Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation i humanistiske fag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation i humanistiske fag"— Præsentationens transcript:

1

2 Innovation i humanistiske fag
BOOST- Innovativ skole i Helsingør Udvidet Kursus dag 2

3 Mål At du får yderligere erfaring med tilrettelæggelse af innovationsdidaktisk undervisning i fag gennem kompasset At få indblik i og forståelse for sammenhænge mellem målstyret undervisning og innovation i fag

4 Dagens program 9.00 Velkommen tilbage (fase 2 og 3 i kompasset)
Innovation i en målstyret skole Pause Planlægning af egne forløb (fortsat) 12.00 Frokost Innovationen der ikke blev. En case fra 2. kl. 13.15 Planlægning af egne forløb (fortsat) 14.00 Opsamling på planlægning 14.30 Vi ses på dag 3 Pauserne er ca. tidspunkter

5 Innovation i en målstyret skole
Kompetencemål Læringsmål Synlige mål Tegn på læring

6 Målstyring og innovation – et paradoks?
Ja, hvis dét vi måler på er innovationen – det nye produkt, det nye perspektiv, bruddet på forventningen Nej, ikke hvis dét vi måler på er innovationskompetence Kreativitet Omverdensforståelse Handling Personlig indstilling

7 Tegn på læring Hvad kunne være tegn på læring af en af innovationskompetencerne i de forløb I udarbejder? Kreativitet Omverdensforståelse Handling Personlig indstilling

8 Kompassets faser sætter mål for delprocesser
Forbered: Stille spørgsmål og udvikle idéer; organisere idéer Forstå: Identificere målgrupper, tydelig problemstilling, ønsket effekt Formgiv: Lave udkast til løsninger, arbejde med teknikker/materialer Færdiggør: Producere og præsentere løsninger; argumentere for valg Målstyring af delprocesser medvirker til synlig læring!

9 Eksempel på læringsmål i elevhøjde
FORBERED-fasen Jeg kender alfabetets 28 bogstaver, både store og små. Jeg kan finde på 2 ting der er svære for 0. klasse ved at lære alfabetet Jeg kan tegne/skrive det på sedler Jeg kan samarbejde med min gruppe om at samle sedler der er “de samme som” Omverdensforståelse Handling HUSK: Målene skal bygge bro mellem fag og innovation

10 Et eksempel mere FORSTÅ-fasen Jeg kan interviewe og undersøge:
Jeg kan sammen med min gruppe finde på 2 spørgsmål til elever i 0. klasse Jeg kan lytte til svar fra elever i 0. klasse Jeg kan sætte mig i andres sted Jeg kan indsamle viden om alfabetet og dét at lære alfabetet Omverdensforståelse Personlig indstilling

11 Et eksempel mere FORMGIV-fasen Jeg kan komme med forslag til materialer og udformning af vores bogstavspil. Jeg kan lytte til de andres forslag. Jeg kan klippe og tegne hurtige eksempler på vores bogstavspil Jeg kan komme med forslag til forbedringer, der hjælper eleverne i 0. klasse Jeg kan lade en idé ligge, hvis den ikke passer til vores bogstavspil Kreativitet Personlig indstilling

12 Et eksempel mere FÆRDIGGØR-fasen
Jeg kan udforme et bogstavspil sammen med min gruppe Jeg kan vise hvordan man spiller spillet for en kammerat Jeg kan forklare hvordan man spiller spillet for min lærer Jeg kan tage tre billeder af spillet og tale til billederne om: Hvad gælder spillet om? Hvordan spiller man spillet? Hvornår har man vundet? Kreativitet Omverdensforståelse

13 SUM-ups i kompasset understøtter
At processen er synlig for eleven At de konkrete opgaver afstemmes elevernes forudsætninger At delmål og kriterier for vurdering (tegn på læring) anvendes aktivt (formativ evaluering)

14 Jeres tur Vælg en af jeres forberedte faser Opstil 3-5 læringsmål
Tænk over hvordan I kombinerer innovationsmål og faglige mål.

15 Hvad har I talt om? Er der nogle, der har gerne vil dele noget i plenum?

16

17 0. klasse skal lære alfabetet
Rammesætning af tema overfor 1.klasse: Hvis I skal lære 0. klasse alfabetet, hvilke forhindringer får I så øje på? Eller hvad er det svære? De kan ikke Kende forskel på vokaler og konsonanter De kan ikke kende forskel på bogstaverne De kan Ikke alfabetet De synes det er kedeligt De kan ikke læse Spørgsmål som en nysgerrig underviser kan understøtte med, kunne være: Hvorfor kan de ikke alfabetet? (årsag) Svar: Fordi de er så små og ikke har gået særlig lang tid i skole. Hvad sker der når man ikke kender forskel på bogstaver? (effekten) Svar: så bliver det noget rod, eller man kan ikke skrive. Udfordring er at 0.klasse ikke kender alfabetet fordi de er så små, så Vi ved ikke hvordan vi skal lære dem det. 1. Klassens faglige viden i spil

18 0. klasse skal lære alfabetet
Nu skal vi blive klogere på hvad vi selv ved om alfabetet og om vores målgruppe. Hvad kan vi spørge 0.klasse om? Hvad ved vi selv i 1.klasse om alfabetet? Vokaler og Konsonanter er svære! Kan I lide at lave noget I ikke har prøvet før? Hvordan kunne I godt tænke jer at lære bogstaver? Er der noget I synes er ekstra svært når I lærer alfabetet? Hvilket svar var det der interesserer jer mest? Hvorfor? 1. Klassens faglige viden i spil Hvordan kan vi sørge for at 0.klasse lærer at kende forskel på vokaler og konsonanter, så de synes det er sjovt imens de lærer det?

19 0. klasse skal lære alfabetet
Her skal vi brainstorme på løsningsidéer der har til formål at lære 0.klasserne forskel på vokaler og konsonanter på en sjov måde Det kan vi ved at vise alle grøntsager der begynder med vokaler Vi kan lave vokal- sange med dem Vi kan lave en Skattejagt, hvor de skal finde vokaler & konsonanter linier med vokaler og Konsonanter sætte dem sammen og tale om lyde Vi skal lave en bog med farver I teamet skal vi blive enige om hvilke ideer vi skal prøve at arbejde videre med Skattejagt på skolen efter vokaler og konsonanter – hvad, hvor, hvordan og hvorfor? Derefter skal vi lave prototyper på den løsningsidé vi er blevet enige om Så skal vi tale med 0.klasserne om den og høre dem, hvad de lærer af vores løsning og om de har ideer til ændringer mm. Så skal vi lave ændringer, for til sidst at lave skattejagten færdig Fra underviserens side, kan man have fokus på om opgaven bliver løst 1. Klassens faglige viden i spil

20 Teknikker til Formgiv-fasen
· Persona-modeller og Rollespil · Hurtig Prototyping – 1000 Ideer · 15. Talende Vandfald · Idé-poker · Materialetest · Mock-up · Brugertest Opvarmningsteknikker · Blindtegning · Associér og Byg · Tur med Hunden

21 Planlægning af egne forløb

22

23 Introduktion til Formgiv-fasen
At eksperimentere med forskellige løsningsmodeller At lære et materiale at kende og forstå dets muligheder og begrænsninger At samarbejde og lytte til andre i gruppen At beslutte endelig løsning og udføre den Læreren sætter rammen for materialer til rådighed

24 Introduktion til Færdiggør-fasen
Produkter gøres klar til aflevering Grupperne forbereder aflevering/præsentation Implementering Diskussion af hvordan kan man aflevere noget.

25 0. klasse skal lære alfabetet
Her skal vi opsamle hele processen for at kunne kommunikere den meningsfuldt. Vi skal blive enige om præsentationsform og rollefordeling Vi kan tegne hvad vi har gjort og Hvordan de skal gøre Skiftes til at fortælle Om vokalskattejagt og bagefter konsonant- skattejagt Vi skal fortælle dem det og vi skal med på skattejagt Vi kan optage vores stemmer der fortæller Vi skal lave en bog I teamet skal vi blive enige om hvilken form præsentationen skal have. Skattejagten er planlagt og præsentationsformen bliver en bog, der fortæller hvordan 0.klasse skal gennemføre skattejagten efter vokaler og konsonanter. Fra underviserens side, kan man have fokus på at handlingerne gennem Processen bliver fortalt sammenhængende. Samt at præsentationsformen kan overskues og at alle elever får en rolle. 1. Klassens faglige viden i spil

26 Teknikker til Færdiggør-fasen
· Designoverblik · Storytelling · Produktion af Præsentationsmateriale

27 Planlægning af innovation
Husk øvelsen med ”Tegn på læring” - Eksempel med temaet ”Mobiltelefoner i skolen”

28 Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen.
”Se min skole”, 2. kl. EKSKURS om et succesfuldt filmforløb, som innovations-didaktisk blev en fiasko Afsæt for forløb: Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. Mål: at eleverne lærer at arbejde med billede og tekst i et digitalt redigeringsprogram. Afsæt for forløb: Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. (Der var altså en bruger indtænkt. Men en meget fjern bruger). Mål: at eleverne lærer at arbejde med billede og tekst i et digitalt redigeringsprogram. Augustas film (den med hunden) brød med forventningerne, men det skete som en ren tilfældighed. Augusta eksperimenterede mere end de andre børn med de motiver, filmen kunne indeholde. Fordi hun ikke havde hørt efter. Hun var samtidig også utro over for genren, som var beskrivelse. Hendes film blev derfor den mest overraskende af alle børnenes film. Mange steder i forløbet havde vi kunnet sætte børnene fri til selv at vælge udveje. Vi kunne have haft eleverne til selv at vælge udfordring eller løsning inden for rammen små film. Så havde vi måske ikke kun set beskrivelser, men også fortællinger og reklamer. Vi kunne også have insisteret på, at filmene skulle beskrive, men i research-fasen have løst op for, hvilke motiver der kunne vælges. Men det gjorde vi ikke, fordi vi var fokuserede på at eleverne skulle lære bestemte ting om ord og billeder. Resultatet blev, at 21 af de 22 film blev stort set ens. Vi kunne dog stadig have lært eleverne lidt om innovation, hvis vi havde turdet diskutere hvorfor Augustas film var sjovere end de andre film. Og hvis vi havde turdet tænke forløbet innovationsdidaktisk, frem for, som vi gjorde, udelukkende fagfagligt, havde vi formentlig givet eleverne mulighed for at bruge mere sprog om deres overvejelser over valg af motiver, valg af tekst, og hvordan de indtænkte deres bruger.

29 Case 2.klasse 16 elever Lindegårdsskolen, Lyngby, DK
8 lektioner af 45 minutter, fordelt over 3 dage i en uge. Indskolingslærer i 22 år Dansklærer IT vejleder

30 Billedpræsentation iMovie 10 Stillbilleder Tekst til hvert billede Lyd

31 Stilladserende aktiviteter

32 Motivvalg IKKE TYPISK/ TYPISK

33 Planlægning af innovation
Fortsættelse fra før frokost

34

35 Walk and talk Hvad er den største udfordring ved at arbejde fagfagligt med kompasset? Og hvordan kan I løse det?

36 Sum up Hvor er jeg nu? Hvor er jeg på vej hen?
Hvor skal jeg hen herfra? Hvad skal der til, for at jeg kan gå hjem og gennemføre min proces?

37 Tak for i dag Vi ses på kursusdag 3


Download ppt "Innovation i humanistiske fag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google