Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elevernes evaluering af grundforløbet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elevernes evaluering af grundforløbet"— Præsentationens transcript:

1 Elevernes evaluering af grundforløbet
Efterår 2016

2 Om undersøgelsen Evaluering af 1.g elevernes oplevelse med det første halve år på gymnasiet (grundforløbet). Undersøgelsen blev udført uge 1, jan. 2017 336 elever er blevet adspurgt i Lectio 313 elever har svaret. Svarprocent 93

3 Disposition Undervisning og forberedelse, herunder også studielektionerne og Skrivetoget Sociale aspekter Studieretningsvalg Samlet vurdering

4 Undervisningen Sværhedsgraden:
80 % vurderer at sværhedsgraden har været tilpas % svært % let Svarer til 2015 Det faglige miljø i klassen: 79 % vurderer det til meget godt eller godt % vurderer det som dårligt eller meget dårligt (1,6 % = 6) Svarer til 2014 og 2015,forringelse i fht til 2013 (hhv. 91 % og 9 %) Tid til skolearbejde: 25 % kan i høj grad nå at lave skolearbejdet % i nogen grad % i mindre grad Svarer til 2015.

5 Undervisningen I hvilken grad hjælper lektielæsningen til at få udbytte af undervisningen? 39 % mener i høj grad 51 % i nogen grad 8 % i mindre grad eller slet ikke Svarer til 2015 Føler du generelt at du kan følge med i timerne? 41 % føler i høj grad, at de kan 54 % i nogen grad 4 % i mindre grad eller slet ikke

6 Undervisningen og lærerne
28 % mener, at lærerne i høj grad skaber et godt læringsmiljø 67 % i nogen grad 6 % i mindre grad eller slet ikke Tilbagegang i forhold til 2015 (hhv. 33, 59 og 6 %)

7 Undervisningen og eleverne
19 % mener, at eleverne i høj grad skaber et godt læringsmiljø 64 % i nogen grad 16 % i mindre grad eller slet ikke Anden fordeling af svarene, men lidt dårligere end 2015

8 Undervisningen -Studielektionerne
8 % mener, at de i høj grad har været givende 41 % i nogen grad 37 % i mindre grad 13 % slet ikke Tallene svarer til 2014 og 2015

9 Undervisningen -Studielektionerne Temaer fra sl-timen, du har fået noget ud af (i %): 2016 2015
Intro til Lectio, s-tog og hjemmeside Intro til Google Drev Litteratursøgning Notatteknik IT-vaner og plagiering Uddannelsesparathed Evaluering Præsentationsværktøj (screencast-o-matic) Taksonomiske niveauer PDF-kommentering

10 Undervisningen - Skrivetoget
Hvor ofte har du brugt Skrivetoget i timerne eller til lektier og skriftlige opgaver? Tal fra 2015 til højre Mere end 5 gange pr. måned: 3 % 3 % 1-4 gange pr. måned: % 29 % Mindre end 1 gang pr. måned: 35 % 43 % Aldrig: % 25 % Nedgang ift. 2015

11 Undervisningen - Evaluering
20 % angiver, at der har været gennemført undervisningsevaluering i alle/næsten alle fag 37 % i mere end halvdelen af fagene 39 % i mindre end halvdelen af fagene 1 % aldrig Tallene er bedre end 2015 (ændring i spørgsmål) 7 % mener, at der ikke har været behov for tilpasninger/ændringer efter udført evaluering 5 % mener, at evalueringen i høj grad er blevet fulgt op af ønskede tilpasninger/ændringer 49 % mener, det er sket i nogen grad 39 % mener, at det i mindre grad eller slet ikke er sket. Tallene er lidt dårligere end 2015

12 Undervisningen - Variation og forventninger
87 % mener, at der i høj eller nogen grad har været variation i undervisningen 12 % i mindre grad eller slet ikke Fremskridt ift (hhv. 80 % og 18 %) 90 % mener undervisningen i høj eller nogen grad har levet op til deres forventninger 10 % i mindre grad eller slet ikke Som i 2015, hhv. 87 % og 12%

13 Det bedste ved undervisningen
Elevernes generelle vurdering: Gode og engagerede lærere Variation og nye undervisningsformer Gruppearbejde Introduktion til fagene Man lærte meget Omlagt skriftlighed Engelsk og samfundsfag

14 Det dårligste ved undervisningen
Elevernes generelle vurdering: Meget tavleundervisning i nogle fag Larm Når tingene ikke bliver forklaret godt Ensformig undervisning For meget snak

15 Sociale aspekter Modtagelsen fra de ældre elever:
88 % synes, de er blevet taget godt eller meget godt imod 10 % synes modtagelsen har været dårlig eller meget dårlig Fremgang ift. 2015, hhv. 83 % og 15 % Falde til i grundforløbsklassen: 90 % har haft meget let eller let ved at falde til i klassen 10 % har haft svært eller meget svært ved det Fremgang ift. 2015, hhv. 82 % og 16 %

16 Sociale aspekter Fremgang ift. 2015, hhv. 87 % og 12 %
Falde til på skolen generelt: 93 % har fundet det let eller meget let at falde til generelt. Fremgang ift. 2015, 85 % Stemningen på skolen generelt: % oplever, at stemningen generelt er god eller meget god. (94 % i 2015) Samlet synes 93 % at deres forventninger til det sociale indhold i høj eller nogen grad er blevet opfyldt. Det synes 6 % i mindre grad eller slet ikke. Fremgang ift. 2015, hhv. 87 % og 12 %

17 Sociale aspekter - Mobning
93% er aldrig blevet udsat for mobning af personer der går på skolen 4 % har oplevet det få gange 2% mener det er sket ofte eller meget ofte (6 elever) Svarer til 2015, hhv. 91 %, 6 % og 2 %

18 Det bedste ved det sociale miljø
Fællesskabet, sammenholdet og den gode stemning Plads til forskellighed og respekt over for hinanden, alle er lige Imødekommenhed og åbenhed At man kender mange på skolen og får nye venner, også på tværs af klasserne Mange sociale arrangementer Festerne

19 Det bedste ved det sociale miljø - Citater
”Folk dømmer ikke på samme måde som de gjorde i folkeskolen” ”At vi kan rumme hinanden. Der er plads til forskelligheder” ”Det er så stærkt som det er” ”Det fedeste er at man får dannet en masse venskaber på kryds og tværs af klasserne”

20 Det værste ved det sociale miljø
Rigtig mange skriver, at der ikke er noget dårligt ved det sociale miljø Kliker og grupperinger Når de ældre elever ser ned på os Klasseskift efter grundforløb

21 Studieretningsvalg Faktorer (i %) som har haft betydning for studieretningsvalget: Tal fra til højre Studieretningsfagene Fremtidsplaner Undervisning i grundforløbet Studieretningsorientering Antallet af frie valgmuligheder Studievejledning Samtaler med faglærere Forældres vejledning Samtale med teamlærere Kammeraters valg Andet

22 Studieretningsvalg 90 % mener, at mødet med fagene i grundforløbet i høj eller nogen grad har virket til at vælge studieretning, % mener, at det kun i mindre grad eller slet ikke har haft betydning Tallene fra 2015 var hhv. 85 % og 8 % Hvor mange studieretningsorienteringer deltog du i? % % % % % Studieretningshæftet: % har i høj grad eller nogen grad anvendt det, % har i mindre grad eller slet ikke.

23 Studieretningsvalg Orienteringen fra studievejlederne:
82 % mener, at der i høj eller nogen grad har været tilstrækkelig orientering fra studievejlederne, mens 17 % mener den i mindre grad eller slet ikke har været tilstrækkelig. Tallene fra 2015 var hhv. 71 % og 26 %. Giver det mening at diskutere dit studieretningsvalg med en teamlærer? 72 % mener, at det i høj eller nogen grad giver mening med teamsamtaler, mens % mener, at det i mindre grad eller slet ikke giver mening. Tallene fra 2015 var hhv. 71 % og 24 %. Den generelle orientering om studieretninger: 91 % mener, at den generelle orientering om studieretninger i høj eller i nogen grad har været tilstrækkelig, mens 7 % mener det kun i mindre grad eller slet ikke har været det. Tallene fra 2015 var hhv. 85 % og 11 %.

24 Grundforløbet – samlet vurdering
95 % har i høj grad eller nogen grad været tilfredse med grundforløbet (2015: 90 %) 4 % har i mindre grad eller slet ikke været tilfredse med grundforløbet (2015: 8 %)

25 Opmærksomhedspunkter
Elevernes oplevelse af hinandens bidrag til fagligt miljø Studielektionen Styregrupperne for AP, AT og NV udpeger selv opmærksomhedspunkter.


Download ppt "Elevernes evaluering af grundforløbet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google