabe: Lethed og overskuelighed i komplekse forhold Begrundet praksis struktureret og teoretisk funderet En curriculumtænkning De spærre i et vist omfang for Andet end det der nu er på dagsordenen Og hæmmer selvstændig didaktisk tænkning på niveau 2 (og 3)(L. E. Dale). Som er at: ”Overveje undervisningsmål, planlægge, evaluere undervisning i relation til overordnede læreplaner” (og forholde sig kritisk til det)

9 Eksklusion - inklusion
Gode cirkler - onde cirkler Aktør – klient Diagnose – fænomen Didaktik – og curriculumtænkning en gang til

10 Relationsprofessionsudvikling
Går over: Anderkendende tilrettelagte refleksioner PPR og de interne vejlederes rolle og funktion Teamets rolle og kvalifikation til dette arbejde Og er: Systemisk interview kompetence Spilleregler for rammesætning og undersøgelse af sårbare historier fra lærerarbejdet

11 Sammenfatning om opgave og besindighed
Udvikle frustrationsrobusthedskompetence hos eleverne Stå for professionel rammesætning af spillerregler for undervisning, organisation og social omgang Udøve læringsledelse Voksen containing af den afmagt der altid i grader er tale om Leve musikalsk i paradokset om at være dybt involveret og holder nallerne væk Holde den didaktiske refleksion og kritiske synsvinkel i live

12 Litteratur: Hermansen, M. m.fl.(2007): Læringsledelse. Samfundslitteratur Hermansen, M. m.fl. (2006): Kommunikation og samarbejde – i professionelle relationer. Alinea Hermansen, M. (2010): Spilleregler i klassen – Læringsledelse i teori og praksis. Akademisk


Download ppt "Hvad der er vigtigt for børns læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google