Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvilke punkter vil jeg komme ind på?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvilke punkter vil jeg komme ind på?"— Præsentationens transcript:

1 DRG-konference - Workshop 3: Styring af patientforløb med udgangspunkt i data 29. oktober 2015

2 Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Region Sjællands arbejde med at kombinere kvalitet og aktivitet (DRG), og bevare fokus på begge aspekter. Holbæk Sygehus’ arbejde med Lean og målstyringstavler i relation til patientforløb. Det videre arbejde i 2016 med et øget fokus på patienten som en væsentlig aktør og ressource i sit eget forløb. Version 01

3 Styring af - og i - patientforløb
Programmets tema: Hvordan data og brug af DRG-systemet kan anvendes i styringen af patientforløb, samt hvor der kan og bør ske forbedringer for en mere optimal anvendelse af systemet. Version 01

4 Styring af - og i - patientforløb
Programmets tema: Hvordan data og brug af DRG-systemet kan anvendes i styringen af patientforløb, samt hvor der kan og bør ske forbedringer for en mere optimal anvendelse af systemet. For at kunne komme nærmere dette tema, skal det afklares, hvad der forstås ved et patientforløb. Set fra patienten Set fra de fagprofessionelle Set fra økonomerne Set fra de pårørende Set fra borgerne Set fra forskellige sektorer Osv. Data skal gøre os i stand til at træffe kvalificerede beslutninger, og følge op på dem Version 01

5 Fokus i patientforløb Patienten (pårørende) og patientens sygdom
Kommunikation og forventningsafstemning Overgange internt på afdelinger/afsnit og mellem afdelinger/afsnit Overgange mellem sygehuse/hospitaler Mellem sektorer (primær-sekundær-primær) Kun ved at arbejde sammen og kommunikere, kan vi sikre fremdriften Version 01

6 Arbejdet med produktivitet og kvalitet
Region Sjælland arbejder på at skabe en høj og målrettet aktivitet af en høj kvalitet. Fokus på kvalitet og patienten som ressource er øget gennem tiderne. Foruden en tæt økonomistyring, er der i Region Sjælland også styring ift. den rette aktivitet, kvalitet, kapacitet samt inddragelse af patienter og pårørende. Dette ses bl.a. i: Budget og puljer Strategier på sygehus- og regionsniveau Driftsaftaler inkl. Værdi for borgeren De mange og forskellige aspekter der skal balanceres mellem betragter vi som en del af at være et veldrevet sygehus. Version 01

7 Dataunderstøttelse af patientforløb
Via målstyringstavler og metoden ”lean” I 2013 gik vi i gang med at indføre lean som metode. Var en del af Region Sjællands ønske om at udrulle ”lean i stor skala” på alle sygehuse i Værdi for Borgeren. På Holbæk sygehus valgte man, at se på produktivitet+kvalitet på hele sygehuset og på samme tid en kulturændring startede. 4 KPI’er 2 om kvalitet, 2 om produktivitet Sygehusledelsen valgte én af hver. Afdelingen valgte selv de andre to. Vi fik det indført, fordi det var en ændring man ville. Sygehusledelsen lagde tid og kræfter i, og afdelingerne havde stor indflydelse på de enkelte KPI’er.  Bevægelsen var startet. Version 01

8 Version 2 begyndte i Da vi så potentialet i lean og brugen af målstyringstavler voksede vores ambitioner. Lean version 2 (See-Solve-Share) Så version 2 kom på banen i 2014, bl.a. ved hjælp af ekstern facilitat0r. Og vores leantavler er nu mere målstyringstavler end ”blot” lean. Lean er blevet en metode som alle kan, og superviseres i at kunne. Lean og forbedringsmodellen, bruges derfor i dag naturligt til at implementere andre projekter som fx patientsikkert sygehus.

9 Status oktober 2015 på målstyringstavler
Nogle af fordelene: Der er et klart målstyringshierarki Der følges op hver uge på alle afsnits-, afdelings-, og kontakttavler Der kan hurtigt foretages korrigerende handlinger Fokus holdes også på tværs af afdelingerne. Alle ledere og udvalgte medarbejdere har modtaget undervisning og sparring i metoden. Metoden kan bruges til at implementere en række andre projekter. Version 01

10 I 2015 har vi arbejdet videre med fokus på bl.a. kvalitet og patient….
Der er udarbejdet ny kvalitetsstrategi, så der er fokus på hvad det er vi vil med kvalitet, herunder beholde de gode takter fra DDKM (retningslinjer), og fokus på patienten. og det fortsætter i 2016 med bl.a. øget fokus på kapacitet… Version 01

11 I 2015 har vi arbejdet videre med fokus på bl.a. kvalitet og patient….
Der er udarbejdet ny kvalitetsstrategi, så der er fokus på hvad det er vi vil med kvalitet, herunder beholde de gode takter fra DDKM (retningslinjer), og fokus på patienten. og det fortsætter i 2016 med bl.a. øget fokus på kapacitet… Version 01

12 Forbedringsmodellen – vigtigt værktøj som bruges af mange
3 trin for at skabe den ønskede udvikling (hurtigt) 1. 2. 3 Data skal understøtte processerne, hvilket stiller store krav til data Når vi hurtigt får fokus på, hvad vi vil opnå og hvornår en ændring er en forbedring, kan vi også skabe hurtigere forandringer til fordel for patienterne. Version 01

13 Koblingen til DRG-systemet
DRG-systemet er stadig en væsentlig del af vores hverdag, men systemet er ikke hele vores hverdag. Derfor er det vigtigt, at vi ikke ensidigt fokuserer på én del (fx aktiviteten), uden at vurdere hvilke afledte konsekvenser det har på kort og længere sigt. Det afspejles også i sygehusets strategi. Det kræver kommunikation og en prioritering af de enkelte valg, for at få den ønskede effekt. Og data der kan understøtte monitoreringen og evalueringen. Version 01

14 Tak for jeres opmærksomhed
Hvis I vil vide mere, er I meget velkomne til at kontakte: Kvalitets og leanchef Lone Terp eller Økonomi og planlægningschef Hanne Lindholm Version 01


Download ppt "Hvilke punkter vil jeg komme ind på?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google