Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bilag 2: Oversigt over forløbet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bilag 2: Oversigt over forløbet"— Præsentationens transcript:

1 Bilag 2: Oversigt over forløbet
Talentforløb Et særligt forløb for dygtige elever, der kan og vil noget sammen med deres virksomhed Bilag 2: Oversigt over forløbet

2 Talentforløb - strukturen
Uge Uge Uge Modul 1 Introduktion 3 dage på skolen Modul 2 Proces- & system-forståelse 3 dage på skolen Modul 3 Styrringsprincipper i forsyningskæden 3 dage på skolen Afsluttende projekt 1. Pit- stop 2 dage i virksomheden 2. Pit- stop 2 dage i virksomheden 3. Pit- stop 2 dage i virksomheden  P Her arbejdes med en opgave, der er udarbejdet på skoleopholdet. En del af opgaven vil indgå som grundlag for den afsluttende projektopgave. Pit- stop

3 Emner Modul 1 – Introduktion til faget SCM
Hvordan kan vi forstå en forsyningskæde? Hvad vil det sige at lede en forsyningskæde? Modul 2 – Lager- & produktionsstrategier Strategi og styrring af lager og produktion Ledelse og styrring af relationer i værdikæden Modul 3 – Indkøb-, ledelse- & kvalitetsstyring og miljøpåvirkning Hvilke påvirkninger har indflydelse på vores Supply Chain Begreber og værktøjer som: Lean, TQM, VSM, ISO, VMI, RBV og Agile Supply Chains Der er undervisning om aftenen på alle moduler – primært som opgaver, diskussioner og fælles forberedelse i grupper. Virksomhedsbesøg og indlæg fra Linak A/S Indlæg fra Abena A/S om deres Supply Chain

4 Forløbet Inden forløb: På modulerne I mellem modulerne
Der udsendes detaljeres information til elever og virksomheder og det sikres, at alle har adgang til Elevplan. På modulerne I de 3 dage på skolen arbejdes med teorien og de forskellige elementer i forsyningskæden. Gennem case-arbejde, gruppediskussioner, gæsteforelæsninger og andre arbejdsformer skabes kobling mellem teorien og det eleverne oplever i hverdagen. I de 2 dage i virksomheden skal eleven arbejde dels med projektet dels med andre opgaver, der er med til at sikre transfer til og refleksion over virksomhedens praksis. I mellem modulerne Perioden mellem modulerne skal være en periode, hvor der kan reflekteres i forhold til praksis og det foregående modul. Derudover forberedes det næste modul gennem opgaver og læsestof. LMS i forløbet er elevplan

5 Arbejdsformer Klasseundervisning Aktiviteter med erfaringsudveksling
Studiegrupper både på modulerne og mellem modulerne. Selvstudie Før-skole opgaver, mellemskoleopgaver og opgaver på skolen – individuelle og sammen med andre Virksomhedsbesøg Gæsteundervisere Case-opgaver Projektopgave med udgangspunkt i egen virksomhed

6 Projektet Gennem forløbet opbygges fundamentet for den afsluttende projektopgave. Projektopgaven tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger i elevens virksomhed. Modul 1: Fokus på forsyningskæden overordnet i teori og praksis Modul 2: Udarbejdelse af Value stream mapping for virksomheden. Derefter fokus på 1 – 2 led i virksomhedens forsyningskæde, der kan forbedres, og udarbejdelse af future stream mapping. Modul 3: På baggrund af de to del-projektopgaver og de elementer, der indgår på modul 3, udarbejder eleven den afsluttende rapport.

7 Studiegrupper I starten af forløbet sammensættes fra undervisers side studiegrupper med 4 – 5 deltagere. Grupperne sammensættes med udgangspunkt i geografi og branche. Grupperne skal være en arbejdsenhed for den enkelte deltager og danne grundlag for gensidige diskussioner, sparring og erfaringsudveksling. Da deltagerne i studiegrupperne får et mere indgående kendskab til hinanden end det er muligt i skiftende grupper skabes et trygt miljø, som kan bidrage til følelsen af at ”være noget særligt” og give arbejdsmetoder til fremtidigt studiearbejde. Mellem modul 2 og 3, vil studiegrupperne blive bedt om at planlægge et virksomhedsbesøg i én af deres virksomheder.

8 Progression I løbet af de måneder forløbet varer skal eleven opleve en progression. Progressionen skal opleves i forhold til den overordnede forståelse af emnet Supply Chain management og de begreber og metoder, der findes i dette felt. Derudover skal eleven opleve en progression gennem øget bevidsthed i anvendelse og valg af forskellige metoder og værktøjer. For at understøtte denne progression vil kompleksiteten gradvis blive øget fra modul til modul. Dette gælder både fagligt og ikke mindst i de opgaver, der stilles både under og efter modulet. Der arbejdes med portfolio, så det sikres, at eleven løbende får indsamlet materiale, modeller og metoder til projektarbejdet. Portfolien skal endvidere sikre, at eleven får reflekteret over det indsamlede materiale og dets brugbarhed i forhold til praksis i hverdagen.

9 Det videre forløb Forløbet afsluttes med en samlet projektopgave og der afgives en samlet separat karakter for de 3 uger, som ved øvrige valgfrie specialefag. I forbindelse med modulerne og projektopgaven vil metodelære blive inddraget, så eleven også ad den vej bliver klædt på til eventuel videreuddannelse.


Download ppt "Bilag 2: Oversigt over forløbet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google