Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017."— Præsentationens transcript:

1 WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
HÅNDVÆRK & DESIGN MED FOKUS PÅ DE 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER OG IT-DIDAKTIK WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.

2 WORKSHOP 4 13:00 – 13:45 De 21. århundredes kompetencer & De 4 K ér: Kollaboration Designprocessen: Evaluering Eleven som meddidaktiker 13:45 – 14.00 PAUSE 14:00 – 16:15 Explain Everything – et didaktisk design 16:15-17:00 Evaluering af workshops - samt deling på MinUddannelse

3 DE 4 KÉR kritisk tænkning og problemløsning - at forholde sig til verden, analysere, være problemløsende, evaluere, stille opklarende spørgsmål Kreativitet og innovation - at skabe nyt, være iderig/opfindsom, lære af erfaringer Kommunikation - lytte, udtrykke ideer, bruge forskellige platforme, bruge forskellige udtryk Kollaboration - at samarbejde, deltage ligeværdigt i processer, have ansvarlighed, være åben

4 DESIGN PROCESSEN I H&D IDEUDVIKLING
Research- og inspiration ud fra æstetisk og funktionel problemstilling IDEAFPRØVNING Afprøvning af ideer i materialer og teknikker, skitsering i 2d og 3D PRODUKT-REALISERING Fremstilling af produkter efter designoplæg EVALUERING Eleven kan evaluere egen designproces og produkt

5 FÆLLES MÅL – evaluering
Færdighedsmål: Eleven kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer Eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt Vidensmål: Eleven har viden om præsentationsformer Eleven har viden om evaluering og vurdering af produktets værdig for andre

6 KOLLABORATION ……..at et kooperativt samarbejde indebærer en kognitivistisk opfattelse af læring som overførsel af viden, mens et kollaborativt samarbejde støtter en socialkonstruktivistisk opfattelse af læring som en fælles konstruktion af viden. ……… Jørgen Bang (lektor på institut for informations- & medievidenskab) Christian Dalsgaard ( forsker på center på undervisningsudvikling og digitale medier)

7

8 DIGITAL PRODUKTION - elever som didaktiske designere
(Birgitte Holm Sørensen)

9 (Birgitte Holm Sørensen)
DIGITAL DANNELSE - at kunne fungere og handle i det 21. århundredes netværkssamfund Niveau 1 Basale digitale kompetencer, der kræves for at kunne udføre bestemte handlinger med digitale redskaber Niveau2 et Repertoire af digitale anvendelser, som består af basale digitale kompetencer kombineret med forskellige handlestrategier til at ændre sin praksis Niveau3 Digital transformation er evnen til at tænke i nye baner og integrere kreativitet og innovation og skabe noget nyt i et digitaliseret miljø (Birgitte Holm Sørensen)

10 DIDAKTIK DIDAKTISK DESIGN
3 NIVEAUER PRAKSIS ORGANISERING & PLANLÆGNING TEORI/REFLEKSION (Dale 1989; Dale 2000) 4 NIVEAUER PRAKSIS ORGANISERING & PLANLÆGNING PRAKSISBASERET REFLEKSION TEORIBASERET REFLEKSION (Sørensen & Levinsen 2013)

11 Digitale læringsressourcer

12 IT INDFLYDELSE PÅ DIDAKTISKE KATEGORIER
MÅL INDHOLD ORGANISERING OG TILRETTELÆGGELSE AF LÆREPROCESSER DIGITALE LÆRINGSRESOURCER DELTAGERFORUDSÆTNINGER UNDERVISNINGS- OG LÆRINGSRUM EVALUERING

13 HVILKE DIGITALE DANNELSES-ASPEKTER ER VIGTIGE AT ELEVERNE UDVIKLER?
Kritiske researchere Tolkende og analytiske modtagere Videndelende og samarbejdende deltagere Forståelsesorienterede kommunikatører Vidende, æstetiske, kreative producenter og formildere Selvstyrende aktører Bevidste (for)brugere Kreative og innovative aktører (Birgitte Holm Sørensen)

14 EXPLAIN EVERYTHING https://www.youtube.com/watch?v=lupVle5m-iY

15 THING LINK

16 PINTEREST PHOTOSHOP MIX WORD PRESS QR-KODER PIXL EDITOR THING LINK
STOPMOTION STUDIO WORD PRESS QR-KODER THING LINK AURASMA EXPLAIN EVERYTHING

17 OPGAVE Gå sammen i grupper på 2-3
Udvikl et koncept for et undervisningsforløb, som har inspiration eller afsæt i én af designprocessens tre faser: ideudvikling, ideafprøvning eller produktrealisering. Lad jer inspirere af de forskellige områder, som I i workshopsne har arbejdet med. Beskriv et forløb/aktivitet der bunder i den udvalgte fase – lad jer inspirere af jeres noter/billeddokumentation og fra bloggen. Lav et didaktisk design i Explain Everything. Læg jeres forløb/film ud på MinUddannelse og tilføj fælles mål.

18 EVALUERING


Download ppt "WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google