Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den åbne innovative folkeskole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den åbne innovative folkeskole"— Præsentationens transcript:

1 Den åbne innovative folkeskole
Et samarbejde mellem Zoo og Dansborgskolen Big Bang 23 og 24.marts 2017

2 Hvem er vi? Ditte Sofie Andersen fra København Zoo, Skoletjenesten, udvikler og underviser Christine Adzer Jørgensen, lærer og læringsvejleder på Dansborgskolen i Hvidovre Elizabeth Gray, lærer og læringsvejleder på Dansborgskolen, Innovationskonsulent i Hvidovre Kommune Mette Lynge fra Quark, Hvidovre Naturcenter, lærer og naturvejleder

3 Program Samarbejde Ledelsesperspektiv Lovgivning og 21Skills
Vores Innovationsmodel Innovationsdefinition og kompetencer Overblik Forløbet i 4. klasse Evaluering 21 skills vs. vores kompetencer EG

4 Opstart af samarbejde Det skal prioriteres af skolen
Det kræver meget planlægning= tid Hvis ikke ledelsen vil det, kan det ikke lade sig gøre. Vi skal kvalificere den næste generation Det er det her vores elever skal uddannes til CJ

5 Hvorfor et samarbejde? -Hvorfor kan vi ikke bare lave det på skolen?
Fordele: Nye omgivelser, nye “roller” Vil gerne gøre det godt for læreren i skoletjenesten Autentisk Man kan opleve det man arbejder med. Innovation→ det bliver faktisk til noget “ægte” Ulemper: Rejsetid Økonomi CJ Har rettet størrelsen - det er en power point - så skriften skal min. være 14. Så er det også ens på alle slides. EG

6 Ledelsesperspektiv -På baggrund af en samtale med ledelsen på Dansborgskolen
Det handler om, at have en ledelse, der bakker op. Man skal være modig, det er en investering. Man skal kunne se perspektivet både for skolen og eleverne. De naturvidenskabelige kompetencer skal udvikles fra begyndelsen af skolen, så de på et senere tidspunkt kan opfylde de krav, der er til afgangsprøverne på 9. årgang. Undersøge, fremstille og formidle. CJ

7 Lovgivning og 21 skills Innovation og entreprenørskab er orienteret mod varierede og praksisorienterede undervisningsformer. Der er fokus på elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle. Innovation og entreprenørskab lægger vægt på elevernes proces og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde. 21Skills Kollaboration It og læring Videnkonstruktion Kompetent kommunikation Selvevaluering Problemløsning og innovation EG - har kaldt den lovgivning og 21 skills i stedet for Emu og 21 skills.. er det ok?

8 Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning
Nicolai Nybye og Anders Rasmussen Fonden for Entreprenørskab

9 Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning
Nicolai Nybye og Anders Rasmussen Fonden for Entreprenørskab

10 Innovationsmodel DSA © Skoletjenesten Zoo

11 Definition og kompetencer
At kunne søge viden At kunne samarbejde At turde fejle At kunne være kreativ At være analyserende og kunne se muligheder og begrænsninger At kunne handle og eksperimentere At kunne præsentere for andre At kunne evaluere egen indsats og læring ”At få en god idé, som kan være til gavn for andre, og gøre den til virkelighed” DSA (Jeg ved godt, at det er dit slide Ditte - men jeg satte det lige ind - ved ikke om du vil have det sådan her - bare slet/rediger;-)) - Den er fin1

12 Overblik København Zoo er bruger i alle forløb. Mellemtrin Udfordring
Målgruppe 4.Klasse Zoologisk viden: Sjov formidling om dyr til 2 klasser 2.klasserne på skolen 5.Klasse Bæredygtighed i Zoo: Genbrug af elefantlort Zoo (Miljøkoordinator) 6.Klasse Gæster i Zoo: Manglende teenagere i Zoologisk have Teenagere/egen aldersgruppe København Zoo er bruger i alle forløb. DSA 4. Samarbejde 5. Informationssøgning. 6. Målgruppeundersøgelse

13 Forløbet i 4. klasse Forberedelse på skolen (6 lektioner)
Tre gange i Zoo: 1) Vidensdag i Zoo 2) “Få idéer” og “Planlæg” 3) Fortsat “Gør det” og “Præsentér” Hjemmearbejde på skolen mellem 2. og 3. gang: “Gør det” fasen Procespræsentation: 3 forberedende lektioner og 1 modul til fremlæggelser CJ -

14 Evaluering Midtvejsevaluering: Små ændringer af det didaktiske og pædagogiske indhold mellem klasserne Slutevaluering: Ændringer i næste års forløb NYT tiltag: Tillidsøvelser. DSA

15 21Skills vs. vores kompetencer
At kunne søge viden At kunne samarbejde At turde fejle At kunne være kreativ At være analyserende og kunne se muligheder og begrænsninger At kunne handle og eksperimentere At kunne præsentere for andre At kunne evaluere egen indsats og læring 21Skills Kollaboration It og læring Videnkonstruktion Kompetent kommunikation Selvevaluering Problemløsning og innovation EG Jeg tilføjede en pil mere fra at turde fejle til kollaboration - dsa:) Helt fint!

16 Tag gerne vores materiale med eller download det på:
Skoletjenesten København Zoo Ditte Andersen, Undervisnings- og udviklingsmedarbejder Dansborgskolen, Elizabeth Gray eller Christine Jørgensen Quark Naturcenter, Mette Lynge EG


Download ppt "Den åbne innovative folkeskole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google