Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn"— Præsentationens transcript:

1 SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Efter Frode Boye Andersen: Tegn er noget vi bestemmer... Evaluering, kvalitet og udvikling i omegnen af SMTT-tænkningen DLH-Århus 2000

2 Der er ikke nogen rækkefølge!
Stjernens spidser er forbundet indbyrdes Der er ikke noget begyndelsespunkt Man bevæger sig frem og til bage mellem punkterne, til der er tegnet et gyldigt billede af den ønskede udvikling Kriterierne for indholdet er: At der er overensstemmelse mellem punkterne At punkterne støtter hinanden optimalt (eks: at tiltag støtter vision) At tegnene er operationelle (konkrete) og iagttagelige som udtryk for visionen Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

3 Sammenhæng Beskriv sammenhængen (kontekst) ved at
beskrive baggrunden (vilkårene). Vuggestuens læreplaner. Begrundelserne (værdier). Hvilken pædagogik ! Den ønskede udvikling Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

4 Sammenhæng - Samarbejde:
Hvilken vuggestue skal vi kontakte? Liste fordeling.. Hvordan skal projektet (udviklingsarbejdet) sælges? I samarbejde med personalet og/eller forældre med det formål at de fortsætter arbejdet helt eller delvist. Alene i samarbejde med børnene - for sideløbende med eller efter endt projektperiode at overbevise personalet og/eller forældrene om værdien af arbejdet Hvor ofte skal vi møde op? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

5 Mål Beskriv målet som en vision
Visionen er en forestilling om en ønsket fremtidig situation Beskrives så konkret som muligt Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

6 Mål: Kvalifikationer ifm udviklingsarbejder Kompetencer
Samarbejdet med børn, pædagoger og forældre. Dokumentation og formidling Evaluering Observation (analysere, diskutere og reflektere) Kompetencer Igangsætning af udviklingsarbejde /samarbejdet Viden og færdigheder om babytegn Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

7 Tegn Beskriv på forhånd tegn som kan sandsynliggøre, at vi bevæger os i retning af visionen Rækken af tegn kobler visionen til handling Tegn er ”billeder” af den ønskede udvikling, som vil kunne iaggtages i praksis Man kvalificerer sine tegn ved at spørge: ”På hvilken måde xxx-tegnet kommer til konkret udtryk i praksis Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

8 Evaluering Beskriv på forhånd hvordan det vil være muligt, at evaluere om udviklingen bevæger sig i den ønskede retning Undersøg undervejs og efter forløbet Undersøg ved beskrivelse og refleksion: - Hvad har vi opnået, med det vi har nået? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

9 Tiltag Beskriv de planlagte tiltag og handlinger På barnets niveau
På stue/afdelings niveau På institutions niveau Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

10 Tiltag hvordan Børne- og kulturforsker Flemming Mouritsens (Mouritsen, 1996) tredeling af kultur er velegnet til at beskrive, hvordan børn lærer forskellige udtryksformer: Kultur for børn – børnene præsenteres for både kendte og nye udtryksformer. Kultur med børn – børn og voksne samarbejder om at skabe kulturelle udtryk.  Kultur af børn – børnenes egen skabelse af kultur, som den f.eks. kommer til udtryk i spontan sang og leg. Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

11 Tiltag: Viden: Hvilke bøger, artikler, netsider og You tube film vil vi læse og se (se forslag nederst ) Hvilke foredrag om babytegn kunne være interessante at høre? (Gæstelærer) Hvilke institutioner der bruger babytegn kunne være interessante at besøge? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

12 Tiltag: Færdigheder: Hvilke babytegn skal vi kunne? /Hvilke babytegn vil være de vigtigste at for vuggestuebørnene at kunne? Hvilke sanglege med babytegn vil vi kunne? Hvilke dramaaktiviteter vil vi kunne? Hvilke billedbøger vil vi kunne læse op? Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

13 Tiltag: Produkter: Plakater med billeder og/eller babytegn?
Bøger med billeder og/eller babytegn Billeder og film på nettet Konkreter til drama- og sanglege Udklædning til drama- og sanglege Sammenhæng Mål Tiltag Evaluering Tegn

14 Hiim og Hippe - en didaktisk model
TEGN Læringsforud-sætninger Vurdering/ evaluering Rammefaktorer – vilkår MÅL: Hvad vil vi opnå Læreprocesser: Læringsrum og tilrettelæggelse Indhold: Hvad vil vi gøre


Download ppt "SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google