Temadag 2018.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

- gennem Marte Meo metoden
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Introduktion til opgaveskrivning
Feedback Lægedage 2014.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
KVIS Anne Danielsen 2003: Speciallæge i dermatovenerologi 2005: Speciallægepraksis, København V sammen med Rune Lindskov og Mads Nielsen.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Modul 2.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Dialogbaseret værktøj
OSO opgaven på Midtjysk
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Læring gennem registrering og indberetning
Bilag 2: Oversigt over forløbet
SYNerGAIA Innovation - Psykoedukations projektet
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Forberedelse til eksamen
Feedback Lægedage 2015.
Det gode møde i folkeskolen
Hvad går det hele ud på?.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
KMA/LMS - logbog.
Professionsidentitet og teori/praksis
Metoder til kvalitetsudvikling
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Den gode tone Lse.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Dialogbaseret værktøj
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Temadag 2018

Introduktion til logbog Udklip fra uddannelsesbogen 5.2 Temadag 2018

Hvorfor refleksion? Refleksion er en måde at styrke elevens evner til at handle i praksis, gennem refleksion. Eleven bliver bevidst om egne og andres hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige handlemønstre. Elevens evne til at reflektere over egen og andres praksis er en del af den erhvervsfaglige kompetence, som eleven skal tilegne sig. Temadag 2018

Logbogen som læringsredskab i praktikken Høj faglig kvalitet i plejen og omsorgen kræver, at personalet udvikler og dokumenterer deres faglige arbejde. Det vil sige at de kan analysere, argumentere og inddrage teoretiske begrundelser. Udvikling stimuleres gennem skrivning, da det er med til at bevidstgøre vore tanker og give os mulighed for at videreudvikle disse. Dokumentation kan kun foregå skriftligt, hvorfor det i dag er en betingelse, at man kan kommunikere skriftligt og dokumentere i skriftligt tværfagligt forum til gavn for den enkelte borger og patient. Derfor er et af kravene til eleverne, at refleksion og skriftlighed udvikles gennem uddannelsen. Temadag 2018

Hvordan skrives Logbogen?... Der tages udgangspunkt i en oplevet situation fra undervisningen eller praksis. En oplevet situation kan være en situation med en borger eller patient, men kan også være noget læst, hørt eller set. Det skal være relevant for uddannelsen. Brug refleksionshjulet. Temadag 2018

Temadag 2018

Beskriv: Hvad laver du? Her beskrives situationen: Hvor var du henne? Hvem var tilstede? Hvad skete der? Hvad gjorde/sagde du eller andre? m.m. Temadag 2018

2. Uddyb Her beskrives det du tænkte i situationen og lige efter: Hvad var din egen oplevelse af situationen? Hvordan havde du det i situationen og lige efter? Hvordan reagerede du? Hvad følte du? Eks. Vrede, glæde, ked af det, tilfreds, bange m.m. Temadag 2018

3. Evaluér Her skrives hvad du mener gik godt og hvad der gik mindre godt. Havde du en god kontakt med borgeren eller patienten? Stod jeg rigtigt? Fulgte jeg den kliniske retningslinje? Nåede jeg det jeg skulle? m.m. Temadag 2018

4. Forstå Her inddrages din teoretiske viden. Hvilken teori kan du forstå situationen ud fra? Den teori der er valgt, anvendes på den beskrevne situation. Hvorfor gik det godt eller mindre godt? Temadag 2018

5. Analyser Her laves en analyse af hvad du kunne have gjort anderledes. Hvilke nye muligheder ser du? Kunne du handle anderledes? Temadag 2018

6. Handl Hvordan vil du handle næste gang du står i samme situation? Hvordan vil du handle i en lignende situation? Hvad lærte du ved at skrive logbog? Temadag 2018

Opgave: Håndhygiejne - Håndhygiejne er vigtigt og relevant i alle praktikforløb. - I arbejder alle med udgangspunkt i retningslinjer og procedurer for korrekt håndvask, hånddesinfektion og brug af handsker. I har alle oplevet dilemmaer i forbindelse med håndhygiejne, med jer selv, med en borger, en patient, en pårørende, en kollega... Med baggrund i et oplevet dilemma skal I lave en logbogsøvelse, hvor I anvender refleksionshjulet. vi samler op kl. 11.20 inkl. feedback på opgaverne. Temadag 2018