Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnna Winther Redigeret for ca. et år siden
1
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup
2
Lærerarbejdet - kort fortalt Gennemføre undervisning Planlægge undervisning Overveje sin planlægning og gennemførelse af undervisning kritisk Jf. Erling Lars Dale: Pædagogisk Professionalitet
3
Et fortsat arbejde Pædagogiske intentioner Pædagogisk praksis
4
Intentioner - på flere niveauer Samfundsmæssige intentioner - udfoldet i f.eks. reformer Organisatoriske intentioner - udfoldet i f.eks.organisationens værdigrundlag Teamets pædagogiske intentioner - f.eks. I teamets udviklingsmål Lærerens egne pædagogiske intentioner Lærerens egen pædagogiske praksis
5
Det ”vrimler” med gode intentioner Tilbagevendende reformering Utal af sammenligninger Tilbagevendende diskussioner af, hvad der bør læres - og hvad vi har lært i skolen Uendelige evalueringer - bl.a. af ”good” eller ”best practices”
6
Praksis bestemmes ikke kun af intentionerne Pædagogisk praksis Lokale muligheder i konteksten og lærerens egne kompetencer
7
Hva’ ska’ man ku’ i forhold til praksis? Se, forstå og bruge praksis! Anvende sin praksis som omdrejningspunkt for egen kompetenceudvikling
8
Der er altså brug for Øget sammenhæng mellem praksis og læring Etablering af sammenhængende strukturer omkring lærernes kompetenceudvikling. For at sikre tryghed, målrettethed og udfordringer
9
”Think Big, but Start Small” ”…omfanget af de ændringer, som kræves af en person er omvendt proportional med sandsynligheden for at de sker.” Thomas R. Guskey, 1995, Professionel development in Education
10
Den største faldgrube Den didaktiske forankring kan forsvinde i det krydspres der opstår, når vrimlen af intentioner bliver uoverskuelig og/eller de lokale muligheder uigennemsigtige Resultatet kan blive: Ren retorik eller metode-fix
11
Det stiller krav til læreren om At etablere kritiske venskaber - i praksis At undgå egen erfaringsimprægnering At arbejde mod misbrug af lokale forhindringer At erkende egne og anerkende andres værdier
12
Det stiller krav til ”skolen” Symboler, der signalerer læring Værdier og belønningsstrukturer, der handler om læring og udvikling Åbne magtforhold Synlige succes-kriterier Mangfoldighed og kreativitet fremmes og belønnes
13
Det kræver samlet set: både-og Valg og prioriteringer Individuelt frirum Klare og entydige strukturer Arbejdsdeling Kendskab til egne værdier Visioner og løbende dialog Kritisk venskab Kreativitet og variation Samarbejde Anerkendelse af andres ret til andre værdier
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.