Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGunnar Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 1
2
Mental sundhed Hvordan kan du som underviser på en efterskole styrke elevernes mentale sundhed? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 2
3
Opstarts-mini-øvelse Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 3
4
Hvad kan en simpel øvelse som denne? Løfte stemningen Styrke relationerne Skabe tryghed Træne kommunikative kompetencer Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 4
5
Præsentation Underviser (DGI, folkeskole, efterskole, IHS) Cand. pæd. i pædagogisk psykologi Kooperativ læring og evidensbaseret undervisning Volleyball Kommunikation Mental sundhed Foredrag, temadage, værdiprocesser, kurser, facilitering mm Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 5
6
Opmærksomhedstjek På en skala fra 1 -10. Hvor opmærksom er du lige nu? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 6
7
Workshoppens formål Viden Inspiration Motivation Refleksion Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 7
8
Forskning om mental sundhed Jo flere steder der sættes ind, des længere tid virker det! Skolens værdier Undervisningsmetoder Undervisningens indhold Lærerens rolle Elevernes roller og mentale kompetencer Forældres rolle Relationer til det omgivende samfund Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 8
9
Hvad er mental sundhed? Psykisk dimension Mental sundhed Social dimension Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 9
10
Den sociale dimension Består især afEn stærk social dimension er kendetegnet af KommunikationTrivsel Social anerkendelse Inklusion Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 10
11
Kommunikative kompetencer Der kan bl.a. arbejdes med: Aktiv lytning (nik anerkendende, ti stille!) Nærvær/ opmærksomhed (at skrue op og ned) Øjenkontakt (naturlig) At aflæse andres mimik og kropssprog Empati – evnen til at genkende og forstå andres følelser At stille gode spørgsmål (åbne) Feedback (f.eks. Sandwichmodellen) Konfllikthåndtering (bliv på egen banehalvdel) Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 11
12
Øvelse: træning i at lytte Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 12
13
Hvad kan denne simple øvelse? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 13
14
Den psykiske dimension Består afEn stærk psykisk dimension TankerSelvværd FølelserPositiv selvopfattelse Vilje Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 14
15
Miniøvelse Om lidt peger jeg på én af jer – den, jeg peger på skal herop, stå på denne stol og synge første vers af ”I østen stiger solen op”. Hvad tænkte og mærkede du? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 15
16
Den psykiske dimension Her er nogle bud på, hvad der kan arbejdes med: Eleverne kan få øje på og påvirke egne automatiske tanker Negative følelser er normale Det er godt at snakke om det, der er svært Arbejd med elevernes vilje Hvem er jeg? Hvad er vigtigt for mig? Hvad er jeg god til? Mærke efter Sig fra! Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 16
17
Individuel øvelse 1. Tænk på de gange i dit liv, hvor du har truffet store beslutninger. Overvej, hvordan du har truffet disse beslutninger. Har du gjort det primært via din mavefornemmelse eller har du brugt din analytiske del af hjernen? 2. Fortæl om dine tanker og overvejelser til din skuldermakker Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 17
18
Mental sundhed Lavt selvværdHøjt selvværd Ikke inkluderetMental usundhedUdstødende fællesskab InkluderetStøttende fællesskabMental sundhed Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 Kilde: Karen Wistoft (2012) s. 51 18
19
Bud på, hvordan unge menneskers mentale sundhed kan styrkes: Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 OmrådeHvordan Skolens værdigrundlagEt værdisæt, der støtter positiv adfærd UndervisningsmetoderBrug af kooperative metoder. Skab mulighederne for at det kan trænes Undervisningens indholdLæg små øvelser ind, der styrker den sociale og psykiske dimension. Se slide 11 og 16 Underviserens rolle reflekter over hvordan eleverne ser dig spørg eleverne tjek din egen mentale sundhed Elevernes roller og mentale kompetencer Styrk deres bevidsthed og indsigt, træn de to dimensioner 19
20
Tre dimensioner af mening Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 20 At vide At ville At kunne
21
Refleksionsøvelse Hvad tager du især med dig fra denne workshop, og hvordan kan du bruge dette i dit videre arbejde med at styrke unge menneskers mentale sundhed? Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 21
22
Hvis du vil vide lidt mere Karen Wistoft (2012) Trivsel og selvværd – mental sundhed i skolen Hans Reitzels forlag Karen Wistoft og Dan Grabowski (2010) Mental sundhed i skolen – evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed, Forlaget Lundtofte Niels Ulrik Sørensen m.fl. og Center for Ungdomsforskning (2011) Når det er svært at være ung i DK http://www.ventilen.dk/site_media/user_files/Cefu/rapport2.pdf http://www.ventilen.dk/site_media/user_files/Cefu/rapport2.pdf Sundhedsstyrelsen (2008) Fremme af mental sundhed – baggrund, begreb og determinanter Forslag til øvelser, oplæg og yderligere inspiration: Marieke Brinck, brinckmarieke@gmail.com, mobil: 61334190 brinckmarieke@gmail.com Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 22
23
Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj 2012 23
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.