Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Feedback Lægedage 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Feedback Lægedage 2015."— Præsentationens transcript:

1 Feedback Lægedage 2015

2

3

4 Læring – en cyklisk proces – hvor feedback kan hjælpe
Konkret erfaring Afprøvning i nye eller andre situationer LÆRING Observation og kritisk refleksion Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Kolbs læringscyklus

5 Hvorfor feedback? Fremme læring Øge uddannelseslægens kompetencer
Stimulere til refleksion over egen praksis

6 Hvad er feedback? Information om den observerede udøvelse af en kompetence i sammenligning med en standard Rubak et al, UFL, 2008 Van Ridder et al, Medical Education 2008 Norcini et al MEDICAL EDUCATION 2010; 44: 16–17 Feedback er specifik information om sammenligningen mellem en kollegas observerede udøvelse af en kompetence og en standard, som gives med det formål at forbedre kollegaens kompetence

7 Feedback – en metode P – Praise Q – Question R – Reflection
S – Summary Hvordan gik det? Hvad gjorde du godt? Hvad kunne du have gjort anderledes? Relatere patient/situation til tidligere erfaring Hvad har du fået ud af dette?

8 P: Hvad gjorde du godt? Start med det positive – sårbar situation for UL Positiv feedback er effektivt Der er altid noget positivt at sige Være bevidst og stærke og svagere siger og bruge sine stærke sider bedst muligt

9 Q: Hvad kunne du have gjort anderledes?
Udgangspunkt i ULs egne refleksioner Brug spørgsmål: Hvordan ville det have ændret konsultationen, hvis… Ikke kritisere noget, der ikke kan ændres Der er altid noget, der kan gøres anderledes – men få ting at arbejde videre med er nok

10 R: Hvad nu? Uddybende spørgsmål mhp at fremme refleksion hos UL
Relater til tidligere erfaring Har du tidligere været bevidst om at bruge…/tidligere mødt lignende problemer…? Hvad skal der ske for at komme videre? Plan for opfølgning og videre

11 Summary Hvad tager du med dig fra denne feedback?
Hvordan har du det nu?

12 HUSK: Selvkritik virker bedst, og er mest acceptabelt Vær konkret
Beskriv, døm ikke Prioriter de vigtigste budskaber Brug kun egne observationer Fokuser på adfærd, der kan ændres Uddannelseslægen taler mest

13


Download ppt "Feedback Lægedage 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google