Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?"— Præsentationens transcript:

1 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?

2 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er KIP MUS (medarbejderen) KIP Kompetenceudvikling i praksis Læringsmiljø (kulturen) Kompetencestrategi (Arbejdspladsen)

3 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan? DVD med filmspots fra statslige arbejdspladser Få inspiration fra: Univers på SCKK’s hjemmeside: www.sckk.dkwww.sckk.dk Pjecen: ”Kompetencestrategi – hvordan?”

4 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er en kompetencestrategi? En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer –så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, –samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges

5 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

6 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan?

7 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Processen afhænger bl.a. af: -Institutionens størrelse -Medarbejdersammensætningen -Kulturen på arbejdspladsen -Den øverste ledelses engagement og klare udmeldinger

8 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Eksempler på udfordringer: –Politiske beslutninger – Ny love og regelsæt – Generelle tendenser på arbejdsmarkedet fx rekruttering/fastholdelse – Sammenlægninger og fusioner af arbejdspladser – Øget brug af IT på arbejdspladsen og indførelse af digital forvaltning – Resultatet af brugerundersøgelser – Resultatet af medarbejdertilfredshedsundersøgelser

9 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fastlæggelse af strategiske mål Resultat- eller udviklingskontrakt Lov- og regelgrundlag Ledelsesseminar eller medarbejdermøder Resultatet af bruger- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser Selvevaluering Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer – fx det psykiske arbejdsmiljø, medarbejdersammen- sætningen m.v. Det er også vigtigt, at der er ejerskab til de strategiske mål

10 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valg af indsatsområder - Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer?

11 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvilke metoder vil vi bruge? Det er væsentligt at vide: Hvad formålet er med udviklingen? Hvem det er, der skal udvikle sine kompetencer, da mennesker lærer forskelligt? Om det arbejdspladsen og/eller den enkelte medarbejder, der skal udvikle sig? Hvordan I kombinerer forskellige metoder? F.eks. kurser med læring på jobbet Hvordan læringsmiljøet er på jeres arbejdsplads?

12 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

13 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

14 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

15 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvordan evaluerer vi? Evaluering i Samarbejdsudvalget –én gang årligt Justering af strategien -på baggrund af evalueringen -tage højde for ændringer

16 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvordan evaluerer vi? Undersøg f.eks. om: De planlagte aktiviteter er gennemført? - simpel registrering Der er tilfredshed med aktiviteterne? - simpelt spørgeskema - måling af medarbejdertilfredsheden - kompetencebarometeret Aktiviteterne har en effekt? - drøftelser ved MUS - interviews med medarbejdere og ledere - gentagne målinger - brugertilfredshedsundersøgelser

17 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK www. SCKK. dk

18 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Spørgsmål til gruppedrøftelse: Hvad er de vigtigste udfordringer hos jer i forhold til at skulle udarbejde en kompetencestrategi? Hvem inddrager I i arbejdet med kompetencestrategien og hvordan vil I gøre det? Hvad kunne være indsatsområder hos jer?


Download ppt "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google