Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)"— Præsentationens transcript:

1 Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Høj niveau og Talentspor på hovedforløbene

2 Høj niveau og Talentspor på Den pædagogiske assistentuddannelse
Generelt for alle – både EUD og EUV-elever: Hvad er talentspor? Talentspor er et særligt forløb for elever, der har en uddannelsesaftale. Talentsporet er et tilbud til elever, der har gennemført grundforløbet med et godt resultat og ønsker at tage resten af uddannelsen på højt niveau. Hvilke tiltag er der i reformen for de dygtigste elever? Der vil være tilbud om: - Eux-forløb på alle relevante uddannelser i alle fire hovedområder - Talentspor - Valgfag - Grundfag med mulighed for valg af højere niveau - Uddannelsesspecifikke fag på højere niveau september 2018

3 Uddannelsesspecifikke fag
Talentspor er et uddannelsesforløb, hvor mindst 25% af fagene gennemføres på et højere niveau end det obligatoriske.  Hvis en elev vælger at tage sit hovedforløb på talentspor, skal han som minimum have samtlige udvalgte obligatoriske/bundne uddannelsesspecifikke fag på højere niveau = ekspertniveau. VIGTIGT: Valg af talentspor sker ved uddannelsens start og skal fremgå af uddannelsesaftalen. Eleven kan ligeledes både vælge talentspor til eller fra de første 14 dage af påbegyndt uddannelse.  Der er ikke knyttet specielle krav til praktikuddannelsen på talentsporet. september 2018

4 Talentspor PAU Nedenstående fire bundne uddannelsesspecifikke fag, som eleven skal have, hvis han vælger talentspor: Derudover kan eleven vælge mellem et og tre valgfri specialefag på højniveau/ekspertniveau, som dermed udgør en del af talentsporet. Dette er dog valgfrit. Bevægelse og idræt Natur og udeliv Sundhed i den pædagogiske praksis Digital kultur Rytmik, bevægelse og kroppens udtryksformer Det pædagogiske måltid og sundhed Digital pædagogisk praksis Naturen som pædagogisk læringsrum september 2018

5 Præstationsstandarder
Præstationsstandarderne er hentet fra Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, Bek. nr. 367 af 19/04/2016 Vidensniveauerne i præstationsstandarderne definerer blandt andet med hvilken grad af selvstændighed en opgave kan løses! Når der arbejdes med Blooms taksonomi kan det være en god ide at kigge på følgende elementer i hvert fagmål: Brug af verber Grad af selvstændighed Opgaven/målets kompleksitet september 2018

6 Præstationsstandarder Begynderniveau
§ 34. I beskrivelserne af uddannelsesspecifikke fag i uddannelsesordningerne for de enkelte uddannelser skal de faglige udvalg anvende følgende præstationsstandarder: 1) Begynderniveau. Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning. september 2018

7 Rutineret niveau 2) Rutineret niveau. Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse, alene og i samarbejde med andre. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne. september 2018

8 Avanceret niveau 3) Avanceret niveau. Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet. september 2018

9 Ekspert niveau Stk. 2. Fag, der er beskrevet på avanceret niveau, kan beskrives med følgende yderligere præstationsstandard, som er valgfri for eleverne: Ekspertniveau. Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge. Dorthe Thybo Kudsk september 2018


Download ppt "Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google