Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation i Naturfaglige fag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation i Naturfaglige fag"— Præsentationens transcript:

1

2 Innovation i Naturfaglige fag
BOOST- Innovativ skole i Helsingør Udvidet Kursus dag 2 

3 Målet er, at du Kender til principperne bag målstyret undervisning og synlig læring Får indblik i og forståelse for sammenhænge mellem målstyret undervisning og innovation i fag Får erfaring med tilrettelæggelse af innovationsdidaktisk undervisning i fag gennem kompasset Pauserne er ca. tidspunkter

4 Dagens program 9.00 Velkommen tilbage 9.15 Formulering af udfordringer
9.30 Innovation i en målstyret skole  10.30 Pause  10.45 Planlægning af innovationsproces  12.00 Frokost  12.45 Planlægning af innovationsproces (fortsat)  13.30 Walk and talk 14.00 Opsamling på planlægning  14.30 Vi ses på dag 3  Pauserne er ca. tidspunkter

5 Formulering af udfordringer

6 Fra tema til udfordring
SKAL LAVES TIL NATURFAFLIGE FAG!! I har fastsat et emne  I har udvalgt kompetencemål  Innovationskompetencemål? Dogme i dag: underviserne definerer brugeren  I praksis formulerer I sammen med eller for jeres elever og ud fra det, som de har fundet ud af Pauserne er ca. tidspunkter

7 Beskrivelse af udfordring
Hvem er berørt? (brugeren) I hvilken sammenhæng er brugerne berørt? Hvorfor og hvordan er brugerne berørt? Hvilken forandring ønsker vi at bidrage til? Mens man formulerer, kigger man på, hvad man fandt ud af i Forbered og på, hvor man gerne vil hen ( læringsmål) i kommende faser.

8 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring

9 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring
Fagligt stof  kompetencer Hvad eleverne skulle undervises i  hvad eleverne skal lære Lærerens opmærksom på, det som eleverne forventes at have tilegnet sig efter en lektion, et forløb, et år og et helt skoleforløb. Evalueringsværktøjer, der giver mulighed for at afdække, om den enkelte elev har tilegnet sig kompetencemålene, eller i hvor høj grad eleven har gjort det.

10

11 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring
Der kan differentieres i forskellige måltyper: Minimumsmål – Mål, som alle skal opnå Normalmål – Mål, som gennemsnittet skal opnå Maksimumsmål – Mål, som de bedste skal opnå Der kan differentieres på forskellige taksonomiske niveauer: Reproduktion Forståelse og anvendelse Vurdering Lars Qvortrup: “Det vidende samfund – mysteriet om viden,læring og dannelse”, Unge Pædagoger 2004: Videns- og færdighedsmål – svarende til minimumsmål Kompetencemål – svarende til normalmål Kreativitets- og innovationsmål – svarende til maksimumsmål Man kunne fx bruge denne måldifferentiering i planlægningen af sine forløb Eleverne skal ikke bare tilegne sig en bestemt viden og bestemte færdigheder – men også kunne forholde sig til det tilegnede.

12 Faget, Innovation, kompasset og synlig læring
EVALUERINGSSIKKERHED Vurdering Anvendelse/Forståelse Reproduktion MÅLKOMPLEKSITET

13 Naturfaglige kompetencer

14 Matematiske kompetencer

15 Matematiske kompetencer

16 Progressionsmodel Marked Kultur Værdiskabelse Anvende viden Samarbejde
Løsninger Kommunikation Idéer og muligheder Iværksættelse Tiltro til egne evner Marked Økonomi Acceptere usikkerhed Etisk forholden Kontekster Kultur Turde fejle Dimensionerne indeholder kompetencemål (skrevet i cirklerne), som udvikles over tid fra indskoling til udskoling. Et eksempel: kigger vi på Kreativitet og det kompetencemål, der hedder at få idéer og se muligheder vil det komme til udtryk forskelligt fra de yngste til de ældste klasser. I de yngste klasser vil eleverne gå fra at føle glæden ved at udfolde fantasier og idéer igennem leg og skabende aktiviteter til i de ældste klasser at være øvede i at se muligheder og skabe ideer, der kan omsættes til økonomisk, social eller kulturel værdi. De fire dimensioner udvikles dermed over tid i undervisningen. Når eleverne arbejder med kompasset får de hele tiden nye erfaringer med dimensionerne. På den måde træner, øver og udvikler de dem over tid. Hvis der er nogle, som er bekymret for det fagfaglige i forhold til innovationskompetencer gennem faglighed: Det er en præmis, at forskellige fagligheder vil forme og udfolde de fire dimensioner forskelligt. Det er ambitionen, at alle elever får innovative og entreprenørielle kompetencer, men ikke at alle kan det samme eller har lært det i samme form. De fire dimensioner (handling, kreativitet , omverdensforståelse og personlig indstilling) kan nedbrydes i følgende kompetencemål (f.eks. er iværksættelse et kompetencemål). Herefter skal kompetencemålene nedbrydes til læringsmål for eleverne. Dette arbejde skal den enkelte underviser gøre: Handling Iværksættelse – eleverne kan iværksætte projekter og aktiviteter Værdiskabelse – eleverne kan skelne mellem aktiviteter og løsninger, der skaber værdi for andre og dem, som ikke gør Kommunikation – eleverne kan kommunikere mundtlig og skriftlig Samarbejde – eleverne kan samarbejde og er bevidste om det netværk, som de indgår i Kreativitet Idéer og muligheder – eleverne føler glæde ved udfolde fantasier og idéer Anvende viden – eleverne kan give udtryk for viden igennem kreativitet, fantasi og kunstneriske udtryk Løsninger – eleverne kan eksperimentere og improvisere i tilrettelagte forløb og situationer Omverdensforståelse Kultur – eleverne kender til kulturelle fænomener, skikke og vaner og har kendskab til at disse kan variere lokalt og globalt Kontekster – eleverne kan søge og anvende faglig viden i en kontekst Marked – Eleverne forstår idéen om at købe, producer og sælge et produkt Økonomi – eleverne har en forståelse af pengebegrebet Personlig indstilling Tiltro til egne evner – eleverne har selvtillid og tro på, at de kan klare stillede opgaver Acceptere usikkerhed – eleverne kan agere i situationer præget af usikkerhed Turde fejle – eleverne kan acceptere at de selv og andre begår fejl Etisk forholden – eleven kan forholde sig til etiske problemstillinger I kan læse mere om kompetencemålene i artiklen ”Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning” af Nicolai Nybye og Anders Rasmussen, som ligger i vores kursusrum. Nicolai Nybye og Anders Rasmussen: Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning

17

18 Entreprenelle kompetencer

19 Differentierede mål Hvilke læringsmål fastsætter du?
Hvor i kompassets faser kunne de forskellige typer mål ligge?

20

21 Varm vandet – Hvordan kan man sikre varmt vand?
Hvornår arbejdes der med fag? Hvornår arbejdes der med innovation? Perspektivering Perspektivering Problematikker Nogen har problemer med at få varmt vand Opvarme varme Holde varmen Samtale om og problemstillinger i verden Formidle viden gennem modeller Præsenterer Værditilskrivning Validering Kan udtrykke sig med brug af teknologiske fagord og har viden om dem Undersøgelse Kreative idéer. F.eks: Solen Naturen Kroppen, vekselvarme Undersøgelser Solovn, Solparabol Luftryk og kogepunkt Isolering Kan udvikle produkter og har viden om udvikling og vurdering af produkter Kan designe enkle undersøgelser og har viden om undersøgelses design Modellering Kan designe en model og har viden om modeller til at beskrive en teknologi Kan diskutere enkle modellers egnethed og har viden om muligheder og begrænsninger Vise hvordan idéen fungerer Bygge forskellige løsninger på Samtale om vurdering af idéer

22

23

24 Planlægning af innovationsproces

25 Tak for i dag Vi ses på Dag 3


Download ppt "Innovation i Naturfaglige fag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google