Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop 1 d. 9/9 2014 Humaniora Gry Sandholm Jensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop 1 d. 9/9 2014 Humaniora Gry Sandholm Jensen"— Præsentationens transcript:

1 Workshop 1 d. 9/9 2014 Humaniora Gry Sandholm Jensen (gsjensen@tdm.au.dk)

2 Præsentation Cand.mag. I litteraturhistorie og dramaturgi Arbejder med akademisk genre, skriveprocesser og peer feedback Tværfaglige kurser i akademisk skrivning Workshops, opgavevejledning og udvikling af undervisningsmaterialer 2

3 Program workshop 1 16.15-17.15 Akademisk arbejdsproces og faglige problemer Idegenerering 17.45-19.45 Videreudvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer Pentagonmodellen Udkast til tekst om jeres egne undersøgelsesideer 3

4 Den akademiske undersøgelsesproces Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Der vil løbende opstå nye erkendelser Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre 4

5 Ikke sådan …Men sådan … 5

6 Practical problem vs research problem (efter Booth, Colomb & Williams: The Craft of Research) Praktisk problem: Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem: Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. 6

7 Jeres bidrag til faget ”Små sten til videnskabens store hus” 7

8 Nonstopskrivning Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug. 8

9 Problemformuleringens funktioner En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen Styrepind for dispositionen (afgør, hvad der skal med i hvilken rækkefølge) Gør det nemmere at skrive en konklusion Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan. 9

10 3 typer af problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende. 10

11 Gode råd til PF Formuler spørgsmålet åbent. Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videnshul. Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten. 11

12 Opgavens pentagon Problemformulering Fremgangs- Formål måde Teori/metode Empiri Analyse 12


Download ppt "Workshop 1 d. 9/9 2014 Humaniora Gry Sandholm Jensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google