Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen."— Præsentationens transcript:

1 AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen Fagligt Center

2 Forankring af læringsmålstyrings-tænkningen
Forankring af læringsmålstyrings-tænkningen Mange andre indsatser koncentreres om at udvikle arbejdet med målstyret læring og elevernes progression. Projektet forankrer det arbejde. Sommeruni Det faglige Implementerings- team De faglige fyrtårne UVM seminarer Skoleledelses-profilen Den generelle kompetence-udvikling

3 Samarbejde mellem Københavns Kommune Frederiksberg Kommune UCC
Samarbejde mellem 15 mio. kr. til København og Frederiksberg fra A.P. Møller Fonden Københavns Kommune Frederiksberg Kommune UCC Metropol EVA (med på sidelinje)

4 Behov for et særligt blik på mellemtrinet i folkeskolen
Fælles motivering Fælles udfordring at udvikle og etablere de differentierede læringsmiljøer, som skaber optimal læring for alle børn uanset deres forudsætninger Behov for et særligt blik på mellemtrinet i folkeskolen Fokus på at udvikle kompetencerne hos ledelser, ressourcepersoner, lærere og pædagoger, som modsvarer udfordringerne Fælles interesse i at udvikle den pædagogiske praksis; i klasselokalet, i teamfællesskabet, i ledelsen. Og gøre det med inspiration fra den nationale og internationale forskning

5 Målsætninger i projektet
Målsætninger i projektet Overordnet formål Øge elevernes læring via udvikling af mere inkluderende og differentierede læringsfællesskaber Ændre den pædagogiske og didaktiske praksis Så der tages afsæt i klare målsætninger for læring Så målstyring, feedback, progressionsvurdering, differentiering i læringsrum og læringsformer samt evaluering ses i sammenhæng. Den tilgang skal være grundlaget for den faglige og didaktiske samskabelses- og refleksionsproces og være retningsgivende for skolens læringsaktiviteter Konkrete mål, 2017 alle skolers årsplaner indeholder læringsmål med afsæt i forenklede Fælles Mål. lærere og pædagoger på mellemtrinnet på alle skoler i begge kommuner oplever, at der er opbygget en systematisk målstyrings- og feedbackkultur. ledere, ressourcepersoner samt lærere er kompetenceudviklet i forhold til den ændrede pædagogiske praksis, og denne praksis er forankret i organisationen. eleverne på skolernes mellemtrin kender de mål, de arbejder hen imod, og de får løbende den nødvendige og ønskede feedback om deres progression i læring. Observation og supervision Observation og supervision Kompetence-udvikling af ressourcepersoner og ledere indikatorer

6 Grundlag og omdrejningspunkter
Grundlag og omdrejningspunkter Begrebslige omdrejningspunkter Forskningsmæssigt grundlag for valg af temaer hentes bla. hos: Målstyring Progressions-vurdering John Hattie (bl.a Visible Learning, 2009) Hilbert Meyer (bl.a. Hvad er god undervisning?, 2010) Viviane Robinson et. al.(bl.a. School Leadership and Student Outcomes: Indentifying What Works and Why, 2009) Differentiering Feedback Inklusion Evaluering

7 Tidsplan Forår 2015-forår 2017:
Tidsplan Forår 2015-forår 2017: Fase 1 (forår 2015): Rammesætte og planlægge Udarbejde indikatorer Fase 2 (efterår 2015): Uddannelse af ledere og ressourcepersoner Fase 3 (forår og efterår 2016): Supervision af medarbejdere på mellemtrinnet

8 Kompetenceudvikling 1 person fra ledelsen med ledelsesmæssigt ansvar for mellemtrinnet fra alle kommunernes tilsammen 82 skoler. Ledelsen uddannes i forhold til at kunne understøtte ressourcepersonernes arbejde. Medgået samlet ledelsestid i hele projektets løbetid er anslået til 150 timer – kompetenceudviklingen er en del af det tidsforbrug. 3 ressourcepersoner fra mellemtrinnet på alle kommunernes tilsammen 82 skoler. Tidsforbrug pr ressourceperson: ca 50 timer i hele projektet til kompetenceudvikling. Heraf ligger ca 42 timer i efteråret Det vil sige ca. 150 timer samlet pr. skole

9 Mere om de 3 ressourcepersoner (de kommende læringsvejledere)
Mere om de 3 ressourcepersoner (de kommende læringsvejledere) Ressourcepersonernes rolle er: at fungere som lokale dynamoer i forhold til at fremme praksisforandringer med fokus på synlige mål, progression, feedback og evaluering af undervisningen. at supervisere kolleger og skabe rum for systematisk refleksion over egen og andres praksis for at øge elevernes læring, inklusion og trivsel på mellemtrinnet. Ressourcepersonerne udvælges overordnet, så det giver bedst mening i forhold til den samlede praksis på mellemtrinnet. Udgangspunktet er at: De 3 ressourcepersoner skal: så vidt muligt repræsentere henholdsvis skolens 4., 5. og 6. klasse indgå i et fag- eller årgangsteamsamarbejde på mellemtrinnet De 3 ressourcepersoner er derudover kendetegnet ved at de: Er dygtige lærere med lyst til at anvende deres viden og kompetencer til at styrke kollegers læring og udvikling. Er ambitiøse, insisterende og drivende i skolens teamsamarbejde. Er optagede af at skabe fremtidens folkeskole. Evt. allerede har en ressourcefunktion på skolen som vejleder, fagformand, teamkoordinator eller lignende.

10 Fase 1 (Forår 2015): Ønsket praksis:
Fase 1 (Forår 2015): Ønsket praksis: I samarbejde med ledere, lærere, UCC og Metropol udarbejdes der: Indikatorer for kvalitet i praksis Beskrivelser af ønsket praksis Kompendium med redskaber Skolernes konkrete ståsted (uge 12 og 13): Via interview med udvalgte skoler og udtræk fra selvevalueringen udarbejdes der baseline-beskrivelser, som udgangspunkt for design af uddannelsesforløbene. Design af uddannelsesforløb: UCC og Metropol udarbejder, på baggrund af baselineundersøgelsen, design af uddannelsesforløb Kick off primo juni – ikke datofast endnu

11 Fase 2 (Efterår 2015) Uddannelse af 3 ressourcepersoner fra mellemtrinnet (ca. 42 timer) Uddannelse af ledelse

12 Fase 3 (Forår og efterår 2016)
Fase 3 (Forår og efterår 2016) Supervisionsforløb med læringsvejlederne af konsulenter fra UCC og Metropol Supervisionsforløb for lærere og pædagoger i fht. ønsket praksis.

13 Opsummering: Hvad skal der ske på skolen?
Opsummering: Hvad skal der ske på skolen? Forår 2015 Udpege 3 ressourcepersoner / fremtidige læringsvejledere Baseline – nogle deltager i interview Drøfte indikatorer for ønsket praksis på skolen – der kommer en inspirationsramme Kick off Efterår 2015 Ressourcepersoner og ledere kompetenceudvikles Forår og efterår 2016 Alle medarbejdere og team på mellemtrinnet kompetenceudvikles via observation og supervision


Download ppt "AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google