Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,"— Præsentationens transcript:

1 Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag

2 Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig, får man nemlig lyst til at undersøge sammenhænge og tage de udfordringer op, som man kan lære noget af – uanset om de er boglige eller praktiske. Og undervejs vækkes og næres elevens faglige stolthed. Indholdet i uddannelsen bliver relevant for eleven, og det giver ansvarlighed overfor faget og en dynamisk forståelse og forandring. Derfor skaber vi gode rammer, hvor vi i et forpligtende fællesskab støtter eleven i at lære mest muligt. Kresten Kold brugte lidt større ord, men egentlig mente han det samme. Han talte om ”ånden”, der gennem ”ordet” tændte gnisten i ”hjertet” og gav eleven kraft. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag28. januar 2015

3 Vi vil og kan mere… Ved hjælp af vores strategier og redskaber kan vi tilrettelægge og lede de pædagogiske processer – og få eleverne til at forstå, hvorfor de skal lære. Vi drives af lyst, og gnisten skaber en god energi som drivkraft for udviklingen, når dygtige medarbejdere og inspirerede elever skaber stærke, faglige, sociale og personlige relationer. I forpligtende samarbejde med virksomhederne skaber vi sammenhæng for eleverne. Talenter dyrkes, kompetencer trænes og verden vokser for den enkelte. Men det er vores gode rammer og kultur, der starter den positive cirkel for alle disse lag af læring. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag38. januar 2015

4 De fem byggesten… Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag bygger på skolens kulturvision og leveregler:  Struktur og feedback Leveregel #1  Tydelig ledelse af undervisningen Leveregel #2  Professionel relation og rollemodel Leveregel #3  Fagligt læringsfællesskab Leveregel #4  Vekselvirkning mellem teori og praksis Leveregel #5 Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag48. januar 2015

5 Struktur og feedback Læreren gennemfører undervisning, som eleverne oplever som velstruktureret, planmæssig og målrettet. Læreren bistår eleverne med konstruktion og rekonstruktion af viden. Levende undervisning giver plads til undring og udforskning. Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige, sociale og personlige forudsætninger. Læreren giver eleverne tydelig feedback, så de ved, hvor langt de er nået, og hvordan de kommer videre. Læreren gennemfører evaluering og har fokus på det, der virker – ‘Vi vil og kan mere’. Leveregel #1: Gør banen fri til mennesker og løsninger Sig det klart Giv klare signaler, forklaringer og forbud. Fortæl forståeligt: Hvad er det, vi gør her? Hvad er det, vi ikke gør her? Giv direkte udmeldinger i situationen. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag58. januar 2015

6 Tydelig ledelse af undervisningen Undervisning på Kold College gennemføres altid ud fra en konkret undervisningsplan med klare læringsmål. Læreren involverer eleverne i mål og planlægning - og sikrer i forventningsafstemning elevernes medansvar for tilrettelæggelse og udbytte. Læreren inddrager eleverne i det Koldske ‘Vi vil og kan mere‘. Læreren påtager sig ansvaret i klasserummet. Leveregel #2: Sæt dig mål, forklar dem, og gør dine forventninger til virkelighed Gør målet forståeligt Tag dig tid til at forventningsafstemme og forklare, hvad opgavens fokus er, og hvordan det passer ind i planen. Giv alle overblik over, hvor I er på vej hen og hvorfor. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag68. januar 2015

7 Professionel relation og rollemodel 'Jeg vil undervise dig med en ild, der aldrig går ud‘ - Vi udfordrer eleverne og stiller krav, og vi insisterer på ansvarlighed og vækker deres nysgerrighed. Læreren er en positiv rollemodel og yder sit bedste. Læreren mestrer undervisningen og kan begrunde sin egen pædagogiske og didaktiske rolle. Læreren skaber professionelle relationer til sine elever. Vi tilbyder professionel støtte til elever, der har særlige faglige, sociale og personlige udfordringer. Leveregel #3:  #Vær forbillede for alle andre Vær opmærksom Professionalisme er, at vi alle overalt tager et ansvar. At komme til tiden, at man er forberedt, at man koncentrerer sig om det, der var meningen, og at man overholder de aftaler, man har. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag78. januar 2015

8 Fagligt læringsfællesskab Undervisningen er faglige samarbejder om læring, hvor der respektfuldt og velstruktureret bygges på 'hvad du kan, og hvad jeg kan’ Vi bruger hinanden på tværs og bringer ofte elever og klasser sammen på nye måder Faglige læringsfællesskaber er progressive og Koldske - og giver merlæring: ’1 + 1 = 3’ Undervisningen aktiverer elevernes nysgerrighed. Nysgerrighed mødes med udfordringer og bliver til yderligere læringslyst og ansvarlighed for den enkelte elev. Leveregel #4: Lad dig inspirere Forny din viden løbende Hold dig opdateret, og tag den nyeste viden ind i det daglige arbejde. Husk på, at dine kompetencer aktivt skal fornyes og suppleres. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag88. januar 2015

9 Vekselvirkning mellem teori og praksis Vi skaber sammenhæng mellem teori og praksis. Vi synliggør kulturen i de forskellige uddannelser og fag. Læringsmiljøet understøtter sammenhængen mellem teori og praksisnær undervisning. Vi prioriterer et tæt og forpligtende samarbejde med virksomhederne med fælles fokus på elevernes uddannelse. Vi følger med og er i front - i praksis mærker eleverne, at undervisning bygger på velunderbygget og opdateret viden. Leveregel #5: Skab det gode rum Mød konflikten Du skal turde møde striden og uoverensstemmelsen og tage styringen af løsningen. Acceptér, at alle har ret til at sige nej. Bryd ikke hverken elevers eller kollegers grænser. Tag den positive vej: Vær optimistisk i dine forventninger om, at dette nok skal lykkes. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag98. januar 2015


Download ppt "Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google