Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation i humanistiske fag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation i humanistiske fag"— Præsentationens transcript:

1

2 Innovation i humanistiske fag
BOOST- Innovativ skole i Helsingør Udvidet Kursus dag 2

3 Mål At du får yderligere erfaring med tilrettelæggelse af innovationsdidaktisk undervisning i fag gennem kompasset At få indblik i og forståelse for sammenhænge mellem målstyret undervisning og innovation i fag

4 Dagens program 9.00 Velkommen tilbage (sum up på i går)
Innovation i en målstyret skole Pause Planlægning af egne forløb (fortsat) 12.00 Frokost Innovationen der ikke blev. En case fra 2. kl. 13.15 Planlægning af egne forløb (fortsat) 14.00 Opsamling på planlægning 14.30 Vi ses på dag 3 Pauserne er ca. tidspunkter

5 Innovation i en målstyret skole
Kompetencemål Læringsmål Synlige mål Tegn på læring

6 Målstyring og innovation – et paradoks?
Ja, hvis dét vi måler på er innovationen – det nye produkt, det nye perspektiv, bruddet på forventningen Nej, ikke hvis dét vi måler på er innovationskompetence Kreativitet Omverdensforståelse Handling Personlig indstilling

7 Tegn på læring Hvad kunne være tegn på læring af en af innovationskompetencerne i de forløb I udarbejder? Kreativitet Omverdensforståelse Handling Personlig indstilling

8 Kompassets faser sætter mål for delprocesser
Forbered: Stille spørgsmål og se udfordringer; organisere udfordringer Forstå: Identificere målgrupper, søge viden; formulere tydelig problemstilling og ønsket effekt Formgiv: Lave udkast til løsninger, arbejde med teknikker/materialer Færdiggør: Producere og præsentere løsninger; formidle løsning; argumentere for valg Målstyring af delprocesser medvirker til synlig læring!

9 Eksempel på læringsmål i elevhøjde
FORBERED-fasen Jeg kan læse 3 ordsprog og forstå betydningen Jeg kan finde på 2 ting man kan bruge ordsprog til Jeg kan skrive det på sedler Jeg kan samarbejde med min gruppe om at gruppere sedler Omverdensforståelse Handling HUSK: Målene skal bygge bro mellem fag og innovation

10 Et eksempel mere FORSTÅ-fasen
Jeg kan sammen med min gruppe formulere spørgsmål til elever i 2. klasse Jeg kan lytte til svar og bruge dem til at lave et godt produkt Jeg ved hvad en multimodal tekst er Jeg kender til 3 måder at kombinere ord og billeder i et budskab Jeg ved hvor jeg skal finde viden om ordsprog FORSTÅ-fasen Omverdensforståelse Personlig indstilling

11 Jeres tur Vælg en af jeres forberedte faser Opstil 3-5 læringsmål
Tænk over hvordan I kombinerer innovationsmål og faglige mål.

12 Hvad har I talt om? Er der nogle, der har gerne vil dele noget i plenum?

13 SUM-ups i kompasset understøtter
At processen er synlig for eleven At de konkrete opgaver afstemmes elevernes forudsætninger At delmål og kriterier for vurdering (tegn på læring) anvendes aktivt (formativ evaluering)

14

15 Planlægning af egne forløb

16

17 Introduktion til Formgiv-fasen
At eksperimentere med forskellige løsningsmodeller At lære et materiale at kende og forstå dets muligheder og begrænsninger At samarbejde og lytte til andre i gruppen At beslutte endelig løsning og udføre den Læreren sætter rammen for materialer til rådighed

18 Et eksempel på mål FORMGIV-fasen Jeg kan komme med forslag til udformningen af vores multimodale produkt Jeg kan lytte til de andres forslag Jeg kan komme med forslag til forbedringer, der gør vores produkt sjovt, flot eller spændende for 2. klasse Jeg kan lade en idé ligge, hvis den ikke passer til vores produkt Kreativitet Personlig indstilling

19 Introduktion til Færdiggør-fasen
Produkter gøres klar til aflevering Grupperne forbereder aflevering/præsentation Implementering Diskussion af hvordan kan man aflevere noget.

20 Et eksempel på mål FÆRDIGGØR-fasen
Jeg kan arbejde sammen med min gruppe om at få vores produkt helt færdig Jeg kan begrunde over for min lærer, hvilke valg vi har truffet mht. ordsprog, billeder og farver Jeg kan sammen med min gruppe forberede et feedbackskema til eleverne i 2. klasse, hvor vi finder ud af Om de forstår betydningen af vores ordsprog Hvordan de oplever vores multimodale tekst Kreativitet Omverdensforståelse

21 Planlægning af innovation
Husk øvelsen med ”Tegn på læring” - Eksempel med temaet ”Mobiltelefoner i skolen”

22 En kort ekskurs om et forløb
Et succesfuldt filmforløb En innovationsdidaktisk fiasko

23 Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen.
”Se min skole”, 2. kl. Afsæt for forløb: Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. Mål: at eleverne lærer at arbejde med billede og tekst i et digitalt redigeringsprogram. Afsæt for forløb: Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. (Der var altså en bruger indtænkt. Men en meget fjern bruger). Mål: at eleverne lærer at arbejde med billede og tekst i et digitalt redigeringsprogram. Augustas film (den med hunden) brød med forventningerne, men det skete som en ren tilfældighed. Augusta eksperimenterede mere end de andre børn med de motiver, filmen kunne indeholde. Fordi hun ikke havde hørt efter. Hun var samtidig også utro over for genren, som var beskrivelse. Hendes film blev derfor den mest overraskende af alle børnenes film. Mange steder i forløbet havde vi kunnet sætte børnene fri til selv at vælge udveje. Vi kunne have haft eleverne til selv at vælge udfordring eller løsning inden for rammen små film. Så havde vi måske ikke kun set beskrivelser, men også fortællinger og reklamer. Vi kunne også have insisteret på, at filmene skulle beskrive, men i research-fasen have løst op for, hvilke motiver der kunne vælges. Men det gjorde vi ikke, fordi vi var fokuserede på at eleverne skulle lære bestemte ting om ord og billeder. Resultatet blev, at 21 af de 22 film blev stort set ens. Vi kunne dog stadig have lært eleverne lidt om innovation, hvis vi havde turdet diskutere hvorfor Augustas film var sjovere end de andre film. Og hvis vi havde turdet tænke forløbet innovationsdidaktisk, frem for, som vi gjorde, udelukkende fagfagligt, havde vi formentlig givet eleverne mulighed for at bruge mere sprog om deres overvejelser over valg af motiver, valg af tekst, og hvordan de indtænkte deres bruger.

24 Case 2.klasse 16 elever Lindegårdsskolen, Lyngby, DK
8 lektioner af 45 minutter, fordelt over 3 dage i en uge. Indskolingslærer i 22 år Dansklærer IT vejleder

25 Billedpræsentation iMovie 10 Stillbilleder Tekst til hvert billede Lyd

26 Planlægning af innovation
Fortsættelse fra før frokost

27

28 Walk and talk Hvad er den største udfordring ved at arbejde fagfagligt med kompasset? Og hvordan kan I løse det?

29 Sum up Hvor er jeg nu? Hvor er jeg på vej hen?
Hvor skal jeg hen herfra? Hvad skal der til, for at jeg kan gå hjem og gennemføre min proces?

30 Tak for i dag Vi ses på kursusdag 3


Download ppt "Innovation i humanistiske fag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google