BOOST- Innovativ skole i Helsingør

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den åbne innovative folkeskole
Karrierelæring på egen krop
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Din kreative online praksis!
Børnebakkens Indsatser
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Innovationsforløb Modul 3 ©
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Læreruddannelsens indretning i Danmark
International økonomi for matematikere
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Innovation i humanistiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i den understøttende undervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

BOOST- Innovativ skole i Helsingør Humanistiske fag BOOST- Innovativ skole i Helsingør Udvidet Kursus dag 2

Målet er, at du Kender til principperne bag målstyret undervisning og synlig læring Får indblik i og forståelse for sammenhænge mellem målstyret undervisning og innovation i fag Får erfaring med tilrettelæggelse af innovationsdidaktisk undervisning i fag gennem kompasset

Dagens program 9.00 Velkommen tilbage 9.15 Planlægning af innovationsproces (fortsat) 10.30 Pause 10.45 Innovation i en målstyret skole 11.30 Planlægning af innovationsproces (fortsat) 12.00 Frokost 12.45 Planlægning af innovationsproces (fortsat) 14.00 Opsamling på planlægning 14.30 Vi ses på dag 3 Pauserne er ca. tidspunkter

Formulering af udfordringer

Fra tema til udfordring I har fastsat et tema I har udvalgt kompetencemål Innovationskompetencemål – måske? Dogme i dag: underviserne definerer brugeren I praksis formulerer I sammen med eller for jeres elever og ud fra det, som de har fundet ud af. Underviseren kan definere brugeren alene, sammen med eleverne eller hun kan optage elevernes umiddelbare ideer. Fra FLYGTNING til medborger – her indkredses hvad en flygtning er. Sunde borger, hvad er en borger. Gode frikvarter for 00erne gennem spil med 2.klasserne Årstiderne – mange perspektiver, eleverne glemmer at mærke efter vejret/årstiderne ‘Udfordringen er at eleverne på vores skole glemmer at tage tøj på efter vejret’ er en didaktiske udfordring. Hvor er brugeren? Underviseren? Udfordringen er, at vores lærere bliver sure, når vi glemmer at tage tøj på efter vejret, og derfor bliver de forstyrrede i deres pauser ;-) Udfordringen er at vejret ikke altid er forudsigeligt og derfor kommer Emil, Jonas og Carl til at tage for lidt eller for meget tøj på Opfind en ‘nogen’

Beskrivelse af udfordring Hvem er berørt? (brugeren) I hvilken sammenhæng er brugerne berørt? Hvorfor og hvordan er brugerne berørt? Hvilken forandring ønsker vi at bidrage til? Mens man formulerer, kigger man på, hvad man fandt ud af i Forbered og på, hvor man gerne vil hen ( læringsmål) i kommende faser.

Fag - Dansk Tema: Mobning Udfordring: Skolen har haft problemer med stadig mere mobning blandt eleverne Hvordan kan vi ved hjælp af plakater (onlinebilleder) afhjælpe mobbeproblemet på skolen Skal nok ud

Beskrivelse af udfordring På de sociale medier spredes onlinebilleder utrolig hurtigt, hvilket gør de implicerede på billedet ekstra udsatte for digital mobning. De er lette ofre, da de ikke kan forsvare sig, men ofte oplever chikanen, når spredningen er sket. Digital mobning er et fænomen, som oftest ses hos unge, der ikke tænker over konsekvensen af deres budskab på nettet. Hvordan får man brugeren til at have relevans for eleverne

Faget, innovation, kompasset og synlig læring

Faget, Innovation, kompasset og synlig læring Hvor der i tidligere faghæfter var fokus på, hvad eleverne skulle igennem af fagligt stof, hvad de skulle igennem i undervisningen, er der med kompetencemålstænkningen fokus på, hvad eleverne skal lære. Lærerens opmærksomhed må samle sig om det, som eleverne forventes at have tilegnet sig efter en lektion, et forløb, et år og et helt skoleforløb. Det vil i praksis betyde, at læreren må have evalueringsværktøjer, der giver mulighed for at afdække, om den enkelte elev har tilegnet sig kompetencemålene, eller i hvor høj grad eleven har gjort det. Undervisningen skal derfor tilrettelægges på en sådan måde, at det er resultatet af undervisningen i form af elevernes præstationer (og altså graden af målopfyldelse), der tæller. Og undervisningen skal tilrettelægges sådan, at det er den enkelte elevs opfyldelse, der bliver synliggjort.

Faget, Innovation, kompasset og synlig læring Eleverne skal ikke bare tilegne sig en bestemt viden og bestemte færdigheder – men også kunne forholde sig til det tilegnede. Der kan differentieres i forskellige måltyper: Minimumsmål – Mål, som alle skal opnå Normalmål – Mål, som gennemsnittet skal opnå Maksimumsmål – Mål, som de bedste skal opnå Der kan også differentieres på forskellige taksonomiske niveauer: Reproduktion Forståelse og anvendelse Vurdering Eller som Lars Qvortrup har gjort det i “Det vidende samfund – mysteriet om viden,læring og dannelse”, Unge Pædagoger 2004: Videns- og færdighedsmål – svarende til minimumsmål Kompetencemål – svarende til normalmål Kreativitets- og innovationsmål – svarende til maksimumsmål Man kunne fx bruge denne måldifferentiering i planlægningen af sine forløb Hvor i kompassets faser kunne de forskellige typer mål ligge – og hvornår og hvordan evalueres disse? Er der altid tale om en lineær proces?

Faget, Innovation, kompasset og synlig læring EVALUERINGSSIKKERHED Vurdering Anvendelse/Forståelse Reproduktion MÅLKOMPLEKSITET Synlig læring Usynlig læring

Brug af teknik: Talende vandfald MÅL – AKTIVITETER – TEGN PÅ LÆRING – EVALUERING Hvornår arbejdes der med fag? Hvornår arbejdes der med innovation? FORBERED Danne grupper ud fra forskellige interesser/forkundskaber Definere udfordringen nærmere Hvad kan plakater? Hvilke teknologier er til rådighed? Hvilke lokaliteter kan tages i brug? Hvad kan indgå i SUM UP? Eleverne har skabt en aldrig før set plakat! FÆRDIGGØR Produktet præsenteres – hænges op – distribueres Produkterne evalueres i forhold til den stillede opgave Processen evalueres Hvad kan indgå i SUM UP? Brug af teknik: Talende vandfald Vise eksempler på tekster, hvor tekst og billede udfordrer og undrer. Se de næste slides! LÆRINGSMÅL: Eleven har skabt en plakat, der både rummer billede i form af foto og verbalsproglig tekst FÆRDIGHEDSMÅL: Eleven kan fremstille større multimodale produktioner FORSTÅ Indkredse målgruppen Hvad vil det sige at mobbe? Hvor stort er problemet? Hvorfor mon der mobbes? De fleste véd jo godt, at man skal opføre sig ordentligt Hvad er en plakat og en multimodal tekst? Hvordan kan billede og tekst forholde sig til hinanden? Hvad kan indgå i SUM UP? Brug af teknik: Persona Brug af teknik: Tekstgenerator FORMGIV Billederne tages v.hj.a. generatoren Hvordan fanges målgruppen? Variation, men også konsistens i udtrykket Dummies udformes – og testes i forhold til målgruppen Hvad kan indgå i SUM UP? LÆRINGSMÅL: Eleven kan redegøre for, om tekst og billede forholder sig ’symmetrisk’, ’komplementært’ eller ’kontrapunktisk’ til hinanden DIFFERENTIERING: 1) Udpege i forhold til lærereksempler – 2) Selv finde eksempler – 3) Selv konstruere symmetriske, komplementære og kontrapunktiske ikonotekster FÆRDIGHEDSMÅL: Eleven har viden om virkemidler [...]

Thorstein Thomsen: Cirkeldigte Thorstein Thomsen: Cirkeldigte Udfordrer bl.a. vores opfattelse af verbalsprog som lineært Udfordrer bl.a. vores opfattelse af verbalsprog som lineært

Tak for i dag Vi ses på dag 3