Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Alle børn skal være del af fællesskabet
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Implementering af folkeskolereform
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Introduktion til Sprogpakken
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Fælles forældremøde Thurø
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Strategisk kompetenceudvikling
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvorfor dette initiativ?
SAMARBEJDE OM PSYKISK SYGE – 16. JUNI GENERATIONS SUNDHEDSAFTALER REGION KOM- MUNE PRAKSIS Ballerup Kommune direktør Ole Nielsen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Status for Det Internationale Kulturpanels arbejde Oplæg på Kulturseminaret 30. august 2011 ved Jesper Hermansen, formand for Det Internationale Kulturpanel.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Vision mission værdier handleplaner
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Hvad er der sket siden juni 2015?
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Kvalitet i uddannelsen
Præsentationens transcript:

Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings- og arbejdsmødet om øget kvalitet i erhvervsuddannelserne den 4. februar

Hvem er vi? SOSU C er et Social- og sundhedsuddannelses Center, som er beliggende i Brøndby, Herlev og Gladsaxe. Vi har 1467 årselever og er 232 ansatte Hvad er vores udviklingsmæssige udgangspunkt? 2 Elsebeth Melgaard Direktør ved SOSU C Ole Roemer Kvalitetskonsulent ved SOSU C

3 Bestyrelsen vedtog i En reformulering af vores mission og vision 2.En Strategiplan for En Udviklingsplan for , der blev formuleret ved at inddrage en gruppe medarbejdere 1. SOSU C – fra strategi til handling

4 SOSU C – fra strategi til handling Fokusområde 1 (Kvalitet) Fokusområde 2 (Læring og trivsel) Fokusområde 3 (Arbejdsplads) Fokusområde 4 (Samfundsmæssig opgave) Fokusområde 5 (Samarbejdspartnere) Fokusområde 6 (Synlighed) Fokusområder i Strategien:

5 SOSU C – fra strategi til handling De 17 målsætninger blev fordelt på 4 områder 1.Markedsføring & International arbejde 2.Elever & kvalitet i uddannelse 3.Uddannelse & IT 4.Efteruddannelse

SOSU C – fra strategi til handling Det centrale og involverende step: ’Hvis SOSU C skal opfylde sin strategi, hvad skal der så til’? 6

7 SOSU C – fra strategi til handling Denne udviklingsplan blev godkendt af bestyrelsen den 7. december 2011.

8 Udviklingen i 2012 og 2013 For de mange Undersøgelse af personalets IT kompetencer og opfølgende kompetenceløft – Alle har fået en tablet Gråzone kurser og supervision Mangfoldigheds forløb Elevplan som fælles platform Gå hjem møder Ny uddannelses ordning og revision af materiale, bl.a. via gråzone sprogovervejelser Revision af kontaktlærerhåndbogen

9 Udviklingen i 2012 og 2013 For de færre Nedsættelse af samarbejdsforum med praktikken Nedsættelse gruppe omkring grøn profil Nedsættelse gruppe omkring særlig nysgerrige Nedsættelse gruppe omkring kvalitetsarbejdet Nedsættelse af gruppe omkring E- learning og virtuelle spil Nedsættelse gruppe omkring Forskning og ”Best practice”

10 Udviklingen i 2012 og 2013 For eksperterne IT system sammenspil Oprettelse af lokalebooking over internet Elevplan Hjemmeside /PR og pjecer Sund økonomi / Nøgletal Fronter som fælles platform

11 Interesseopslag

12

Sideløbende……. Planlægning og implementering af den justerede uddannelsesordning for Social- og sundhedsuddannelsen Planlægning og implementering af Uddannelseslaboratorium 13

2. Hvad kendetegner aktiviteterne Leavitts systemmodel 14 Opgaver StrukturTeknologi Aktører

Den igangværende udviklingsproces på SOSU C Kompetenceudvikling (mest) Organisationsudvikling (mindre) Kvalitetsudvikling (mindst) Aktiviteterne i udviklingsplanen -Afdækning af behov for kompetenceudvikling (aktør) -Gennemførelse af kompetenceudvikling (aktør) -Nyindretning af lokaler, samarbejde, PR (struktur) -Fronter-platformen bruges mere (teknologi) -Færre aktiviteter er relateret direkte til opgaven 15

Udfordringer ved udarbejdelsen af HP 2013 Nye opstillede mål for HP 2013: ’Fælles didaktisk og pædagogisk grundlag’ ’Styrket differentiering’ ’Et godt læringsmiljø’ (allerede en del af ’Strategien for SOSU C ’) 16

Ledelses- og kvalitetsmæssige udfordringer Vores centrale spørgsmål er: Kan vi på SOSU C se udarbejdelsen af et Fælles didaktisk og pædagogisk grundlag og styrket differentiering - som overordnede bud på: ’HVORDAN et godt læringsmiljø’? Kan dette være en udfoldet og konkretiseret overskrift på en opgaverelateret kvalitetsudvikling? 17

3. Hvad er i støbeskeen på SOSU C i forhold til HP 2013? 1.De særlige udfordringer afdækkes i år ved en antropologisk frafaldsanalyse. 2. Indsatsteori-modellen skal benyttes ved opstilling af mål for at synliggøre kompleksiteten og sammenhængen 3. De nedsatte interessegrupper fortsætter deres arbejde 4. Eksperimenter fra Uddannelseslaboratoriet afprøves og beskrives 18

Der nedsættes en HP 2013 gruppe med repræsentanter fra eksisterende interessegrupper: -Tutorordning -Supervision -Forskning -Kvalitetsarbejdet -Justerede uddannelsesordning for SOSU trin1+2 -Repræsentanter fra Pæd. Ass.uddannelse og grundforløb Gruppens medlemmer vil medbringe kompetencer og materialer, som er udviklet i de forskellige interessegrupper. 19 Hvad er i støbeskeen på SOSU C i forhold til HP 2013?

Ledelsesmæssige overvejelser De nye mål i Handlingsplan 2013 skal ses i sammenhæng med den generelle udvikling på SOSU C, som samlet set skal indfri ’Strategi ’. Krav og overvejelser til processen vedr. HP 2013 Den er styret og den involverer medarbejder Den foregår i øjenhøjde, den skal være fortsat være praksisnær! Udviklingen sker ved at tænke på kanten af boksen med fokus på kvalitetsudvikling og kompetenceudvikling og organisationsudvikling. 20