Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAmanda Frandsen Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop 1 d. 9/9 2014 Humaniora Gry Sandholm Jensen (gsjensen@tdm.au.dk)
2
Præsentation Cand.mag. I litteraturhistorie og dramaturgi Arbejder med akademisk genre, skriveprocesser og peer feedback Tværfaglige kurser i akademisk skrivning Workshops, opgavevejledning og udvikling af undervisningsmaterialer 2
3
Program workshop 1 16.15-17.15 Akademisk arbejdsproces og faglige problemer Idegenerering 17.45-19.45 Videreudvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer Pentagonmodellen Udkast til tekst om jeres egne undersøgelsesideer 3
4
Den akademiske undersøgelsesproces Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Der vil løbende opstå nye erkendelser Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre 4
5
Ikke sådan …Men sådan … 5
6
Practical problem vs research problem (efter Booth, Colomb & Williams: The Craft of Research) Praktisk problem: Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem: Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. 6
7
Jeres bidrag til faget ”Små sten til videnskabens store hus” 7
8
Nonstopskrivning Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug. 8
9
Problemformuleringens funktioner En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen Styrepind for dispositionen (afgør, hvad der skal med i hvilken rækkefølge) Gør det nemmere at skrive en konklusion Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan. 9
10
3 typer af problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende. 10
11
Gode råd til PF Formuler spørgsmålet åbent. Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videnshul. Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten. 11
12
Opgavens pentagon Problemformulering Fremgangs- Formål måde Teori/metode Empiri Analyse 12
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.