Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSidsel Lauritsen Redigeret for ca. et år siden
1
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN
2
AARHUS UNIVERSITET HOVEDBUDSKAB › Refleksion er at se sin praksis udefra, blive frigjort fra sine vaner og få øje på nye muligheder. › Refleksion er svært. › Refleksion kræver, at man lægger distance til det selvfølgelige. › En række metoder kan fremme refleksion. 2
3
AARHUS UNIVERSITET HVORFOR REFLEKSION? › Refleksion er blevet svaret på krav om en velbegrundet og foranderlig praksis, særligt i velfærdsfagene › Skepsis over for den ‘tekniske rationalitet’ › Donald Schön: Den reflekterende praktiker, 1983 (dansk: 2000) 3
4
AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSION? › Sprogligt har ‘refleksion’ en vid betydning: at gennemtænke eller fundere › I professionel sammenhæng er der to hovedbetydninger: › Refleksion i praksis: løbende at kunne tilpasse sin praksis til feedback › Refleksion over praksis: at kunne stille sig uden for sin praksis, få øje på det selvfølgelige og på alternativer 4
5
AARHUS UNIVERSITET REFLEKSION ER SVÆRT › Begynderen: opmærksomheden er optaget af overhovedet at få praksis til at fungere › Den erfarne: rutine giver tryghed, refleksion er risikabelt og kræver tid, energi og kognitive ressourcer › Hvis refleksion skal være interessant skal man kunne: › Undres over det selvfølgelige › Få øje på nye handlemuligheder 5
6
AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL MAN REFLEKTERE OVER? › Det centrale er sammenhængen mellem fagpersonens professionelle handlinger og klientens udvikling › Både de professionelle handlinger, klientens udvikling og sammenhængen mellem dem kan være svære at på øje på 6
7
AARHUS UNIVERSITET ET EKSEMPEL FRA UNDERVISNING › Den gode lærer: Hvordan påvirker min undervisning mine elevers læring? › Den dårlige lærer: Hvorfor er mine elever så dumme og dovne? 7
8
AARHUS UNIVERSITET HVORDAN FREMMER MAN REFLEKSION? › Kollegial supervision – få andres øjne på › Reflekterende team › ‘Objektivere’ sin egen praksis: video- eller lydoptagelse › Føre logbog eller ‘dagbog’ › Lytte til egne reaktioner › Teoretisk blik på praksis › Stille spørgsmål i form af refleksionsøvelser 8
9
AARHUS UNIVERSITET HOLD AMBITIONERNE REALISTISKE › Mange undervisere har dårlig samvittighed pga. høje ambitioner og krav › Husk, at de basale kvaliteter er de afgørende: klart budskab, engageret underviser, god dialog m.m. › Dårlig samvittighed og utilfredshed med egen undervisning kan underminere troværdighed og engagement › Vi har brug for refleksion, men også for rutiner › Vi kan ikke konstant problematisere al vores praksis 9
10
AARHUS UNIVERSITET DISKUSSION › Hvordan kan man fremme undring over det tilsyneladende selvfølgelige? › Kan man fremme kursisters refleksion ved at præsentere dem for alternativer? › Er refleksion overvurderet som professionel kompetence? At kunne udføre en god praksis er vel vigtigere end at kunne reflektere over den? 10
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.