Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg."— Præsentationens transcript:

1 LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg

2 Det vigtige samarbejde Fælles opgaver for EPOS og LUU: At møde de aktuelle uddannelsesbehov på arbejdsmarkedet Sikre at flere får mere gavn af uddannelsesmulighederne i AMU LUU’ernes rolle: Den nødvendige og vigtige kobling til arbejdspladserne samt platform for det lokale samarbejde.

3 Lovgrundlaget for LUU’ernes arbejde ”Bekendtgørelse af lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv.” 1) Rådgive om uddannelser ”Institutioner godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse nedsætter hver et eller flere lokale uddannelsesudvalg, der tilsammen skal rådgive inden for området for de fælles kompetencebeskrivelser, som institutionen er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser inden for.” (Kap.3, §9 stk.1) 2) Fremme samarbejdet mellem skolen og det lokale arbejdsmarked ”Lokale uddannelsesudvalg rådgiver institutionerne i spørgsmål, der vedrører de uddannelser, der er omfattet af udvalgets virksomhedsområde, og virker for samarbejdet mellem institutionen og det lokale arbejdsmarked.” (Kap.3, §9 stk.2)...der er altså plads til fortolkning...

4 EPOS om opgaverne i LUU’erne (1) 1) ”Rådgive om uddannelser”: At LUU’erne bidrager til at møde de aktuelle uddannelsesbehov på arbejdsmarkedet: Kvalitetssikring og revidering af eksisterende uddannelser Udvikling af uddannelser til nye og udækkede behov Kerneopgave: Behovsafdækning

5 EPOS om opgaverne i LUU’erne (2) 2) ”Fremme samarbejdet mellem skolen og det lokale arbejdsmarked” At LUU’erne sikrer, at flere får mere gavn af uddannelsesmulighederne i AMU: Synliggørelse af udbudet Information om fleksibiliteten og økonomien i AMU Kerneopgave: Markedsføring OBS: Sikre at alle EPOS’ målgrupper er dækket

6 Strukturen omkring samarbejdet: VEU-rådet og Undervisningsministeriet EPOS LUU Arbejdspladser og medarbejdere på EPOS’ jobområder

7 Hvordan arbejder EPOS? Hvornår har EPOS særligt behov for input fra LUU? Input til ”Årshjulet” i EPOS: Behovsindmelding (indmelding fra LUU i februar) Udviklingstendenser på arbejdsmarkedet (indmelding fra LUU i februar) Nye uddannelsesbehov (i løbet af foråret/forsommeren) Punkter, der evt. kan bruges som input til planlægning af møder i LUU, på linje med skolens/bestyrelsens årshjul

8 EPOS’ ønsker og mål for LUU-arbejdet ”De lokale uddannelsesudvalg skal være et stærkt bindeled mellem EPOS og skolerne” ”De lokale uddannelsesudvalg skal være en vigtig aktør i det lokale arbejde for at nå ud til arbejdspladser og medarbejdere i AMU-målgruppen, som er aktuelle eller potentielle deltagere i arbejdsmarkedsuddannelserne.” ”Medlemmerne af de lokale uddannelsesudvalg skal opleve det som interessant og meningsfuldt at deltage i udvalgsarbejdet.”

9 Tre forudsætninger : Fortsat udvikling af arbejdet i LUU’erne Fortsat udvikling af relationerne mellem LUU og skolen – herunder skolens bestyrelse Fortsat udvikling af relationerne mellem LUU og EPOS.

10 Nye vinde – men i samme retning Ny AMU-lovgivning omkring VEU-centrene og betydningen for LUU’ernes arbejde AMU udbudsrunde 2009 - med effekt fra 1 januar 2010 Øget fokus på vigtigheden af LUU’erens arbejde – og på samarbejdet mellem EUU og LUU

11 Ny AMU lovgivning om VEU centrene Øget fokus på samarbejde mellem EUU og LUU Forslag om at efteruddannelsesudvalgene inddrages, når skolen skal træffe beslutning om antallet af LUU’er. At EUU støtter LUU’erne i deres arbejde – eksempelvis ved at bidrage til introduktion til arbejdet i LUU’erne, løbende opdatering om AMU-systemet og uddannelserne samt evt. udarbejdelse af aktivitetskalender. Lovforslaget forventes at træde i kraft d. 15. november 2009 - VEU centrene etableres 1. januar 2010.

12 AMU udbudsrunde 2009 – med virkning fra 1. januar 2010 UVMs hensigt med de nye principper for udbudsrunden Fokus på ansvar for AMU-programmet Med ret til udbud følger også en pligt til udbud Sikring af fagligt bæredygtige uddannelsesmiljøer (ønske om en generel reduktion i antal udbydere) Sikring af et lokalt og regionalt dækkende udbud under hensyn til søgningen.

13 Nye kriterier for udbud (1) Geografi: Udbudsretten til hver enkelt Fælles Kompetence-beskrivelse bliver geografisk afgrænset (og følger regionsgrænser) –Dvs. hver institution skal potentielt orientere sig efter forskellige udbudsområder Udbudspligt: Med udbudsret følger udbudspligt –Dvs. skolen forpligter sig på at sikre en dækning af udbuddet af samtlige uddannelsesmål i FKB’en inden for udbudsområdet

14 Nye kriterier for udbud (2) Krav om mindste-aktivitet: For at fastholde udbudsgodkendelse skal institutionen opfylde et krav om mindsteaktivitet – knyttet til hver enkelt FKB Mindsteaktiviteten opgøres i antal årselever - og måles på aktiviteten på kernemålene til hver FKB Ministeriet evaluerer skolernes opfyldelse af kravene første gang d. 1. januar 2011 I løbet af 2010 vil skolerne kunne få adgang til kvartalsvise oversigter over aktiviteten opgjort i ministeriet

15 EPOS overvejelser og strategi Overvejelser bag anbefalinger til UVM Geografisk spredning af udbuddet Fastholde nærhedsprincippet i uddannelsestilbuddene Grundlæggende anbefalinger: Fastholde mange udbydere - i modsætning til UVMs ønske om reduktion Samtidig lave krav til mindste-aktivitet - mulighed for at fastholde udbuddet

16 Konsekvenser og den fælles opgave Sikre aktivitet (på kernemål)! Øget fokus på synlighed og markedsføring Sikre samarbejde om det regionale uddannelsestilbud - af alle uddannelser tilknyttet FKB’en - og til alle målgrupper Samarbejde og koordinering af udbuddet: –med øvrige LUU’er, der har udbudsgodkendelse i samme område –med VEU-center

17 Hvordan møder LUU’erne de nye krav? Krav til aktivitet og samarbejde … Hvad er de gode erfaringer fra arbejdet i LUU’erne? - og hvordan kan vi i fællesskab blive endnu bedre?

18 1) Hvordan kan LUU støtte uddannelses-aktiviteten gennem systematisk markedsføring og synliggørelse af AMU lokalt? - og hvordan samarbejdes med de øvrige LUU’er? 2) Hvordan giver de nye krav behov for at udvikle måden at arbejde på i det lokale uddannelsesudvalg? - og hvordan kan EPOS hjælpe på vej? To overordnede refleksionsspørgsmål:


Download ppt "LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google